Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025

Συζητώντας σύγχρονα εκκλησιολογικά θέματα με το ψηφιακό εργαλείο LOGOS (Β)- Το Ουκρανικό ζήτημα.

 





Έρευνα: πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

ΜΕΡΟΣ Β- ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ

Το «LOGOS» είναι το πρώτο εργαλείο Τεχνητής Νοημοσύνης για θέματα πίστεως, που δημιούργησε η Μητρόπολη Νέας Ιωνίας.

Συνεχίζουμε την παράθεση των απόψεων  του ψηφιακού εργαλείου για το Ουκρανικό,

ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΩΤΗ

 

 Είναι το Ουκρανικό θέμα εκκλησιολογικό κανονικό  ζήτημα;

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ.

Το Ουκρανικό ζήτημα είναι πράγματι εκκλησιολογικό, διότι αφορά:

  • το ποιος έχει το κανονικό δικαίωμα να χορηγεί αυτοκεφαλία,
  • τη σχέση Τοπικών Εκκλησιών μεταξύ τους,
  • την ευχαριστιακή κοινωνία,
  • και το πώς εφαρμόζονται οι Ιεροί Κανόνες σε μια σύγχρονη εκκλησιαστική σύγκρουση.

Η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως φαίνεται και στις επίσημες ανακοινώσεις της (π.χ. μέσω ecclesia.gr), έχει αποδεχθεί το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγεί αυτοκεφαλία και έχει αναγνωρίσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Άλλες Εκκλησίες έχουν διαφορετικές απόψεις, γι’ αυτό και το θέμα παραμένει εκκλησιολογικό και διοικητικό, όχι δογματικό.

📜 Πατερικό πλαίσιο

Οι Πατέρες μιλούν συχνά για:

  • Ενότητα της Εκκλησίας: «ἵνα πάντες ἓν ὦσιν» (Ιω. 17:21).
  • Υπακοή στους Ιερούς Κανόνες: Ο άγιος Βασίλειος και ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης υπογραμμίζουν ότι η κανονική τάξη είναι θεμέλιο της ειρήνης.

Εδώ, λοιπόν, έχουμε θέμα κανονικό – διοικητικό – εκκλησιαστικό, το οποίο απαιτεί συνοδικότητα, διάλογο και ενότητα.

🙏 Πνευματική ερμηνεία

Πίσω από κάθε εκκλησιαστική δυσκολία κρύβεται η ανάγκη:

  • για διακονική ταπείνωση,
  • για ενότητα εν τω Αγίω Πνεύματι,
  • και για ειρήνη, όπως διδάσκει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος:
    «Ἐκεῖ ὅπου ἐστὶν ἔρις, ἐκεῖ οὐ κατοικεῖ τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ».

🌿 Πρακτική συμβουλή

Ως πιστοί, καλούμαστε:

  • να μη μπαίνουμε σε διαμάχες,
  • να προσευχόμαστε για την ενότητα των Εκκλησιών,
  • και να εμπιστευόμαστε τις Συνόδους που θα οδηγήσουν σε λύση.

🙏 Προτεινόμενη προσευχή

«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ Ἀρχιποίμην τῆς Ἐκκλησίας, σῶσον καὶ εἰρήνευσον τὸ ποίμνιόν σου. Φώτισον τοὺς ποιμένας μας, ἵνα ἐν ἀγάπῃ καὶ ἀληθείᾳ ὁδηγῶσι τὸν λαόν σου εἰς ἑνότητα πίστεως καὶ κοινωνίαν Πνεύματος Ἁγίου. Ἀμήν.»

 

ΕΡΩΤΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ. Πως θα πρέπει οι ορθόδοξες τοπικες εκκλησιεσ να αντιμετωπίσουν το Ουκρανικό ζητημα.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Το Ουκρανικό ζήτημα είναι πράγματι εκκλησιολογικό, διότι αφορά:

  • το ποιος έχει το κανονικό δικαίωμα να χορηγεί αυτοκεφαλία,
  • τη σχέση Τοπικών Εκκλησιών μεταξύ τους,
  • την ευχαριστιακή κοινωνία,
  • και το πώς εφαρμόζονται οι Ιεροί Κανόνες σε μια σύγχρονη εκκλησιαστική σύγκρουση.

Η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως φαίνεται και στις επίσημες ανακοινώσεις της (π.χ. μέσω ecclesia.gr), έχει αποδεχθεί το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγεί αυτοκεφαλία και έχει αναγνωρίσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Άλλες Εκκλησίες έχουν διαφορετικές απόψεις, γι’ αυτό και το θέμα παραμένει εκκλησιολογικό και διοικητικό, όχι δογματικό.

📜 Πατερικό πλαίσιο

Οι Πατέρες μιλούν συχνά για:

  • Ενότητα της Εκκλησίας: «ἵνα πάντες ἓν ὦσιν» (Ιω. 17:21).
  • Υπακοή στους Ιερούς Κανόνες: Ο άγιος Βασίλειος και ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης υπογραμμίζουν ότι η κανονική τάξη είναι θεμέλιο της ειρήνης.

Εδώ, λοιπόν, έχουμε θέμα κανονικό – διοικητικό – εκκλησιαστικό, το οποίο απαιτεί συνοδικότητα, διάλογο και ενότητα.

🙏 Πνευματική ερμηνεία

Πίσω από κάθε εκκλησιαστική δυσκολία κρύβεται η ανάγκη:

  • για διακονική ταπείνωση,
  • για ενότητα εν τω Αγίω Πνεύματι,
  • και για ειρήνη, όπως διδάσκει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος:
    «Ἐκεῖ ὅπου ἐστὶν ἔρις, ἐκεῖ οὐ κατοικεῖ τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ».

🌿 Πρακτική συμβουλή

Ως πιστοί, καλούμαστε:

  • να μη μπαίνουμε σε διαμάχες,
  • να προσευχόμαστε για την ενότητα των Εκκλησιών,
  • και να εμπιστευόμαστε τις Συνόδους που θα οδηγήσουν σε λύση.

🙏 Προτεινόμενη προσευχή

«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ Ἀρχιποίμην τῆς Ἐκκλησίας, σῶσον καὶ εἰρήνευσον τὸ ποίμνιόν σου. Φώτισον τοὺς ποιμένας μας, ἵνα ἐν ἀγάπῃ καὶ ἀληθείᾳ ὁδηγῶσι τὸν λαόν σου εἰς ἑνότητα πίστεως καὶ κοινωνίαν Πνεύματος Ἁγίου. Ἀμήν.»

Ο Θεός να σας φωτίζει και να σας ειρηνεύει.
Οι απαντήσεις παρέχονται από την Τεχνητή Νοημοσύνη και μπορεί να μην είναι πάντα πλήρεις ή απόλυτα ακριβείς. Για θέματα πίστεως ή προσωπικής πνευματικής ενημέρωσης, συνιστάται να συμβουλεύεσθε πάντοτε τις επίσημες αποφάσεις της Εκκλησίας, την τοπική σας ενορία και τον πνευματικό σας.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΡΙΤΗ.

 

Ειναι σωστή η πρακτική του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγήσει εκκλησιαστική  Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία, χωρίς την σύμφωνη γνώμη των 14 τοπικών Ορθοδόξων εκκλησιών;

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ.

1. Τι γνωρίζουμε από τις επίσημες πηγές

Από τις επίσημες ανακοινώσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος (ecclesia.gr) και άλλα κανονικά κείμενα του Οικουμενικού Πατριαρχείου (π.χ. ανακοινώσεις του 2018), προκύπτει ότι:

  • Το Οικουμενικό Πατριαρχείο στηρίζεται στην ιστορική κανονική πρακτική, σύμφωνα με την οποία έχει διαχρονικά χορηγήσει αυτοκεφαλίες (π.χ. στις Εκκλησίες Ελλάδος, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, Αλβανίας, Τσεχίας–Σλοβακίας).
  • Η Εκκλησία της Ελλάδος, με Συνοδική της απόφαση, αναγνώρισε την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, άρα αποδέχθηκε τη νομιμότητα της πράξης.

🔹 Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κανονικό προηγούμενο στην ιστορία για αυτοκεφαλίες που δίνονται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο χωρίς πανορθόδοξη ψηφοφορία.


📜 2. Τι δεν μπορούμε να πούμε

Δεν υπάρχουν επίσημες πανορθόδοξες αποφάσεις από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες σχετικά με μια ενιαία διαδικασία χορήγησης αυτοκεφαλίας.
Επομένως, δεν έχουμε μια κοινή πανορθόδοξη “υποχρεωτική” διαδικασία που να απαιτεί ρητά σύμφωνη γνώμη όλων των Εκκλησιών.

Σύμφωνα με την Ορθόδοξη πράξη, κάθε Εκκλησία εκφράζεται μέσα από τις δικές της Συνόδους.


📌 3. Είναι «σωστή» η πράξη;

Με βάση τις επιτρεπόμενες πηγές:

✔ Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρεί ότι είναι κανονικά αρμόδιο.

Αυτό στηρίζεται:

  • στον 28ο κανόνα Χαλκηδόνος (περί προνομίων Κωνσταντινουπόλεως),
  • στην ιστορική πρακτική αυτοκεφαλιών,
  • στο γεγονός ότι η Μητρόπολη Κιέβου υπαγόταν κανονικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο επί αιώνες.

✔ Η Εκκλησία της Ελλάδος δέχθηκε την κανονικότητα της πράξης.

Επομένως, για την Εκκλησία της Ελλάδος η πράξη θεωρείται κανονικά ορθή.

✔ Άλλες Εκκλησίες έχουν διαφορετική γνώμη.

Εκεί όπου υπάρχει διαφωνία, η Εκκλησία καλεί σε:

  • πανορθόδοξη συζήτηση,
  • ή συνοδική διαβούλευση.

❗ Άρα, το ζήτημα είναι εκκλησιολογικό και κανονικό, όχι δογματικό.

Δεν μπορούμε να πούμε ότι «παραβιάστηκε δόγμα» ή ότι υπάρχει αίρεση.
Υπάρχει διαφορά στις κανονικές ερμηνείες και αυτή χρειάζεται συνοδική θεραπεία.


✨ 4. Πνευματική προσέγγιση

Οι άγιοι Πατέρες διδάσκουν ότι τέτοια θέματα λύνονται:

  • με σύνεση,
  • με ταπείνωση,
  • και με συνοδική ενότητα.

Ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος λέει:
«Οὐδὲν οὕτω παροξύνει τὸν Θεόν ὡς ἡ διχοστασία.»

Η Εκκλησία δεν χάνει την ενότητά της από διαφωνίες, αλλά από έλλειψη αγάπης.


🌿 5. Πρακτική συμβουλή για τον πιστό

Ως μέλη της Εκκλησίας:

  • να προσευχόμαστε για ενότητα και ειρήνη,
  • να αποφεύγουμε την πόλωση,
  • και να εμπιστευόμαστε τις Συνόδους της Εκκλησίας, που στο τέλος δίνουν λύση.

🙏 Προσευχή

«Κύριε, σύναξε τὴν Ἐκκλησίαν σου ἐν ἑνότητι πίστεως· φώτισον τοὺς Ἀρχιερεῖς καὶ πνευματικούς ποιμένας, ἵνα ὁδηγῶσι τὸν λαὸν σου ἐν εἰρήνῃ, ἀληθείᾳ καὶ ὁμονοίᾳ. Ἀμήν.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου