Στις 27 Απριλίου 2025, δημοσιεύσαμε άρθρο με τίτλο «Απάντηση στις απόψεις του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου (π.Αν.Γκ.) σχετικά με την αποτείχιση του π. Παύλου Καλλίκα». Ο π.Αναστάσιος μάς απέστειλε ηλεκτρονικά κείμενο- απάντηση στο παραπάνω κείμενό μας. Ευχαριστούμε τον π.Αν.Γκ. για τον κόπο που κατέβαλε και το χρόνο που διέθεσε για να απαντήσει σε δημοσίευμά μας.
Οφείλουμε να απαντήσουμε σε ό,τι γράφει. Επειδή όμως το κείμενο της απάντησής μας είναι μεγάλο, γι΄ αυτό θα το δημοσιεύσουμε σε τρία μέρη.
Στο εισαγωγικό σημείωμα του κειμένου ο π.Αν.Γκ. γράφει:
«Στο ιστολόγιο «Ομολογία» δημοσιεύτηκε απάντηση σε δημόσιο σχόλιό μου σχετικά με την απολύτως εσφαλμένη -κατά την κρίση μου- αποτείχιση του Σεβασμιωτάτου Κυθήρων από τον π. Παύλο Καλλίκα. Στην απάντησή του, το ιστολόγιο «Ομολογία» ισχυρίζεται εσφαλμένα ότι η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος περιέπεσε σε αίρεση α) επειδή αναγνώρισε ότι οι ετερόδοξοι είναι Εκκλησία εν τη δογματική εννοία του όρου αποδεχόμενη τη σχετική απόφαση της Συνόδου της Κρήτης και β) επειδή αναγνώρισε την Ουκρανική Αυτοκεφαλία. Συνεπώς, όποιος επίσκοπος μνημονεύει τη Σύνοδο καθίσται αιρετικός»! |
Πριν προχωρήσουμε στην απάντηση του υπόλοιπου κειμένου, παραθέτουμε ορισμένα απαραίτητα στοιχεία, ώστε οι αναγνώστες μας να κατανοήσουν τα γραφόμενα.
Σύντομα ιστορικά στοιχεία.
Όπως γνωρίζουμε, από 17 έως τις 26 Ιουνίου 2016 στο Κολυμβάρι Χανίων στην Κρήτη, πραγματοποιήθηκε η λεγόμενη « Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Στη Σύνοδο συμμετείχαν οι δέκα από τις δεκατέσσερις Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Eκκλησίες, μεταξύ των οποίων και η Εκκλησία της Ελλάδος. Στη Σύνοδο δεν συμμετείχαν τα Πατριαρχεία Ρωσίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας και Αντιοχείας.
Στις 24 Μαΐου 2016 συνήλθε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ι.Σ.Ε.Ε) σε έκτακτη συνεδρίαση, προκειμένου να καθοριστούν τα σχετικά με την συμμετοχή της Ελλαδικής Εκκλησίας στη Σύνοδο της Κρήτης. Καθορίστηκαν 24 αντιπρόσωποι (μαζί με τον Αρχιεπίσκοπο) και συντάχθηκε ένα κείμενο, στο οποίο αναγράφονταν οι θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και έδωσε εντολή η Ελλαδική Ιεραρχία στην ελληνική αντιπροσωπεία να κινηθεί με βάση το κείμενο αυτό. Στο κείμενο αναγραφόταν, ότι η Ελλαδική Εκκλησία δεν αποδέχεται το χαρακτηρισμό των ετεροδόξων θρησκευτικών κοινοτήτων ως «Εκκλησιών», όπως αναγραφόταν στο σχέδιο της Ε΄ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως.
Το Νοέμβριο του 2019 συνήλθε πάλι η Ι.Σ.Ε.Ε προκειμένου να αξιολογήσει τα αποτελέσματα από τη Σύνοδο της Κρήτης. Εισηγητής είχε οριστεί ο Μητροπολίτης Σερρών Θεολόγος, του οποίου η εισήγηση δημοσιεύεται και στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
Το τι ακριβώς συνέβη στη Σύνοδο αυτή περιγράφεται στο δημοσιευθέν κείμενο από τον τότε Μητροπολίτη Καλαβρύτων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να διαβάσουν τα σχετικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://arxon.gr/2016/12/mitropolitis-kalavryton-to-anakoin/
Σχετικό κείμενο δημοσίευσε και ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ (https://www.analogion.gr/logos/heresies/391-serapheim-kolymbari-2)
στο οποίο μεταξύ των άλλων έγραψε και τα εξής: ««..η αντιπροσωπεία της Εκκλησίας μας εις την λεγομένη «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο» εις το Κολυμπάρι της Κρήτης υπερέβη τα άκρα όρια της διακριτικής της ευχέρειας και απέτυχε των προσδοκιών της εντολής που έλαβε από το ιερό μας σώμα… Δεν είχε καμία εξουσιοδότηση να μεταβάλη το περιεχόμενο της εντολής και συγχωρήσατέ με να είπω ότι οι αιτιολογίες που ηκούσθησαν ότι δήθεν οι παρόντες στην Σύνοδο εψήφισαν και ότι έπρεπε να συνταχθούν με την ομοφωνία των λοιπών Εκκλησιών είναι εντελώς ανεπέρειστες (αβάσιμες)..»
Ακολούθησε έκδοση ενημερωτικού φυλλαδίου για τη Σύνοδο της Κρήτης από τη ΔΙΣ. Το κείμενο του φυλλαδίου δημοσιεύεται και στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.impantokratoros.gr/F0B8FFF8.el.aspx
Το κείμενο σε μέρη του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου και η απάντηση του ιστολογίου ΟΜΟΛΟΓΙΑ
ΜΕΡΟΣ Α
Γράφει ο π.Αν.Γκ. Α. Σύνοδος Κρήτης Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΕ ΣΥΝΟΔΙΚΑ ότι οι ετερόδοξες εκκλησιαστικές Κοινότητες είναι «Εκκλησίες» εν τη δογματική εννοία του όρου, γι΄αυτό και δεν ενέκρινε το 6ο κείμενο της Συνόδου της Κρήτης, που αφορά στις σχέσεις με τους ετεροδόξους. 1. Πριν από τη Σύνοδο της Κρήτης: Ομοφώνως η Ιεραρχία στη συνεδρίασή Της (24-25.5.2016) είχε δώσει εντολή στην Αντιπροσωπεία Της να μην αποδεχθεί τον χαρακτηρισμό των ετεροδόξων θρησκευτικών κοινοτήτων ως «Εκκλησιών», όπως αναγραφόταν στο σχέδιο της Ε΄ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως. 2. Μετά τη Σύνοδο της Κρήτης: ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΕ Η ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΟ 6ο ΚΕΙΜΕΝΟ! Στη συνεδρίαση της 23.11.2016 έκανε αποδεκτή την πρόταση του εισηγητού Μητροπολίτου Σερρών Θεολόγου, ο οποίος πρότεινε: 1. Παραπομπή, αποφάσει της Δ.Ι.Σ., στις αρμόδιες Συνοδικές Επιτροπές των αφορωσών σε αυτές σχετικών Αποφάσεων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου προς νηφάλιον μελέτην, αγιοπατερικήν εμβάθυνσιν και ερμηνείαν, ανάλυσιν και αξιοποίησιν... Καθηκόντως, οι εισηγήσεις των ανωτέρω Συνοδικών οργάνων θα υποβληθούν ακολούθως στην Δ.Ι.Σ. ή στην Ι.Σ.Ι. για τα περαιτέρω…. 9. Τέλος, η Αγιωτάτη Εκκλησία μας θα ηδύνατο, μερίμνη και προνοία της Δ.Ι.Σ., να αναθέσει σε αρμοδίαν ή και σε ειδικήν Συνοδικήν Επιτροπήν την σε βάθος μελέτην και θεολογικήν αποτίμησιν των εκκλησιολογικώς και θεολογικώς τεκμηριωμένων κειμένων που έχουν ήδη γραφεί και εμπεριέχουν είτε θετικές ή και επιφυλακτικές θέσεις για τις Αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. Οφείλομεν, ως υπεύθυνοι και φιλόστοργοι Ποιμένες, μετά μεγίστης προσοχής και ποιμαντικής ευαισθησίας να ακούωμεν όλες τις σοβαρές και εποικοδομητικές θέσεις. Το καταστάλαγμα αυτής της μελέτης, που θεωρώ ότι εκφράζει δυνατά ένα Συνοδικόν ήθος και ποιότητα, μπορεί να βοηθήσει, καταλλήλως αξιοποιούμενον, ουσιαστικώς και την Αγιωτάτην Εκκλησίαν μας και την Πανορθόδοξον γενικώς». Με άλλα λόγια η Εκκλησία της Ελλάδος δεν ενέκρινε συνοδικά τα κείμενα της Κρήτης, αλλά τα παρέπεμψε στις ελληνικές καλένδες (στη συνοδική γλώσσα χαρακτηρίζονται ως… «Συνοδικές Επιτροπές»!) επιφυλασσόμενη να λάβει θέση σε μεταγενέστερο στάδιο… Και καταλήγει ο εισηγητής και αποδέχεται η Ιεραρχία ότι η ιστορία και η εκκλησιαστική συνείδηση θα αξιολογήσει τη Σύνοδο της Κρήτης: «Τελικώς, πολυσέβαστοι Πατέρες, η όποια αξιολογική, με εκκλησιολογικούς, αγιοπνευματικούς και ποιμαντικούς πάντοτε όρους, προσέγγισις της εν Κολυμπαρίω Κρήτης συνελθούσης Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, επαφίεται στην νηφαλίως και αδεκάστως ενεργούσαν ιστορίαν και κυρίως στην εγρηγορούσαν και ένθεον συνείδησιν του εκκλησιαστικού Σώματος». Θα με ρωτήσετε: Σε ικανοποιεί αυτό; Ασφαλώς ΟΧΙ! Δεν χρειαζόταν, κατά τη γνώμη μου (η γνώμη μου, βέβαια, δεν είναι… ιερός κανόνας!), καμία παραπομπή σε Επιτροπή! Υπήρχε προ της Συνόδου σαφής ομόφωνη συνοδική απόφαση την οποία παραβίασε ξεκάθαρα η Αντιπροσωπεία (πλην του Μητροπολίτου Ναυπάκτου). Και φυσικά υπάρχουν και άλλα σημεία της συνοδικής απόφασης… που μας στενοχωρούν. Πάντως είναι απολύτως σαφές ότι η Ιεραρχία δεν αποδέχθηκε το 6ο κείμενο ότι οι ετερόδοξοι είναι Εκκλησίες! Δυστυχώς δεν το καταδίκασε ρητώς και κατηγορηματικώς, και αυτό μας στενοχωρεί! Άλλωστε και ο Καθηγητής της Νομικής Κ. Κυριαζόπουλος (στον οποίο αποκλειστικά στηρίζεται η απάντηση της «Ομολογίας») δέχεται ότι η Ιεραρχία αποφάσισε ότι «ο Παπισμός δεν είναι Εκκλησία»! Καμία, λοιπόν, αίρεση δεν αναγνώρισε η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος! Δεν προκύπτει και συνεπώς είναι εντελώς λανθασμένο το συμπέρασμα της «Ομολογίας» ότι «Με βάση τα εκτεθέντα προηγουμένως, η Σύνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας και για τη Σύνοδο της Κρήτης… πήρε ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ και ως εκ τούτου καθίσταται ΑΙΡΕΤΙΚΗ»! |
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΟΜΟΛΟΓΙΑ. Στο προηγούμενο κείμενο γράψαμε την παρακάτω άποψη του καθηγητή Κ.Κυριαζόπουλου, που αποφεύγει επιμελώς να σχολιάσει ο π.Αν.Γκ.
« Σε σχέση με την Εκκλησία της Ελλάδος, ο Προκαθήμενός της και τα λοιπά 24 μέλη – Μητροπολίτες της αντιπροσωπείας της στη Ψευδο-Σύνοδο της Κρήτης, διέπραξαν, εκτός του εκκλησιαστικού ποινικού αδικήματος της αιρέσεως, και εκείνο της παράβασης καθήκοντος, διότι παραβίασαν την απόφαση του Μαϊου 2016 του ανώτατου οργάνου διοικήσεως της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος, δηλ. της (Έκτακτης) Συνόδου της Ιεραρχίας της, η οποία έδωσε την εντολή στην αντιπροσωπεία της να ψηφίσει, στην εν λόγω Ψευδο-Σύνοδο, ότι ο Παπισμός δεν είναι εκκλησία».
Τον ρωτάμε ευθέως. Διέπραξαν τα μέλη της Ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ψευδο-Σύνοδο της Κρήτης το εκκλησιαστικό ποινικό αδίκημα της αιρέσεως και της Ανυπακοής και πώς το αντιμετώπισε το Νοέμβριο του 2019 η Ι.Σ.Ε.Ε;;;
Έπρεπε να υπογράψουν ή να αποχωρήσουν;;;
Το ΠΡΟΣΥΝΟΔΙΚΟ κείμενο της Ελλαδικής Ιεραρχίας, που επικαλείται ο π.Αν.Γκ., δεν ισχύει πλέον, εφόσον με την υπογραφή των 23 από τα 24 μελών της Ελληνικής αντιπροσωπίας υπέγραψαν το άλλο ΕΠΙΣΗΜΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙΟ κείμενο, στο οποίο γράφονται και τα εξής:¨
«Παρά ταύτα, η Ορθόδοξος Εκκλησία αποδέχεται την ιστορικήν ονομασίαν των μη ευρισκομένων εν κοινωνία μετ’ αυτής άλλων ετεροδόξων χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών…» |
Θα ίσχυε το προσυνοδικό κείμενο της Ελλαδικής Ιεραρχίας του Μαϊου 2016 υπό τις εξής προϋποθέσεις.
Α. Η Σύνοδος της Ιεραρχίας του Νοεμβρίου 2016 θα έπρεπε δημόσια να ΑΠΟΚΗΡΥΞΕΙ ως αιρετικό το κείμενο της Κολυμπάριας συνόδου που είχε τον τίτλο «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ». (Ας μη ξεχνάει ο π.Αν.Γκ. ότι στο συγκεκριμένο κείμενο γίνεται αναφορά στο Π.Σ.Ε και στη ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΡΟΝΤΟ, που σχετίζονται με την εκκλησιαστικότητα των αιρετικών. Αυτά η Ι.Σ.Ε.Ε στο κείμενο του Μαϊου 2016 τα αποσιώπησε, άρα, ΑΠΟΔΕΧΤΗΚΕ Ο,ΤΙ ΓΡΑΦΕΤΑΙ. Επομένως, ήδη προσυνοδικά από το Μάιο του 2016, αποδέχτηκε τις ετερόδοξες χριστιανικές ομολογίες ως Εκκλησίες).
Β. Τους υπογράφοντες Συνοδικούς Ιεράρχες να τους καλέσει η Σύνοδος σε εκκλησιαστική απολογία και να τους ελέγξει.
Γ. Να σταματήσει η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος να χρησιμοποιεί το χαρακτηριστικό όρο για την Κολυμπάρια Σύνοδο «Αγία και Μεγάλη Οικουμενική Σύνοδος».
Δ. Να ενημερώσει το χριστεπώνυμο πλήρωμα για την ΑΠΟΚΗΡΥΞΗ ΑΥΤΗ.
Όμως, η Δ.Ι.Σ. συνέταξε κείμενο ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ και το απέστειλε στις Μητροπόλεις για να μοιραστεί στο λαό, στο οποίο γράφει μεταξύ των άλλων και τα εξής:
«Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος απευθύνεται σε όλους τους πιστούς, προκειμένου να τους ενημερώσει για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο των Ορθοδόξων Εκκλησιών, η οποία συνήλθε τον Ιούνιο του 2016 στην Κρήτη.» |
Όπως βλέπουμε, η Ι.Σ.Ε.Ε. χρησιμοποιεί για την Σύνοδο της Κρήτης τον χαρακτηρισμό « Αγία και Μεγάλη Σύνοδο των Ορθοδόξων Εκκλησιών…».
Μπορεί να μας πει ο π.Αν.Γκ., αν υπάρχει στην Εκκλησιαστική ιστορία μη αποδεκτή Σύνοδος, που ονομάστηκε ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ;;; Οι μη αποδεκτές Σύνοδοι λέγονται ΛΗΣΤΡΙΚΕΣ και ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ, ΨΕΥΔΟΣΥΝΟΔΟΙ και ποτέ ΑΓΙΕΣ.
Επίσης, ο εισηγητής Μητροπολίτης Σερρών Θεολόγος, που επικαλείται ο π.Αν.Γκ., είπε και τα εξής στο σώμα της Ελληνικής Ιεραρχίας.
«Η εν γένει παρουσία και συμμετοχή της Αντιπροσωπείας της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος στις εργασίες της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου ήτο θεολογικώς ενδύναμος, αξιοπρεπής, ουσιαστική, παραδοσιακή, στιβαρή, γονίμως παρεμβατική, ενοποιός, ορθοδόξως πολυφωνική και δημιουργικώς συνθετική, ευέλικτος, ρεαλιστική, φιλάδελφος… Τέλος, η Αγιωτάτη Εκκλησία μας θα ηδύνατο, μερίμνη και προνοία της Δ.Ι.Σ., να αναθέσει σε αρμοδίαν ή και σε ειδικήν ΣυνοδικήνΕπιτροπήν την σε βάθος μελέτην και θεολογικήναποτίμησιν των εκκλησιολογικώς και θεολογικώς τεκμηριωμένων κειμένων που έχουν ήδη γραφεί και εμπεριέχουν είτε θετικές ή και επιφυλακτικές θέσεις για τις Αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου». |
Δηλ. ο εισηγητής Μητροπολίτης χαρακτήρισε την παρουσία και συμμετοχή της Ελλαδικής αντιπροσωπείας «θεολογικώς ενδύναμος, αξιοπρεπής, ουσιαστική, παραδοσιακή, στιβαρή, γονίμως παρεμβατική, ενοποιός, ορθοδόξως πολυφωνική και δημιουργικώς συνθετική, ευέλικτος, ρεαλιστική, φιλάδελφος…»
Μπορεί να μας πει ο π.Αν.Γκ. πώς αντιμετώπισε η Ι.Σ.Ε.Ε τα παραπάνω γραφόμενα; Αποδέχτηκε ή απέρριψε την εισήγηση του Μητροπολίτη Σερρών;
Στη συνέχεια η Ι.Σ.Ε.Ε. εξέδωσε φυλλάδιο προς το λαό, όπου γράφονται τα εξής.
“Τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας αποτελούν αντικείμενο εμβαθύνσεως και περαιτέρω μελέτης. Αυτό ισχύει για όλες τις Συνόδους της Εκκλησίας.” |
Δηλ., η Ι.Σ.Ε.Ε εξισώνει την Κολυμπάριο Σύνοδο με τις Συνόδους (Οικουμενικές δηλ και Πανορθοδόξους) της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αυτό αποτελεί ναι ή όχι ΕΜΜΕΣΗ ΠΑΡΑΔΟΧΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΨΕΥΔΟΣΥΝΟΔΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ Η ΑΠΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ;;
Αποτελεί αυτό αποδεικτικό στοιχείο ότι η Ι.Σ.Ε.Ε. αποδέχτηκε πλήρως και χωρίς εξαιρέσεις την Κολυμπάριο Σύνοδο του 2016;;;;;Υπάρχει Μητροπολίτης της Ελλαδικής Εκκλησίας, που αποκήρυξε το κείμενο του φυλλαδίου αυτού;;
Επί πλέον αναφέρουμε και τα παρακάτω για να αποδείξουμε πως η Ελλαδική Ιεραρχία αναγνώρισε την εκκλησιαστικότητα των αιρετικών.
Η Σύνοδος στο Κολυμπάρι, μέσω του ιδίου παραπάνω κειμένου («Σχέσεις…»), επαινεί τους μέχρι τώρα θεολογικούς διαλόγους Ορθοδόξων και αιρετικών, διότι λ.χ. «εκτιμά θετικώς τα θεολογικά κείμενα, που εκδόθηκαν από αυτήν [τη σχετική Επιτροπή του ΠΣΕ…], τα οποία αποτελούν αξιόλογο βήμα στην Οικουμενική Κίνηση για την προσέγγιση των Χριστιανών» (παρ. §21).
Η έμμεση αυτή επικύρωση, ακόμη και αν δεν κατονομάζει τις ειδικότερες θέσεις των κειμένων αυτών, όμως τα επικυρώνει συλλογικώς.
Μια προσεκτική ματιά δείχνει τι απαράδεκτα και αιρετικά έχουν γραφεί, δυστυχώς, στα σημαντικότερα από τα κείμενα των «Θεολογικών Διαλόγων».
Το κείμενο του Πόρτο Αλέγκρε (ΠΣΕ, Βραζιλία, 2006) λέγει (παρ. §§ 6-7) ότι «Κάθε Εκκλησία [είτε η Ορθόδοξη είτε οι προτεσταντικές κ.λπ. του ΠΣΕ] είναι η Καθολική Εκκλησία, αλλά όχι ολόκληρη. Κάθε Εκκλησία εκπληρώνει την Καθολικότητά της, όταν ευρίσκεται σε κοινωνία με τις άλλες Εκκλησίες […] Ο ένας χωρίς τον άλλον είμαστε πτωχευμένοι» και ότι (§ 5) «ενδέχεται να υπάρχουν νόμιμα διαφορετικές διατυπώσεις της πίστεως της Εκκλησίας», δηλαδή δεν βλάπτει η διαφοροποίηση των δογμάτων!
Το κείμενο του Πουσάν (ΠΣΕ, Νότιος Κορέα, 2013) λέγει μεταξύ πολλών άλλων πλανών, ότι «μετανοούμε για τις διαιρέσεις μεταξύ των εκκλησιών μας και εντός αυτών», οι οποίες υπονομεύουν «τη μαρτυρία μας για το ευαγγέλιο του Ιησού Χριστού» (παρ. §14). Με άλλα λόγια, μετανοούμε που οι άγιοι Πατέρες μάς έσωσαν από τις αιρέσεις, αποκόπτοντάς τις από την Εκκλησία!
Η Συμφωνία του Balamand (Λίβανος, 1993) μεταξύ Ορθοδόξων και αιρετικών Παπικών, λέει (παρ. §§13-14) ότι: «Και από τις δύο πλευρές αναγνωρίζεται, ότι αυτό, που ο Χριστός εμπιστεύθηκε στην Εκκλησία Του […], δεν μπορεί να θεωρείται σαν ιδιοκτησία της μιας μόνον από τις Εκκλησίες μας. Στα πλαίσια αυτά είναι προφανές ότι κάθε είδους αναβαπτισμός αποκλείεται». Επίσης, ότι «η Ορθόδοξη και η Καθολική Εκκλησία αναγνωρίζονται αμοιβαία ως “αδελφές Εκκλησίες”, υπεύθυνες από κοινού για τη διατήρηση της Εκκλησίας του Θεού στην πιστότητα προς το Θείο Σχέδιο, πολύ ιδιαίτερα δε σε ό,τι αφορά στην ενότητα»· αλλού, διακηρύσσεται (παρ. §30) ότι «οι ευθύνες για το χωρισμό είναι μοιρασμένες» μεταξύ Ορθοδόξων και Παπικών!
Στο ίδιο κείμενο της Συνόδου του Κολυμπαρίου, γράφεται ότι οι διάλογοι διεξάγονται, ενώ ταυτοχρόνως «αποκλείεται κάθε πράξη προσηλυτισμού, ουνίας ή άλλης προκλητικής ενέργειας ομολογιακού ανταγωνισμού» (παρ. §23). Ας προσεχθεί εδώ, ότι δεν γίνεται λόγος περί «βιαίου προσηλυτισμού», άρα, εννοείται και η απλή προσπάθειά μας να φέρουμε κάποιον στην Ορθοδοξία. Μάλιστα, η προσθήκη της φράσεως «κάθε ομολογιακού ανταγωνισμού», καθιστά καταφανές, ότι απαρνούμαστε γενικώς το καθήκον να οδηγούμε τους άλλους στην Ορθοδοξία, επικρίνοντας τις αιρέσεις τους κ.λπ.! Αντιθέτως, οι θεόπνευστοι ιεροί Κανόνες επιτάσσουν, ότι, όποιος Επίσκοπος δεν προσπαθεί να μεταστρέψει τους αιρετικούς στην Ορθοδοξία, πρέπει να τιμωρείται. (Καρθαγένης ρλα΄ και ρλβ΄).
Μπορεί να μας πει ο π.Αν.Γκ. ποια ήταν η θέση της Ι.Σ.Ε.Ε. για τα θέματα αυτά που αναφέραμε; Εφόσον δεν αποκηρύττει τα συγκεκριμένα κείμενα, δέχεται ή όχι την ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ;;;
Ο Αρχιμ. Αθανάσιος Αναστασίου για την έκτακτη συνεδρίαση της Ι.Σ.Ε.Ε. στις 23 και 24 Νοεμβρίου 2016 έγραψε τα εξής: «Δυστυχώς, παρά τη σοβαρότητα του θέματος που συζητήθηκε, οι Ιεράρχες μας δεν στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων και δεν έλαβαν την προσήκουσα απόφαση. Κατά ακριβολογία πρόκειται ουσιαστικά για ΜΗ απόφαση και όχι για απόφαση. Πρόκειται για μία εσκεμμένα επαμφοτερίζουσα απόφαση, που παρέχει τη δυνατότητα πολλαπλών αναγνώσεων και ποικίλων ερμηνειών.
Είναι μία απόφαση διπλωματική και εξισορροπιστική, χωρίς ευθύτητα και χωρίς καθαρές θέσεις, που μόνο σκοπό έχει να κατευνάσει τις αντιδράσεις και να διατηρήσει τις ισορροπίες μεταξύ των αντιδρώντων, Επισκόπων, κληρικών, μοναχών και λαϊκών πιστών και των υπερασπιστών της «Συνόδου» της Κρήτης και του Οικουμενικού Πατριάρχη, παραπέμποντας ουσιαστικά το ζήτημα στις «Καλένδες».
Η απόφαση αυτή προκαλεί σύγχυση και παραπλανά το ποίμνιο, κι αυτό, γιατί από την μία πλευρά δίνει τη δυνατότητα στους υπερασπιστές της «Συνόδου» της Κρήτης να επικαλούνται το γεγονός ότι δεν καταδικάστηκαν τα Κείμενα της Κρήτης. Από την άλλη πλευρά, όσοι δικαίως αντιδρούν στις αποφάσεις της Κρήτης, επικαλούνται το γεγονός ότι η Ιεραρχία μπορεί μεν να μην κατεδίκασε τη «Σύνοδο» της Κρήτης, αλλά δεν την επικύρωσε και δεν ενέκρινε τα Κείμενά της.
Πρόκειται πραγματικά για μεθοδεύσεις, που δεν είναι έντιμες και ευθείς και δεν αρμόζουν σε καμία περίπτωση σε ορθοδόξους Ιεράρχες. Υποδηλώνουν μάλιστα, ότι δεν πηγάζουν και δεν αποτελούν καρπό του Αγίου Πνεύματος, το Οποίο είναι ευθές και ξεκάθαρο.
Στην ουσία παρέχεται άφεση αμαρτιών στη «Σύνοδο» της Κρήτης και γίνεται, έστω και έμμεσα, ανεκτή όλη η παθογένεια που τη συνόδευσε.
….Παρέχεται άφεση αμαρτιών και νομιμοποιείται η εκκλησιαστικοποίηση των αιρέσεων, η συμμετοχή μας στο Π.Σ.Ε., στο συνονθύλευμα αυτό αιρέσεων και κακοδοξιών, η μέχρι τώρα πορεία και συμμετοχή στους θεολογικούς διαλόγους και τα απαράδεκτα κείμενα που παρήχθησαν σε αυτούς.
Παρέχεται άφεση αμαρτιών και νομιμοποιείται η βαπτισματική θεολογία, η αποδοχή των μυστηρίων των παπικών, οι μικτοί γάμοι και τόσες άλλες παρεκτροπές από την ορθόδοξη εκκλησιολογία…..»
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΡΩΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ι.Σ.Ε.Ε.) αποδέχτηκε με τη σιωπή της και τις μεθοδεύσεις που ακολούθησαν την Κολυμπάριο Σύνοδο και ΔΕΝ ΑΠΟΚΗΡΥΞΕ ΚΑΜΜΙΑ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ.
Συγκεκριμένα:
1. Δεν αποκήρυξε το κείμενο "ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ" ούτε προσυνοδικά (Μάιος 2016), ούτε μετα-συνοδικά. (Νοέμβριος 2016) για τις αιρετικές θέσεις που γράφονται στο κείμενο και έχουν σχέση με την εκκλησιαστικότητα των αιρέσεων. (Π.Σ.Ε -Δήλωση Τορόντο κ.α). Αναγνωρίζει στα μέλη του Προτεσταντικού λεγομένου Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών κανονική ιερωσύνη, μυστήρια και αποστολική διαδοχή, καθώς και τα αιρετικά και αντορθόδοξα κείμενά του.
2. Ονόμασε την Κολυμπάριο Σύνοδο «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο», ισάξια με τις Οικουμενικές και Πανορθοδόξους Συνόδους της Ορθόδοξης Εκκλησίας (Φυλλαδιο προς τον Λαό). Επομένως, ΕΜΜΕΣΩΣ ΠΛΗΝ ΣΑΦΩΣ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΟΔΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ μεταξύ των οποίων και την εκκλησιαστικότητα των αιρέσεων.
3. Στο ΦΥΛΛΑΔΙΟ προς το λαό γράφονται και τα εξής:
Τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας αποτελούν αντικείμενο εμβαθύνσεως και περαιτέρω μελέτης. Αυτό ισχύει για όλες τις Συνόδους της Εκκλησίας.” |
Συμπληρώνονται σε λίγο καιρό εννέα χρόνια από τη Σύνοδο και καμία επίσημη κίνηση δεν έχει γίνει σχετικά με το θέμα, παρά τις διαμαρτυρίες που έχουν γίνει μέχρι τώρα. Μόνο απειλές, συνοδικά δικαστήρια και καθαιρέσεις γίνονται. Όπως έγραψε ο μακαριστός πλέον κληρικός π.Νικόλαος Μανώλης:
«Τα κείμενα κάθε συνόδου αποτελούν αντικείμενο εμβαθύνσεως και περαιτέρω μελέτης όχι για να βρεθεί το νόημά τους ανάμεσα σε ερεβώδεις συντακτικές διαδρομές και λεκτικούς ακροβατισμούς, αλλά γιατί ήταν αποφάσεις εμπνευσμένες από το Πανάγιο Πνεύμα και διασφάλιζαν δογματικά την άπαξ παραδεδομένη υπό του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού Πίστη που είναι προϋπόθεση για τη σωτηρία καθενός εξ’ ημών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα κείμενα αποτελούν αντικείμενο μασήματος και αναμασήματος, όσο καιρό χρειαστεί, σύμφωνα και με τη σχετική εισήγηση του Μητροπολίτη Σερρών στην Ολομέλεια της Ιεράς Συνόδου, μέχρι τελικού χωνέματός των από το Ορθόδοξο Πλήρωμα»
4. Αποδέχτηκε και επαίνεσε δια του Αρχιεπισκόπου το κείμενο της εισήγησης του Μητροπολίτη Σερρών.
Προτείνουμε στον π.Αν.Γκ. να κάνει μια μικρή έρευνα στον Πανεπιστημιακό Θεολογικό χώρο, για να διαπιστώσει τους τρόπους, που χρησιμοποιούνται, για να παρουσιαστούν με εκκλησιαστικότητα οι αιρέσεις, με βάση το έκτο κείμενο της Συνόδου της Κρήτης.
Ακολουθεί το Β Μέρος.
Κρατάτε γερά στην ΟΜΟΛΟΓΙΑ και ενημερώστε σωστά τον κόσμο, γιατί λύκοι βαρείς υπάρχουν εντός των τειχών της διοικούσας (γιατί αυτό το καρκίνωμα δεν το λες ΕΚΚΛΗΣΙΑ). Όσοι βγήκαμε εκτός των τειχών έχουμε μια ελπίδα (με τον συνεχή αγώνα μας βέβαια) να δούμε σωτηρία. Οι "εντός" παρασύρονται εύκολα από π. Γκοτσόπουλους και άντε να βγάλουν άκρη. Ευχαριστούμε για το ξεκαθάρισμα των θέσεων της ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ και όχι των προσωπικών ερμηνειών του καθενός....
ΑπάντησηΔιαγραφή