Απαντώντας σε ενστάσεις
Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος
Αθανασίου (χημικός)
ΕΝΣΤΑΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ. Το
χειρόγραφο 260 της Εσφιγμένου είναι το μοναδικό γνήσιο αντίγραφο του Πηδαλίου.
Απάντηση. Σύμφωνα με τον πρώην Μητροπολίτη Σουηδίας Παύλο το χειρόγραφο της Εσφιγμένου ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ γνήσιο χειρόγραφο. Στην Ιερά Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου υπήρχε κώδικας που περιείχε το Πηδάλιο, αλλά δυστυχώς κάηκε στην πυρκαγιά του 1934.
Το κείμενο
που υποβλήθηκε το 1700 στο πατριαρχείο για έγκριση είχε τον τίτλο του
χειρογράφου του Μ.Σπηλαίου και όχι αυτό της Εσφιγμένου.
Τίτλος
χειρογράφου Εσφιγμένου 260 |
Τίτλος
χειρογράφου Μ.Σπηλαίου. |
«. Πηδάλιον
της νοητής νηός, της μιας, Αγίας, Καθολικής, και Αποστολικής των Ορθοδόξων
Εκκλησίας, ήτοι άπαντες οι ιεροί, και θείοι κανόνες, των τε αγίων και
πανευφήμων Αποστόλων, των αγίων οικουμενικών Συνόδων, των τοπικών και των
κατά μέρος θείων πατέρων, ελληνιστί μεν, χάριν αξιοπιστίας, εκτιθέμενοι, δια
δε της καθημάς κοινοτέρας διαλέκτου, προς κατάληψιν των απλουστέρων
ερμηνευόμενοι, παρά Αγαπίου Ιερομονάχου, και Νικοδήμου Μοναχού..., εν Λειψία
της Σαξωνίας 1800 (1η έκδοση). |
Το Πηδάλιο της
νοητής νηός της μιας αγίας, καθολικής και αποστολικής των ορθοδόξων Εκκλησίας, ήτοι άπαντες οι θείοι και ιεροί
κανόνες των τε αγίων και πνευματοφόρων
αποστόλων, των αγίων Οικουμενικών Συνόδων και των τοπικών και των κατά μέρος
θείων πατέρων, ελληνιστί μεν χάριν αξιοπιστίας εκτιθέμενοι δια δε της καθ΄ημάς κοινοτέρας διαλέκτου προς κατάήψιν των απλουστέρων
ερμηνευόμενοι.Νυν πρώτον τύποις εκδοθέντες και μετ΄επιμελείας διορθωθέντες
δια φιλοτίμου δαπάνης, εις κοινήν των ορθοδόξων απάντων σοφών τε και
απλουστέραν ωφέλειαν». |
Στο χειρόγραφο της Εσφιγμένου 260 δεν περιέχονται οι κανόνες της εν
Κων/πόλει Συνόδου επί Νεκταρίου (394. Του Γρηγορίου του θεολόγου, του
Αμφιλοχίου Ικονίου και η λθ εορταστική επιστολή (3ος κανόνας) του
Αθανασίου Αλεξανδρείας.Αυτοί προστέθηκαν στο corpuw των κανονικών κειμένων του Πηδαλίου
μεταγενέστερα, καθ΄υπόδειξη του Βουλησμά και πάντων πρίν την 8η
Μαϊου του 1792..Έτσι συνάγεται από σχετική πληροφορία σε στην σχετική επιστολή
με την παραπάνω ημερομηνία.Επομένως μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό δεν
αντιγράφτηκε («αψγγ΄Απριλίου α 1793) από τον κύκλο του Νικοδήμου, αλλά πιθανόν από
κάποιο καλλιγράφο στην Κων/πολη με βάση το εκεί προγενέστερο αντίγραφο του
Πηδαλίου
Στο Εσφιγμένου 260 δεν περιλαμβάνονται οι κανόνες του Νικηφόρου του Ομολογητού και Νικολάου Γ Γραμματικού. Στην αλληλογραφία ουδεμία νύξη γίνεται γι΄αυτούς.Πιθανόν ήταν από τα τελευταία κείμενα που συμπεριλήφθησαν στο τελικό κείμενο της συλλογής (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1793).
ΕΝΣΤΑΣΗ ΤΡΙΤΗ Το κείμενο του
Πηδαλίου έχει αλλοιωθεί με παρεμβάσεις
ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Το Πηδάλιο εξετάστηκε
καταρχάς από τον ειδήμονα περί τα κανονικά ζητήματα ιερομόναχο Δωρόθεο Βουλησμά
και κατόπιν – με πρόταση του ιδίου – από τους Μακάριο Κορίνθου και Αθανάσιο
Πάριο και όλοι έδωσαν την καλή τους μαρτυρία. Εξάλλου, και η διαφωνία του Γερασίμου
Γ (1794 – 1797), που ως Πατριάρχης είχε
αρνηθεί να εγκρίνει την έκδοση του Πηδαλίου, δεν είχε να κάνει με το
περιεχόμενο του έργου, αλλά μόνο με την ευρεία κυκλοφορία του, επισημαίνοντας
ότι «οὐ δεῖ τά Κανονικά τῆς Ἐκκλησίας
πεζῇ φράσει ἐκδίδοσθαι, ἵνα μή τά τῶν ἱερῶν Κανόνων γνώριμα γίνωνται τῷ χύδην λαῷ». Τελικά όμως την έκδοση ενέκρινε ο Πατριάρχης
Νεόφυτος Ζ΄, κατά τη δεύτερη πατριαρχία του (1798 – 1801.
Στον αθωνίτη ιερομόναχο
Θεοδώρητο, συγγραφέα της «Ερμηνείας εις την Αποκάλυψιν» του Ιωάννου ( Λειψία
1800), είχε ανατεθεί η επιστασία της έκδοσης του Πηδαλίου της νοητής νηός (
Λειψία 1800) του Νικοδήμου του Αγιορείτου. Όσες και όποιες κι αν υπήρξαν οι
μεταγενέστερες μελέτες ή απλές αναφορές πάνω στο θέμα αυτό, οι επεμβάσεις του
Θεοδώρητου στην πρώτη έκδοση του Πηδαλίου είναι γνωστές ήδη από το 1802, το
έτος καταδίκης τους από τον τέως πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Νεόφυτο Ζ’ . Συγκεκριμένα
πρόκειται κυρίως για δέκα – οκτώ « προσθήκες» στις « διάφορες φιλολογικές
υποσημειώσεις των συγγραφέων του Πηδαλίου, συνολικά γύρω στις 775 γραμμές ή
περί τις 10 σελίδες. Ο Νεόφυτος Ζ΄ διακρίνει επτά θέματα στις παρεμβάσεις
αυτές, κυρίως νομοκανονικά και εθιμοτυπικα˙ όπου όμως ανακαινίζονται τα παλιά
περί μνημοσύνων σκάνδαλα και γίνεται λόγος περί του Αντιχρίστου. «Ο
Θεοδώρητος ήτο άνθρωπος ευλαβής μεν, πλην δε είχεν αδυναμίαν, αδικαιολόγητον
δια Μοναχόν, εις τα οράματα, τα ενύπνια, τας «αποκαλύψεις» και εις τας
παρακεκινδυνευμένας αλληγορικάς και συμβολικάς ερμηνείας, δι’ ον λόγον έγραφε
πολλάκις παράδοξα πράγματα».(Θ.Διονυσιάτης)
«Γιατί ο Θεοδώρητος προέβη στην
ενέργεια αυτή; γιατί οι «φιλολογικές σημειώσεις» εξέταζαν θέματα που είχαν
απασχολήσει τον ίδιο στην Ερμηνεία του; γιατί έκρινε τον «τόπο» κατάλληλο για
να κάνει διαφήμιση του δικού του έργου; Ασφαλώς και για τους τρείς αυτούς
λόγους. Κυρίως όμως γιατί ο Θεοδώρητος κρατούσε, ιδεολογικά, στάση διαφορετική
από τον Νικόδημο έναντι των ιερών κανόνων και των ερμηνευτών τους. Κι αυτό έχει
τη μεγαλύτερη σημασία. Ο αθωνίτης μοναχός
είχε δεχτεί τον « θανατηφόρον καπνόν»
των ιδεών του Διαφωτισμού σε αντίθεση με τον Νικόδημο που θεωρούσε την
ταπεινότητά του ως ένα « των αναμηρυκιζόντων ζώων»( Αστέριος Αργυρίου, Ομότιμος
Καθηγητής Πανεπιστημίου Στρασβούργου).
Γράφει ο π.Θεόκλητος
Διονυσιάτης:
Ο Θεοδώρητος, επιβλέπων την εκτύπωσιν του
«Πηδαλίου», ενόμισεν ότι εύρε κατάλληλον ευκαιρίαν δια να παρεισάξη τα
πεπλανημένα φρονήματά του, αχρηστεύων ούτω την ογκωδεστάτην εργασίαν του θείου
Πατρός (Οσίου Νικοδήμου), προβάς εις προσθήκας όλως αυθαιρέτως—«δείξας την
δολιότητά του»—αίτινες κατέστησαν το «Πηδάλιον» αμφίβολον φορέα της γνήσιας
διδασκαλίας της Εκκλησίας.
Διό και ο
Πατριάρχης Νεόφυτος Ε', δύο έτη αργότερον έγραφε: «... αι προσθήκαι
αυταί εσκεπάσθησαν, ίνα μη τα γνήσια τοις νόθοις παραμιγνύμενα, το ευγενές της
Βίβλου διαλυμαίνωνται και αντ’ ωφελείας τοις αναγινώσκουσι βλάβην ου την
τυχούσαν προξενήσωσι και σωματικήν και ψυχικήν».
Τα δε παρείσακτα υπό του
Θεοδωρήτου, εσημειώθησαν από τον Πατριάρχην, όστις διέταξεν όπως
αποκαλυφθούν δια χρώματους, «ένα μη διαλυμαίνωνται το ευγενές της Βίβλου»,
και τα οποία είναι τα ακόλουθα:
«Α', διατί εν ταις
προσθήκαις λέγει, ότι τω Σαββάτω ανέστη ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός.
Β', ότι να γίνωνται γονυκλισίαι
εν τη ημέρα της Κυριακής, και κατ’ αυτήν την κυρίαν ημέραν της Πεντηκοστής.
Γ', ότι το Σάββατον έχει τα αυτά
προνόμια όπου έχει και η Κυριακή, δια τι και αυτό τύπος είναι της Αναστάσεως.
Δ', ότι με ένα τρόπον σοφιστικόν
ανακαινίζει τα παλαιά σκάνδαλα, όπου ηκολούθησαν εν Αγίω Όρει περί των
μνημοσύνων, τα οποία χάριτι Χριστώ, και ήτον και είναι κατασεσιγασμένα, εις
καιρόν όπου η του Χριστού Αγία Εκκλησία, προνοουμένη της κοινής ειρήνης των
Μοναχών, δια τριών Συνοδικών γραμμάτων αυτής με φρικτάς αράς εμπόδισεν, ίνα μη
κινηθή τινάς να γράψη περί τούτων.
Ε', ότι κατηγορεί ως ασύμφωνα
και εναντία άπαντα τα Τυπικά του Αγίου Όρους, τα οποία δεν είναι εναντία με το
Καθολικόν Τυπικόν, αλλ’ είναι σαφήνεια μάλλον και ανάπτυξις των ασαφών και συνεπτυγμένων
τύπων του Καθολικού Τυπικού.
ΣΤ', ότι απλώς εν ταις
προσθήκαις ταύταις αντίκειται εις τους Κανόνας των Αγίων Οικουμενικών και
Τοπικών Συνόδων, και εις τας παραδόσεις της του Χριστού Εκκλησίας.
Ζ', δε και τελευταίον, ετόλμησεν
ο πάντολμος να γράψη μέσα εις ένα τοιούτον βιβλίον, εν οις αναφέρει περί του
αντιχρίστου, ένα τόσον φοβερόν και τολμηρόν λόγον, ώστε οπού εφρίξαμεν, όχι
μόνον να παραδώσωμεν γραφή, αλλ’ ουδέ όλως ονομαστί να τον προφέρωμεν, δια το
κινδυνώδες και δια την της ατοπίας υπερβολήν αυταί δε αι προσθήκαι ευρίσκονται
εις τα ακόλουθα της Βίβλου καταβατά 96, 104, 141, 167, 183, 184, 203, 204, 212,
300, 383, 399, 449, 502, 504, 533, 548, 549, και ει τις των αλλαχού της γης
αγορασάντων εκ των κανονικών τούτων βιβλίων, βούλεται εξαλείψαι τας
ρηθείσας νόθους προσθήκας και διορθώσαι το εαυτού βιβλίον, ευρέτω τους αριθμούς
των άνω καταβατών, εν οις αι προσθήκαι ευρίσκονται. Επί τούτω και
εγένετο το παρόν δι’ ημετέρας Πατριαρχικής υπογραφής κατασφαλισθέν, και δια
την σύστασιν του Βιβλίου και δια το κοινή συμφέρον. Είη δε η του Θεού χάρις
πάσι τοις εν ειλικρίνεια αναγινώσκουσι».
αωβ'. κατά μήνα Αύγουστον
Ο Πρώην Κωνσταντινουπόλεως
Πατριάρχης ΝΕΟΦΥΤΟΣ
---------------------------------------------------------------------------
Επομένως οι προσθήκες του
Θεοδωρήτου του Εσφιγμενίτου δεν έχουν
σχέση με την αλλοίωση ερμηνειών των Κανόνων.
Σχετικά με τις προσθήκες του
Θεοδωρήτου Ιωαννίνων στο Πηδάλιο οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να διαβάσουν τα
σχετικά στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις
Α.https://users.sch.gr/spykarydis/wp/wp-content/uploads/2012/08/p_2009.2-Pidalion.pdf
ΠΗΓΕΣ
Βιβλιογραφία
1.Μητροπολίτου Σουηδίας Παύλου (Μενεβίσογλου), «Το Πηδάλιον και άλλαι εκδόσεις ιερών κανόνων κατά τον 18ο αιώνα»
2.Εἰσαγωγὴ στὸ Κανονικὸ Δίκαιο καὶ τὴν Κανονικὴ Οἰκονομία .(ΕΚΠΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ)
3.Θ.Γιάγκου-Α-Α.Ταχιάου-Αλληλογραφία Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτη και Δωροθέου Βουλησμά.
-----------------------------------------------------
Οσο προχωράει η μελέτη τόσο γίνεται φανερό οτι το πηδάλιο είναι συλλογικό έργο και οτι και άλλοι πλήν του Αγ Νικοδήμου έβαλαν το χεράκι τους ή το ποδαράκι τους . Αρά ίσως να μην είναι σωστό το κάθε τι που διαβάζουμε στο Πηδάλιο να λέμε ο Αγιος Νικόδημος το έκανε . Μπορεί και κάποιος άλλος ιεραρχικά ανώτερος να το έκανε και ο μοναχός να έκανε υπακοή και να το ανέχτηκε . Πχ για τις εικόνες στίς πρώτες εκδόσεις η μόνη εικόνα στο Πηδάλιο είναι εκείνη της νοητής νηός και δεν υπάρχει άλλη . Ισως κάποιο αλλό χεράκι το έβαλε και οχι ο Αγιος Νικόδημος . Και το ίδιο και σε άλλα κάποια σημεία πχ Ποιός είναι ο Παλαιός των Ημερών γιατί ο Αγ Νικόδημος έχει γράψει ερμηνεία θεολογική των όσων ψάλλονται στην εκκλησία και ξέρει την δογματική σημασία τους .
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσο τώρα για σώμα των κανόνων της εκκλησίας οι μεν προτεστάντες το περιορίζουν χρονικά σε μέρος της πρώτης χιλιετίας ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΟΙ ΠΑΠΙΚΟΙ ούτε εμείς οι ορθόδοξοι κάνουμε το ίδιο . Για μας συνεχίζει το Αγιο Πνεύμα να λαλεί σε ΟΛΕΣ τις συνόδους της Εκκλησίας . Και στις πανορθόδοξες και στις τοπικές . Πχ στις αποφάσεις της Ιερής Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας ή της Κρήτης ή όποιας άλλης εκκλησίας του Θεού . Και όπως η απόφαση κάθε δικαστή ενσωματώνεται στην νομοθεσία και παράγει δίκαιο έτσι και η απόφαση ΚΑΘΕ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ , γιατί και αυτός έχει Αγιο Πνεύμα , ενσωματώνεται στην νομολογία και αποτελεί προηγούμενο .
Τό Πηδάλιο το λοιπόν καταγράφει μια κατάσταση δικαίου όπως αυτή έχει διαμορφωθεί ΟΧΙ στην ημερομηνία έκδοσης του αλλά εκατοντάδες χρόνια ΠΡΙΝ .
Αλλά ακόμα και εκεί . Αναφέρει ολεςτις συνόδους που έχουν γίνει απο την εκκλησία και έχουν καταγραφεί σαν νόμοι της αυτοκρατορίας ?
Σωστά λές ότι οχι μεμονωμένος άγιος ή επίσκοπος αλλά το ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΟΠΩΣ ΛΑΛΕΙ ΜΕΣΩ ΣΥΝΟΔΩΝ μας λέει ποιά σύνοδος είναι του θεού και ποιά οχι , ποιά τοπική έχει κύρος οικουμενικής και ποιά είναι οικουμενική και ποιά όχι .
Λοιπόν επικαλούμε τον ΤΟΜΟΣ ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ 1484 μ.Χ. (ΠΡΟΣ ΑΠΟΚΗΡΥΞΙΝ ΤΗΣ ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΦΕΡΑΡΡΑΣ – ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ)
που τον διαβαζω εδώ https://greekdownloads.wordpress.com/category/%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%8C%CE%B4%CF%89%CE%BD/1484-%CE%BA%CF%89%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%82/
Για ΟΝΟΜΑ του Ιησού Χριστού πές μου εσύ πού λές οτι είσαι Ιερέας
1) ΟΜΙΛΕΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ?
2) Λέει η σύνοδος " Ὅθεν καὶ συνόδου ἐδέησεν οἰκουμενικῆς, ἥτις δὴ ἐπὶ τοῦ μακαρίου Φωτίου, τοῦ τῆς Κωνσταντινουπόλεως προέδρου, ἐν τῇ τῶν πόλεων βασιλίδι συστᾶσα, τοὺς τὸ προσκυνητὸν καὶ πανάγιον πνεῦμα καὶ ἐκ τοῦ υἱοῦ τὴν ὕπαρξιν αὐτὸ ἔχειν φληναφοῦντας καὶ προσθησομένους λέξιν τυχὸν ἐν τῷ συμβόλῳ, τῷ αἰωνίῳ καθυπέβαλεν ἀναθέματι· καθὰ καὶ χρόνοις ὕστερον οὐκ ὀλίγοις, ἡ κατὰ τοῦ Βέκκου συναθροισθεῖσα μεγάλη σύνοδος τὰ ὅμοια κατὰ τῶν τοιούτων ἀπεφήνατο "
3) Είναι αυτές οι 2 σύνοδοι , του Φωτίου και η κατά του Βεκου ΝΟΜΟΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΟΙ ?
Δηλαδή τι άλλο πέραν αυτού χρειάζεται για να αναφερθεί στο Πηδάλιο ? Να μας το πουν οι παπικοί και προτεστάντες και οι μαθητείες τους γραμματιζούμενοι που αναμασάνε παπικά και προτεσταντικά παραχαραγμένα ή εστω αμφίβολου γνησιότητας κατάστιχα ?
( και εδώ αναφέρομαι στο υλικό απο την δύση που έχουν επιμεληθεί και εκδώσει καρδινάλιοι και πάστορες )
Λοιπόν τι λές ?
ΘΕΡΜΗ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ. Μην θέτετε άλλα ζητήματα ( Σύνοδος 1484 μ.Χ. )εκτός από αυτά που ασχολούμαστε γιατί μπερδεύουμε τους αναγνώστες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα τίθεται διότι δεν συμπεριλαμβάνονται στο ΠΗΔΆΛΙΟ ΟΥΤΕ ΚΑΝ αυτό που εσείς λέγετε . Σαν αντίλογος σε αυτό που εσείς λέτε . Οτι δηλαδή περιέχονται τάχα Οι οικουμενικές και οι υπό αυτές επικυρωθείσες τοπικές . Και αυτό γιατί το Πηδάλιο έχει Θεση υπέρ 7 και οχι 8 οικουμενικών παρά ΤΙΣ ΣΥΝΟΔΙΚΑ ΕΚΦΡΑΣΜΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ τον καιρό που εκδόθηκε .ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΣΑΣ ΠΑΡΑΘΕΤΩ αφού ήδη σας έχω παραθέσει περί αυτού Θέσεις Αγίων . Αρα θα έπρεπε να κάνει υπακοή και να μιλά για 8 και όχι 7 οικουμενικές .
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης γιατί έχει θέση περί της εικονογραφήσεως της Αγίας Τριάδας ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΤΙΣ ΣΥΝΟΔΙΚΑ ΕΚΦΡΑΣΜΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ .
Στόν σχολιασμό του όφειλε να " αναμηρυκάσει " κατά την έκφραση σας ΤΑ ΔΙΑΤΕΤΑΓΜΕΝΑ κάτι το οποίο δεν έκανε . Δεν ζεί στο 800 αλλά στα 1800 και όφειλε να τηρεί τις συνοδικά νομοθετημένες θέσεις της Εκκλησίας κατά την στιγμή της συγγραφής του . Έκαστο των πεπραγμένων σύμφωνα με την τελευταία έκβαση κρίνεται .
ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΔΕΧΕΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ 7 ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ επειδή μέχρι εκεί αναγνωρίζουν οι Δυτικοί ? Μεχρι εκεί γιατί έτσι το θέλουν οι προτεστάντες ?. Και δυστυχώς βλέπω και εσας να κρίβεστε πισω απο λέξεις λατινικές για να μας πείτε τι ? Οτι το σώμα δικαίου της Εκκλησίας είναι παγωμένο μετά την 7 οικουμενική? Οσο τώρα για την αναφορά σας στο Σύνταγμα των θείων και ιερών κανόνων κτλ ὑπὸ Ράλλη-Ποτλῆ, Το κατέβασα απο εδω https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/3/c/metadata-01-0000374.tkl και ναι μεν βρήκα τον τόμο της αυτονομίας της Ελληνικής Εκκλησίας πλήν όμως που είναι οι σύνοδοι που σας ανάφερα ?
Το σώμα των νόμων δεν είναι κάτι στατικό αλλά ακόμα και σήμερα οταν βγαίνει αίρεση πχ Σεργιανισμός ή Εκκλησία ξεκαθαρίζει το δόγμα της όπως έκανε με τον Αρείο .
Λοιπόν εσείς τι λέτε ? Είναι στο σώμα του εκκλησιαστικού δικαίου
οτι αποφάσισαν εν πνεύματι Αγίω οι Αγιες Σύνοδοι μεχρι τις μέρες μας, είτε αυτές είναι πανορθόδοξες , είτε είναι τοπικές εκάστης των Ορθοδόξων εκκλησιών ? Είναι νομολογία οτι αποφάσισαν τα εκκλησιαστικά δικαστήρια ? Είναι νομολογία οταν προκύπτει ενα νέο Θέμα πχ εικόνα της " Αγίας οικογένειας " ,πχ Ενας εσταυρωμένος μαυρος "Χριστός" με κατσικοπόδαρα και το ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ με το στόμα ΕΝΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ το καταδικάζει ?
Οπως το Πηδάλιο δέχτηκε προσθέσεις και αφαιρέσεις έτσι πρέπει να επεκταθεί με τόμους που να αναφέρονται και στις μετέπειτα συνόδους . Και όπως αναφέρεται σε κανόνες μεμονωμένων Αγίων πριν το 1000 έτσι θα πρέπει να κάνει αναφορά στην δογματική Θεολογία Αγίων της δεύτερης Χιλιετίας πχ του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού .
Στην έκδοση της Λειψίας και στις σελίδες 208-210 υπάρχουν οι κανόνες της 8ης Οικουμενικής.(είναι η ΕΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΙ ΣΥΝΟΔΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ) με την οποία θα ασχοληθούμε μελλοντικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά τους κανόνες των μεμονωμένων Αγίων, όπως σας έγραψα στο χειρόγραφο της Εσφιγμένου που θεωρείτε γνήσιο πολλοί ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ και προστέθηκαν μετά.
Επειδή δεν έχω τελειώσει τις απαντήσεις για τις ενστάσεις το θέμα της εικόνας της Αγίας Τριάδος μελλοντικά θα αναλυθεί.