Έρευνα: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου
Συνέχεια απο το προηγούμενο
Περιεχόμενο του Πηδαλίου
Η
κανονική συλλογή του Πηδαλίου ακολουθεί την πάγια τάξη των παλαιότερων
κανονικών συλλογών και διαρθρώνεται ως εξής: Την πρώτη θέση καταλαμβάνουν οι 85
Αποστολικοί κανόνες (σελ. 1-117). Ακολούθως παρατίθενται οι κανόνες των
Οικουμενικών Συνόδων. Ειδικότερα οι 20 κανόνες της Α΄ Οικουμενικής συνόδου στη
Νίκαια, 325 (σελ. 118-152), οι 7 κανόνες της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου στην
Κωνσταντινούπολη, 381 (σελ. 153-165), οι 8 κανόνες της Γ΄ Οικουμενικής συνόδου
στην Έφεσο, 431 (σελ. 166-179), οι 30 κανόνες της Δ΄ Οικουμενικής συνόδου στη
Χαλκηδόνα, 451 (σελ. 180-211), σημείωμα «περί της αγίας και Οικουμενικής
πέμπτης συνόδου», 553 (σελ. 211-212), σημείωμα «περί της αγίας και οικουμενικής
έκτης συνόδου», 680-681 (σελ. 213-214), οι 102 κανόνες της Πενθέκτης
Οικουμενικής συνόδου στην Κωνσταντινούπολη της εν Τρούλλω, 691 (σελ.
215-313)και οι 22 κανόνες της Ζ΄ Οικουμενικής συνόδου στη Νίκαια, 787 (σελ.
314-342).
Μετά τους κανόνες των Οικουμενικών συνόδων, έπονται οι κανόνες των Τοπικών συνόδων. Στο Πηδάλιο περιλαμβάνονται με την εξής σειρά οι 17 κανόνες της «Πρωτοδευτέρας» συνόδου στην Κωνσταντινούπολη, 861 (σελ. 343-361), οι 3 κανόνες της συνόδου που συνήλθε στο ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, 879-880, (σελ. 361-366), ο κανόνας της συνόδου της Καρχηδόνας, 255 (σελ. 366-371), οι 25 κανόνες της συνόδου της Αγκύρας, 314 (σελ. 371-385), οι 15 κανόνες της συνόδου της Γάγγρας, 340 (395-405), οι 25 κανόνες της συνόδου της Αντιοχείας, 341 (σελ. 405-419), οι 60 κανόνες της συνόδου της Λαοδικείας, 380 (σελ. 420-442), οι 20 κανόνες της συνόδου της Σαρδικής, 343 (σελ. 443-461), οι 2 κανόνες της συνόδου της Κωνσταντινουπόλεως, 394 (σελ. 461-462) και οι 141 κανόνες της συνόδου της Καρθαγένης, 419 (σελ. 462-542). Των κανόνων έπονται δύο επιστολές της συνόδου, η πρώτη προς τον Ρώμης Βονιφάτιο (418-422) και η δεύτερη προς τον Ρώμης Κελεστίνο (422-432).
Οι
συγγραφείς του Πηδαλίου, ειδικά για τους κανόνες της Καρθαγένης και παρά τη
συνήθη πρακτική, εγκατέλειψαν το μέχρι τότε εν χρήσει κείμενο των
πρακτικών-κανόνων της συνόδου και προέβησαν σε αναδιατύπωσή τους παραλείποντας
τα πρακτικά και ορισμένα ιστορικά κείμενα και κανόνες, συνενώνοντας κάποιους
άλλους, σχηματίζοντας νέους και, τέλος, χρησιμοποιώντας νέα αρίθμηση.
Συγκεκριμένα περιέλαβαν στο Πηδάλιο διπλή αρίθμηση, δηλαδή τη δική τους με
ελληνικούς (αλφαβητικούς) αριθμούς-χαρακτήρες και την καθιερωμένη των
παλαιότερων εξηγητών (με αραβικούς αριθμούς).
Στη
συνέχεια τίθενται οι Πατερικοί κανόνες, οι επικυρωμένοι από τον 2ο κανόνα της
Πενθέκτης Οικουμενικής συνόδου. Ακολουθούν με τη σειρά οι 4 κανόνες του
Αλεξανδρείας Διονυσίου, 247-265 (σελ. 543-551), οι 12 κανόνες του Νεοκαισαρείας
Γρηγορίου του Θαυματουργού, 240-270 (σελ. 551-561), οι 15 κανόνες του
Αλεξανδρείας Πέτρου, 300-311 (σελ. 562-575), οι 3 κανόνες του Μ. Αθανασίου,
328-373 (σελ. 575-585), οι 92 κανόνες του Μ. Βασιλείου, 370-378 (σελ. 585-649),
οι κανόνες του Νύσσης Γρηγορίου, 372~395 (σελ. 649-662), οι κανόνες Γρηγορίου
του Θεολόγου, 372~390 (σελ. 662-664), ο κανόνας του Ικονίου Αμφιλοχίου, 374~400
(σελ. 664-665), οι 18 κανόνες του Αλεξανδρείας Τιμοθέου, 381-385 (σελ.
665-676), οι 14 κανόνες του Αλεξανδρείας Θεοφίλου, 385-412 (σελ. 676-686), οι 5
κανόνες του Αλεξανδρείας Κυρίλλου, 412-444 (σελ. 686-692) και οι κανόνες του
Κωνσταντινουπόλεως Γενναδίου, 458-471 (σελ. 692-697).
Στο τέλος, και αμέσως μετά τους εγκεκριμένους πατερικούς κανόνες, παρατίθενται και οι μη «κεκυρωμένοι» κανόνες Ιωάννου του Νηστευτού, Νικηφόρου του Ομολογητού και Νικολάου του Γραμματικού, καθώς και η επιστολή περί σιμωνίας του Κωνσταντινουπόλεως Ταρασίου. Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί στο σημείο αυτό ότι οι παραπάνω «κανόνες» θεωρούνται χρήσιμα κανονικά κείμενα και μνημεία εκκλησιαστικής κανονολογίας, διότι απηχούν την αρχαία παράδοση και διασώζουν παλαιά εκκλησιαστική πράξη. Σε καμμία περίπτωση όμως δεν αποτελούν κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Το
Πηδάλιο περιλαμβάνει το πρωτότυπο κείμενο των ιερών κανόνων καθώς και την
ερμηνεία του (κανονολογία) στην απλή ελληνική (καθομιλούμενη γλώσσα της
εποχής), «προς κατάληψιν των απλουστέρων». Οι συγγραφείς αναφέρουν εν
προκειμένω ότι αντέγραψαν το κείμενο «εκ των βιβλίων των ιερών πανδεκτών»,
εννοώντας βέβαια το Συνοδικό (Pandectae Canonum) του αγγλικανού Βευερηγίου (Guilielmus Beveregius), το οποίο εξεδόθη το 1672 στην Οξφόρδη σε δύο
τόμους. Θα πρέπει να επισημανθεί, ωστόσο, ότι οι συντάκτες του Πηδαλίου δεν
μετέγραψαν πάντα ολόκληρο αυτολεξεί το ελληνικό κείμενο των ιερών κανόνων από
την παραπάνω έκδοση. Αντιθέτως, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως αυτή της συνόδου
της Καρθαγένης (419) ή της συνόδου της Σαρδικής (343), προχώρησαν σε
αναδιάρθρωση και ανασύνταξη του κειμένου των κανόνων. Οι συγγραφείς
διαφοροποιούνται ακόμη και ως προς την αρίθμηση των ιερών κανόνων της έκδοσης
του Συνοδικού.
Η ερμηνεία των κανόνων γίνεται στην
απλή ελληνική «δια τους απλοϊκούς και ασόφους». Οι συγγραφείς, προκειμένου να
δώσουν την πληρέστερη ερμηνευτική προσέγγιση του κειμένου των ιερών κανόνων,
ανατρέχουν στους έγκριτους εξηγητές του 12ου αιώνα, Ιωάννη Ζωναρά,
Θεόδωρο Βαλσαμών και σπανιότερα Αλέξιο Αριστηνό. Εν τούτοις, δεν αρκούνται στην
απλή παράθεση των γνωμών των ανωτέρω εξηγητών, δεν κάνουν απλή μετάφραση των
λέξεων, αλλά προβαίνουν σε νέα συνοπτική διατύπωση του περιεχομένου της ερμηνείας
τους. Στο Πηδάλιο βρίσκονται ακόμη σταχυολογημένες εξηγήσεις και άλλων
συγγραφέων, όπως του Ματθαίου Βλάσταρη, Ιωσήφ του Αιγυπτίου, του Ιωάννη
Αντιοχείας και του Ιωάννη Σχολαστικού.
Βιβλιογραφία
1.Μητροπολίτου Σουηδίας Παύλου (Μενεβίσογλου), «Το Πηδάλιον και άλλαι εκδόσεις ιερών κανόνων κατά τον 18ο αιώνα»
2.Εἰσαγωγὴ στὸ Κανονικὸ Δίκαιο καὶ τὴν Κανονικὴ Οἰκονομία .(ΕΚΠΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ)
3.Σ.ΚΟΥΝΑΒΗ.ΤΟ ΠΗΔΑΛΙΟ
Λοιπόν απο τα περιεχόμενα και μόνο προκύπτει οτι ΔΕΝ περιλαμβάνονται οι σύνοδοι μέχρι την ημερομηνία έκδοσης του .
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρα δεν περιέχει όσα εις τον τίτλο του εξωφύλλου υπόσχεται .
Ο αναγνώστης αν δεν έχει πληροφόρηση από άλλες πηγές δεν ενημερώνεται για το πώς στα επόμενα 1000 και πλέον έτη η εκκλησία συνοδικά συνεχίζει την πορεία της και μαχόμενη τις αιρέσεις ξεκαθαρίζει τι είναι ΑΛΗΘΕΙΑ και τι αιρετική πλάνη .
Η ζωή συνεχίζεται και μετά την 7 οικουμενική . Υπάρχουν σύνοδοι ορθόδοξες οπως η 8 & 9 οικουμενική και ληστρικές όπως της Λυων και της Φλωρεντίας . Και υπάρχουν και σύνοδοι που αναιρούν τις ληστρικές . πχ .Ο Γεώργιος Σχολάριος κύρος οικουμενικής συνόδου αποδίδει και εις την εν Κων)λει επί Ανδρονίκου του Β' κατά του λατινόφρονος Βέκκου συγκροτηθείσαν εν έτει 1283 «αγίαν και μεγάλην σύνοδον», (Παρά Jugie μν. έργ. Ι σελ. 665).
Αλλά και άλλες σύνοδοι πχ
Και ενδεικτικά αναφέρω :
1140 Κωνσταντινούπολη – Πατριάρχης Λέων ο Στυπής – Καταδίκη των αιρετικών συγγραμμάτων Κων. Χρυσομάλλη, οπαδού των Βογομίλων.
1328 Κωνσταντινούπολη – Πατριάρχης Ησαΐας – Καταδίκη αίρεσης Βαρλαάμ.
1341 Κωνσταντινούπολη – Πατριάρχης Ιωάννης ΙΔ' – Καταδίκη Μασσαλιανών.
1344 Κωνσταντινούπολη – Πατριάρχης Ιωάννης ΙΔ' – Καταδίκη Βογομίλων.
1672 Ιεροσόλυμα – Πατριάρχης Δοσίθεος – Καταδίκη Καλβινικών ετερο-διδασκαλιών.
συνεχίζεται
συνεχίζοντας ας δούμε εδω https://el.orthodoxwiki.org/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82_%CE%A3%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%B9
ΑπάντησηΔιαγραφήο καθηγητής Παναγιώτης Τρεμπέλας, έχει κάνει μια σύντομη, συνολική τοποθέτηση[29]:
«Σύνοδοι οικουμενικαί αναγνωρίζονται υπό της καθ' ημάς Εκκλησίας επτά. Εσημειώθησαν εν τούτοις και επί μέρους γνώμαι, καθ' ας και εις άλλας συνόδους δέον να αποδοθή το κύρος της οικουμενικής. Ούτως ως ογδόην Οικουμενικήν Σύνοδον εθεώρησαν την αποκληθείσαν Πρωτοδευτέραν Σύνοδον, την εν έτει 861 υπό του Φωτίου συγκληθείσαν, αυτός δε ο Φώτιος παρετήρησεν, ότι η Εκκλησία τους κανόνας αυτής «τοις τών αδελφών συνόδων κανόσι συνέταξε». (Pitra, Juris ecclesiast. Graecorum historia et monumenta τομ. II σελ. 449), καθώς και ο Βαλσαμών (εις τον πρώτον κανόνα της εν Κων)λει συνόδου, Migne 137, 1004) και ο Βλάσταρις (εν Συντάγματι αλφαβητική Migne 144, 992) και άλλοι τινές. Αλλά και η υπό του Φωτίου εν έτει 879-880 συγκληθείσα εις τας οικουμενικάς συνόδους εντάσσεται υπό του Βαλσαμώνος, Νείλου Καβάσιλα, Νείλου μητροπολίτου Ρόδου. Μακαρίου του Αγκύρας, Συμεών του Θεσσαλονίκης, Ιωσήφ του Βρυεννίου, Μάρκου του Έφεσίου, Γεωργίου του Σχολαρίου, Νεκταρίου του Ιεροσολυμίτου (πρβλ. Jugie μν. έργ. Ι σελ. 664-665). Περί ταύτης Αθανάσιος ο Πάριος εν τη Επίτομη αυτού (σελ. 48) γράφει, ότι κοινή μεν οι Χριστιανοί πάντες επτά Οικουμενικάς Συνόδους εγνώρισαν, υπάρχει όμως και ογδόη τις Οικουμενική Σύνοδος, «αλλά μόνοις τοις λογίοις γνωστή». Και εν τη κατά το έτος 1848 εκδοθείση εγκυκλίω επιστολή των τεσσάρων Πατριαρχών προς πάντας τους Ορθοδόξους (Mansi XL στήλ. 383), καθώς και εις Κατηχήσεις τινάς (Νεκταρίου Κεφάλα, Ορθόδοξος ιερά Κατήχησις, Αθήναι 1899 σελ. 181 και Βερναρδάκη Ιερά Κατήχησις, Κων)λις 1872 σελ. 41) ως ογδόη Οικουμ. Σύνοδος χαρακτηρίζεται αύτη. Ο Γεώργιος Σχολάριος κύρος οικουμενικής συνόδου αποδίδει και εις την εν Κων)λει επί Ανδρονίκου του Β' κατά του λατινόφρονος Βέκκου συγκροτηθείσαν εν έτει 1283 «αγίαν και μεγάλην σύνοδον», (Παρά Jugie μν. έργ. Ι σελ. 665). Ο δε Νείλος Μητροπολίτης Ρόδου ως ενάτην οικουμ. σύνοδον αριθμεί την επί «της βασιλείας του μακαρίτου και αοιδίμου βασιλέως κυρίου Ανδρονίκου» συγκροτηθείσαν εν έτει 1341 εξ αφορμής των Ησυχαστικών ερίδων. Οικουμενικήν εκάλεσε και την επί Μιχαήλ του Κηρουλαρίου αναθεματίσασαν τους Λατίνους εν έτει 1054 σύνοδον ο Ιώβ ο Ιασίτης (Jugie αυτόθ. σελ. 666). Εν δε τω Συντάγματι των Ι. Κανόνων Ράλλη και Ποτλή (τόμ. V σελ. 143) ονομάζεται οικουμενική σύνοδος και η εν Κων)λει εν έτει 1484 συγκληθείσα υπό τον Οικουμ. Πατριάρχην Συμεών σύνοδος, η ανατρέψασα πρώτη την εν Φλωρεντία σύνοδον. Προδήλως όμως αι γνώμαι αύται είναι όλως ατομικαί.».
Εγω δεν θα αναφερθώ στην αρίθμηση αλλά στην ΥΠΑΡΞΗ και την ΙΣΧΥ και του κατά πόσο πρέπει να αναφέρονται ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΚΡΥΠΤΟΝΤΑΙ .
Και το ΕΡΩΤΗΜΑ . ΤΟ ΜΕΓΑ ΕΡΩΤΗΜΑ για το Πηδάλιο γιατί ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΝ ΜΝΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΑΥΤΩΝ αν και είναι προγενέστερες της ημερομηνίας έκδοσης του ?
Κανει αναφορά στην Ζ οικουμενική ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάνει πλήν όμως που είναι η εξήγησής του ΠΛΕΙΡΟΥΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ του συνοδικού της Ορθοδοξίας ?
Διαβάζω : https://www.orthodoxianewsagency.gr/orthodoxes-provoles/ti-einai-to-synodiko-tis-orthodoksias-pou-diavazetai-simera-stous-naous/
Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου “Ἐκκλησία καί ἐκκλησιαστικό φρόνημα”,
"..... Οἱ ἀποφάσεις τῶν Συνόδων πάνω σέ δογματικά θέματα καλοῦνται ὅροι. Γενικότερα, κάθε ἀπόφαση τῶν Συνόδων καλεῖται Συνοδικόν. Ἔτσι, ἔχουμε τόν συνοδικό τόμο καί τόν συνοδικό ὅρο καί, ὁπωσδήποτε, κάθε Σύνοδος ἔχει τό δικό της Συνοδικό.
Τό Συνοδικόν τῆς Ὀρθοδοξίας εἶναι οἱ ἀποφάσεις τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, πού ἀναφέρονται στήν προσκύνηση τῶν ἱερῶν Εἰκόνων. Ἡ ἀνάγνωσή τους τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας ἔδωσε τόν τίτλο Συνοδικόν τῆς Ὀρθοδοξίας. Βέβαια, πρέπει νά λεχθῆ ὅτι ἀργότερα στό Συνοδικόν τῆς Ὀρθοδοξίας προστέθηκε καί ὁ ὅρος πίστεως τῶν ἡσυχαστικῶν Συνόδων τοῦ 14ου αἰῶνος. Ἔτσι, τό Συνοδικόν τῆς Ὀρθοδοξίας περιλαμβάνει τίς ἀποφάσεις τόσο τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὅσο καί τῶν Συνόδων τοῦ 14ου αἰῶνος, οἱ ὁποῖες, ὅπως θά λεχθῆ πιό κάτω, ἔχουν ὅλα τά στοιχεῖα γιά νά χαρακτηρίζωνται καί νά θεωροῦνται ὡς Θ΄ Οἰκουμενική Σύνοδος. ...."
Και ερωτώ ο Ιερέας και μαζί με αυτόν ολοι μας εδω και εκατοντάδες χρόνια ομολογούμε σαν οικουμενικές τις συνόδους και διαβάζουμε το συνοδικό και ενεργά αναθεματίζουμε οσα αναθεμάτισαν και ευλογούμε όσα ευλόγησαν
Που όμως είναι στο ΠΗΔΑΛΙΟ η ερμηνεία στην απλή ελληνική «δια τους απλοϊκούς και ασόφους». του ΠΛΗΡΟΥΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ του Συνοδικόυ τῆς Ὀρθοδοξίας όπως αυτό διαβάζεται στην εκκλησία ?
Η εκκλησία το έκρινε ΤΟΣΟ συμπαντικό ώστε το περιέλαβε στην λειτουργία και το Πηδάλιο δεν το αναφέρει καν ? Δεν είναι αυτό Νόμος του Θεού , Δεν είναι Δογματικός Ορος Πίστης ?
Διάβασα : " Τελικά, μετά από πολλές καθυστερήσεις, το Πηδάλιο εξεδόθη στη Λειψία το 1800 σε 1000 (σύμφωνα με υποσημείωση του Πηδαλίου) ή 1430 (κατά τον Μανουήλ Γεδεών) αντίτυπα. "
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπάντηση : Επίσης θα ήθελα να φέρω σε γνώση σας το https://agiosepifaniosacademy.com/wp-content/uploads/2021/08/ALLHLOGRAFIA_NIKODHMOU_pages.pdf
όπου διαβάζω :
1. Ἡ ἀναζήτηση τοῦ γνησίου
Τὸ 1787 (ἢ λίγο ἀργότερα) φθάνει στὸ Ἅγιον Ὄρος ὁ ἐκ Δημητσάνης τῆς Πελοποννήσου καταγόμενος ἱερομόναχος Ἀγάπιος
Λεονάρδος (1741-1815), φέροντας μαζὶ τὸ νεοτύπωτο βιβλίο του
ὑπὸ τὸν τίτλο: «ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΙ / ΘΕΙΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ, / ΤΩΝ ΤΕ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙ / ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΩΝ
ΣΥΝΟΔΩΝ, ΑΜΑ / ΔΕ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΩΝ, Σὺν τούτοις καὶ τῶν λοιπῶν
ἁγίων Πατέρων τῶν / κατ’ ἰδίαν ὁροθετησάντων καὶ ὑπὸ Συνόδων
Οἰκουμενικῶν ἢ Τοπικῶν θεωρηθέντων». Ἡ ἔκδοση ἔγινε τὸ 1787
στὴ Βενετία «παρὰ Ἀντωνίῳ τῷ Βόρτωλῃ» (Antonio Bortoli) καὶ
«διὰ προτροπῆς καὶ ἀναλωμάτων / ΤΟΥ ΠΑΝΙΕΡΩΤΑΤΟΥ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΑΓΙΟΥ / ΝΑΖΑΡΕΤ / ΚΥΡΙΟΥ ΚΥΡΙΟΥ / ΝΕΟΦΥΤΟΥ
ΤΟΥ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΥ»
Στὸν τίτλο ἀναφέρεται ἐπιπροσθέτως ὅτι τὸ περιεχόμενο τῆς
Συλλογῆς ἐρανίσθη «ἐκ διαφόρων βιβλίων», χωρὶς ὅμως νὰ γίνεται σαφὴς μνεία ἐκ ποίων. Ὁ Ἀγάπιος εἶχε τὴ δυνατότητα νὰ
χρησιμοποιήσει ἔντυπες ἀλλὰ καὶ χειρόγραφες πηγές. Ἀπὸ τὶς
ἔντυπες, μὲ βάση ἀδιάσειστα ἐσωτερικὰ τεκμήρια, συνάγεται
ὅτι ὁ φιλόπονος ἐρανιστὴς ἔλαβε ὑπόψη τὶς ἐκδόσεις τῶν ἱερῶν
κανόνων ἀπὸ τούς: J. Tilius (Apostolorum et sanctorum conciliorum
decreta, Παρίσι 1540) καὶ G. Beveregius (Συνοδικόν, sive Pandectae
Canonum, Ὀξφόρδη 1672)1 , ἐνῶ ἄλλες, ἂν χρησιμοποιήθηκαν, θάνουν. Εἶναι ὅμως πολὺ δύσκολο, ἂν ὄχι ἀκατόρθωτο, νὰ ἐντοπισθοῦν οἱ χειρόγραφες κανονικὲς συλλογές, στὶς ὁποῖες ἐνδεχόμενα προσέφυγε ὁ Ἀγάπιος, γιὰ νὰ διασταυρώσει τὰ εἰλημμένα
κανονικὰ κείμενα τῆς Συλλογῆς του ἢ ἀκόμα νὰ ἀντλήσει καὶ
ἕτερα, ἐγνωσμένου κύρους στὴν παράδοση τῆς Ἀνατολῆς (ὅπως
ἡ Σύνοψις ἐκ τοῦ Κανονικοῦ τοῦ Νηστευτοῦ2 ), τὰ ὁποῖα ὅμως ἀγνόησαν οἱ μνημονευθέντες παλαιότεροι ἐκδότες, καὶ τοῦτο, γιατὶ ὁ συντάκτης δὲν κατέλιπε κάποια εὐδιάκριτα ἴχνη ποὺ νὰμᾶς κατευθύνουν σὲ χειρόγραφες πηγές..."
Αυτό το βιβλίο που έγραψε ο Αγάπιος,ο πρεσβύτερος κατά προτροπή του Νεόφυτου Μητροπολίτη Ναζαρέτ μπορούμε να το κατεβάσουμε εδω https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/6/4/metadata-155-0000035.tkl
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό αποτέλεσε την αρχή του εγχειρήματος και οριοθετεί σε αδρές γραμμές τα όρια που θα κινηθεί το Πηδάλιο . ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΙΣΩΣ δικαιολογεί γιατί σταματά εκεί που σταματά και δεν πάει παραπέρα . Γιατί αυτή ήταν η "ευλογία " του δεσπότη και οι μοναχοί έκαναν υπακοή ?
Μια αρχική έκδοση του Πηδαλίου μπορούμε να το κατεβάσουμε εδω
https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/3/0/a/metadata-39-0000123.tkl
ΚΑΙ ΑΝ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΕΤΕ θα διαπιστώσετε ότι η μοναδική εικόνα είναι εκείνη της " νοητης νηος " και δεν έχει ΚΑΜΙΑ μα ΚΑΜΙΑ εικόνα της Αγίας Τριάδας . Αυτές προστέθηκαν πολλά χρόνια αργότερα σε επανεκδόσεις και θα είχε ενδιαφέρον κάποιος να ψάξει στην Εθνική Βιβλιοθήκη και να βρεθεί απο πότε και πώς προστέθηκαν ώστε βλέποντας τις στο πηδάλιο με την πατριαρχική σφραγίδα ο κάθε ιερέας να την βάζει στο ναό και ο κάθε πιστός στο εικονοστάσι .