Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (χημικού)
Ο υπολογισμός της εορτής του Πάσχα ορίστηκε κατά την Α΄
Οικουμενική Σύνοδο. Τρεις είναι οι όροι βάσει των οποίων γίνεται ο υπολογισμός
αυτός:
Α. Την πρώτη Κυριακή
Β. Μετά την πρώτη πανσέληνο
Γ. Μετά την εαρινή ισημερία.
Αυτό που ενδιέφερε τους Πατέρες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου
και ίσχυσε ως Κανόνας στους Αποστολικούς
Κανόνες (ζ΄), αλλά και σε Κανόνες άλλων Τοπικών Συνόδων, δεν ήταν η ημερομηνία
εορτασμού του Πάσχα, αλλά η αποφυγή του συνεορτασμού του Πάσχα "μετά των
ιουδαίων". Και ο λόγος ήταν προφανής.
Οι εξ Ιουδαίων
χριστιανοί εόρταζαν το Πάσχα μαζί με τους Ιουδαίους, την εσπέρα της 14ης του
μηνός Νισάν (= ανοίξεως, του μηνός του πρώτου), οποιαδήποτε ημέρα της εβδομάδος
συνέβαινε και νήστευαν μία ημέρα από το πρωΐ μέχρι την εσπέρα
(τεσσαρεσκαιδεκατίται). Παράλληλα τηρούσαν τα Ιουδαικά έθιμα του εορτασμού και
ο χαρακτήρας του Πάσχα διαμορφωνόταν "ιουδαΐζων". Σ' αυτό είχε
παρασυρθεί όλη η Μικρά Ασία, με κέντρο την Έφεσο, η οποία πίστευε ότι καλώς
έπραττε, "ερειδομένη επί της Ιωαννείου παραδόσεως".
Οι άλλες Εκκλησίες της Ανατολής και της Δύσεως εόρταζαν το
Πάσχα την πρώτη Κυριακή μετά την 14η Νισάν και ενήστευαν δύο ημέρες, την
(Μεγάλη) Παρασκευή και το (Μέγα) Σάββατο. Υπήρχε, λοιπόν, διάσταση και
ανομοιομορφία μεταξύ των Εκκλησιών και έριδες
Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος έδωσε τη λύση. Το Πάσχα να
εορτάζεται "ημέρα Κυριακή μετά την εαρινή ισημερία και ποτέ μαζί με τους
Ιουδαίους". Αυτό εσήμαινε:
· πλήρη
αποδέσμευση του χριστιανικού από το ιουδαικό Πάσχα,
· καθορισμός
του χριστιανικού Πάσχα ανεξάρτητα από τα ιουδαικά ημερολόγια (που ώριζαν ενίοτε
το Πάσχα και προ της εαρινής ισημερίας) διά του καταρτισμού πασχαλίων κύκλων,
· ορισμός της
εαρινής ισημερίας ως διαχωριστικής γραμμής του προηγουμένου από το επόμενο
Πάσχα, για να μη συμπέσει δύο φορές ο εορτασμός μέσα στο ίδιο τροπικό έτος,
· ταυτόχρονος
υπό πάντων των χριστιανών εορτασμός του Πάσχα και
· αποκατάσταση
της ενότητας των Εκκλησιών.
Το τελευταίο επετεύχθη και διά της αναθέσεως σε ένα Κέντρο, την Εκκλησία της Αλεξάνδρειας, του καταρτισμού των πασχαλίων κύκλων. Κι αυτό επειδή, παρά τις προ της Α΄ Οικ. Συνόδου αναληφθείσες ενωτικές προσπάθειες, παρουσιάζετο ανομοιότητα στον καταρτισμό των πασχάλιων κύκλων από τη διαφορά που παρετηρείτο στην ισημερία μεταξύ Ανατολής και Δύσεως.
Ο πρώτος όρος της Συνόδου "μετά την εαρινή
ισημερία" οφείλεται και στο ότι οι Ιουδαίοι -ιδίως μετά την άλωση της
Ιερουσαλήμ υπό του Τίτου (70 μ.Χ.), λόγω εσφαλμένων επιτόπιων εθνικών
ημερολογίων και της ελλείψεως ενιαίου κέντρου- έφθαναν να εορτάζουν το Πάσχα
και προ της εαρινής ισημερίας, ως μη παρατηρούντες την κίνηση του ηλίου και της
ισημερίας. Οι χριστιανοί που συνέχισαν να στηρίζονται στο ιουδαικό Πάσχα
ονομάστηκαν "πρωτοπασχίται", δηλ. ακολουθούντες το πρώτο Πάσχα, που
καθωρίζετο από το ιουδαικό ημερολόγιο ανεξάρτητα από την ισημερία.
Αργότερα (και μετά την διόρθωση και επικράτηση παρ' Εβραίοις
κοινού ισραηλιτικού ημερολογίου) προστέθηκαν στην Παράδοση μας και δύο άλλες
επεξηγηματικές διατάξεις. Η πρώτη τονίζει "μετά την πανσέληνο που
συμβαίνει μετά την ισημερία", επειδή κατά την πανσέληνο εόρταζαν και
εορτάζουν οι Εβραίοι το Πάσχα και η δεύτερη, "την Κυριακή μετά την
πανσέληνο και μετά το Πάσχα των ιουδαίων", μήπως η πανσέληνος συμβεί ημέρα
Κυριακή, οπότε πρέπει να εορτάσουμε την επομένη.
Το ΚΑΝΟΝΙΟΝ αυτό ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ συντάχθηκε σύμφωνα με τους υπολογισμούς που ίσχυαν από την εποχή των αγίων μεγάλων Πατριαρχών Αλεξανδρείας Αθανασίου και Κυρίλλου. Ως γνωστόν οι Πατριάρχες Αλεξανδρείας είχαν αναλάβει κατ' εντολήν της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (325) "την εκπόνησιν των Πασχαλίων κύκλων", δηλ. τον υπολογισμό του Πάσχα και την γνωστοποίηση της ημέρας αυτού, διά των πασχαλίων επιστολών, σε όλες της Εκκλησίες Ανατολής και Δύσεως. Το έθος αυτό έπαυσε μετά την επικράτιση των μονοφυσιτών στην Αλεξάνδρεια και την διακοπή της κοινωνίας με τις άλλες Εκκλησίες μετά την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας (451). Το έργον της συντάξεως των Πασχαλίων κύκλων ανέλαβε η Ρώμη, η οποία το συνέχισε κατά τους αυτούς υπολογισμούς με την Αλεξάνδρεια, αφού ο εκεί εγκατεστημένος Σκύθης κανονολόγος Διονύσιος ο Μικρός το 525 μετέφρασε στη λατινική τον πασχάλιο κύκλο του αγίου Κυρίλλου, τον οποίον ενέκρινε ο Πάπας Ρώμης.
Οι υπολογισμοί αυτοί συνίσταντο βασικά στην εύρεση της
εαρινής πανσελήνου διά "του δεκαεναετούς κύκλου (της σελήνης) του
Μέτωνος", ο οποίος χρυσούς αριθμός ή «χρυσούν γράμμα» ονομάστηκε , για την εύρεση του Εβραικού Πάσχα
και τον εξ αυτού καθορισμό του Χριστιανικού Πάσχα..Ε δώ θα πρέπει να λάβουμε
υπόψη ότι το Νομικό Φάσκα (Ιουδαϊκό Πάσχα) ξεκινούσε από την 14η του
μήνα Νισσαν και διαρκούσε μέχρι την 21η του μήνα. Δηλ. Διαρκούσε ΟΚΤΩ
ΜΕΡΕΣ. Επειδή ο Νισάν δεν συμπίπτει την ίδια εποχή του τροπικού έτους, έτσι
μέχρι σήμερα η πανσέληνος της Ανοίξεως για τους Εβραίους, ήτοι η 14/15 (το
μέσον) του σεληνιακού μηνός Νισάν, είναι η πανσέληνος ακριβώς μετά την εαρινή ισημερία .
Οι ημερομηνίες του Νομικού Φάκα (Εβραϊκού Πάσχα) και
Ορθόδοξου Πάσχα το 2025
Με βάση το ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ έχουμε τα εξής δεδομένα.
Το φετινό Ορθόδοξο Πάσχα είναι την ΚΥΡΙΑΚΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ.
Το Εβραϊκό Πάσχα φέτος ξεκινάει από την Πανσέληνο της 13
Απριλίου και τελειώνει την Κυριακή 20 Απριλίου το βράδυ.
Η Κυριακή του Πάσχα του Ιουλιανού ημερολογίου ξεκινάει από
τα μεσάνυκτα του Σαββάτου (12 μ.μ) και τελειώνει τα μεσάνυκτα της Κυριακής (12
μ.μ) .
Η Κυριακή σύμφωνα με το Εβραϊκό ημερολόγιο αρχίζει από την
δύση του ηλίου του Σαββάτου και τελειώνει με την Δύση του ηλίου την Κυριακή.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κοινός χρόνος εορτασμού Ορθοδόξων
και Εβραίων από τις 12 τα μεσάνυκτα του Σαββάτου μέχρι την δύση του ηλίου της
Κυριακής.
Αυτό δεν αποτελεί καταστρατήγηση του όρου της Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ, που απαγορεύει τον ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΩΝ;;Γιατί δεν
μετατέθηκε το Πάσχα την επόμενη Κυριακή;;;;
Σημείωση:
Αν ακολουθήσουμε το παλιό ημερολόγιο στις παραπάνω
ημερομηνίες, τότε εορτάζουν οι Παλαιοημερολογίτες νωρίτερα το Πάσχα (στις 07
Απριλίου) από τους Εβραίους (13-20 Απριλίου). Πάλι καταστρατηγείται ο όρος της
Α Οικουμενικής Συνόδου.
Αν υπολογίσουμε και το Εβραϊκό Πάσχα με το παλιό ημερολόγιο
(απο 01 Απριλίου έως 07 Απριλίου), τότε θα υπάρχει ΠΑΛΙ χρονική περίοδος
ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟΥ.
Χριστός Ανέστη
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Εβραϊκό Πάσχα συμπίπτει με τη ημέρα της 1ης εαρινής Πανσελήνου.
Τώρα αν οι Εβραίοι γιορτάζουν 7 μέρες ή 47 μέρες το Πάσχα τους ποσώς μας ενδιαφέρει
Το θέμα είναι να μη πέσει το Πάσχα μας πριν ή ανήμερα της μέρας της 1ης εαρινής πανσεληνου!
Το σίγουρο είναι ότι οι ορθόδοξοι είναι πιο δυσκίνητοι κι απο τη χελωνα με αποτέλεσμα να γινόμαστε πολλές φορές περιγελος φτάνοντας να εορτάζουμε το Πάσχα μας ακόμη κ μετα την 2η εαρινή πανσέληνο όπως περυσι 5 Μαΐου 2024!
Τι να πει κανείς! Κρίμα!
Γιάννης Δημητρίου
Ο Τρόπος εορτασμού του Νομικού Φάσκα (Εβραϊκου Πάσχα) και η διάρκειά του καθορίστηκε από τον Θεό, όπως γράφεται στο βιβλίο της Εξόδου και ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ.
ΔιαγραφήΣυγκεκριμένα διαβάζουμε στο Βιβλίο της ΕΞΟΔΟΥ.
«Είπε δὲ Κύριος πρὸς Μωυσῆν καὶ ᾿Ααρὼν ἐν γῇ Αἰγύπτου λέγων. ὁ μὴν οὗτος ὑμῖν ἀρχὴ μηνῶν, πρῶτός ἐστιν ὑμῖν ἐν τοῖς μησὶ τοῦ ἐνιαυτοῦ. λάλησον πρὸς πᾶσαν συναγωγὴν υἱῶν ᾿Ισραὴλ λέγων· τῇ δεκάτῃ τοῦ μηνὸς τούτου λαβέτωσαν ἕκαστος πρόβατον κατ᾿ οἴκους πατριῶν, ἕκαστος πρόβατον κατ᾿ οἰκίαν. ἐὰν δὲ ὀλιγοστοὶ ὦσιν ἐν τῇ οἰκίᾳ, ὥστε μὴ εἶναι ἱκανοὺς εἰς πρόβατον, συλλήψεται μεθ᾿ ἑαυτοῦ τὸν γείτονα τὸν πλησίον αὐτοῦ κατὰ ἀριθμὸν ψυχῶν· ἕκαστος τὸ ἀρκοῦν αὐτῷ συναριθμήσεται εἰς πρόβατον. πρόβατον τέλειον, ἄρσεν, ἐνιαύσιον ἔσται ὑμῖν· ἀπὸ τῶν ἀρνῶν καὶ τῶν ἐρίφων λήψεσθε. καὶ ἔσται ὑμῖν διατετηρημένον ἕως τῆς τεσσαρεσκαιδεκάτης τοῦ μηνὸς τούτου, καὶ σφάξουσιν αὐτὸ πᾶν τὸ πλῆθος συναγωγῆς υἱῶν ᾿Ισραὴλ πρὸς ἑσπέραν. καὶ λήψονται ἀπὸ τοῦ αἵματος καὶ θήσουσιν ἐπὶ τῶν δύο σταθμῶν καὶ ἐπὶ τὴν φλιὰν ἐν τοῖς οἴκοις, ἐν οἷς ἐὰν φάγωσιν αὐτὰ ἐν αὐτοῖς, καὶ φάγονται τὰ κρέα τῇ νυκτὶ ταύτῃ· ὀπτὰ πυρὶ καὶ ἄζυμα ἐπὶ πικρίδων ἔδονται. οὐκ ἔδεσθε ἀπ᾿ αὐτῶν ὠμὸν οὐδὲ ἡψημένον ἐν ὕδατι, ἀλλ᾿ ἢ ὀπτὰ πυρί, κεφαλὴν σὺν τοῖς ποσὶ καὶ τοῖς ἐνδοσθίοις. οὐκ ἀπολείψετε ἀπ᾿ αὐτοῦ ἕως πρωΐ καὶ ὀστοῦν οὐ συντρίψετε ἀπ᾿ αὐτοῦ· τὰ δὲ καταλειπόμενα ἀπ᾿ αὐτοῦ ἕως πρωΐ ἐν πυρὶ κατακαύσετε. οὕτω δὲ φάγεσθε αὐτό· αἱ ὀσφύες ὑμῶν περιεζωσμέναι, καὶ τὰ ὑποδήματα ἐν τοῖς ποσὶν ὑμῶν, καὶ αἱ βακτηρίαι ἐν ταῖς χερσὶν ὑμῶν· καὶ ἔδεσθε αὐτὸ μετὰ σπουδῆς· πάσχα ἐστὶ Κυρίῳ. καί διελεύσομαι ἐν γῇ Αἰγύπτῳ ἐν τῇ νυκτὶ ταύτῃ καὶ πατάξω πᾶν πρωτότοκον ἐν γῇ Αἰγύπτῳ ἀπὸ ἀνθρώπου ἕως κτήνους καὶ ἐν πᾶσι τοῖς θεοῖς τῶν Αἰγυπτίων ποιήσω τὴν ἐκδίκησιν· ἐγὼ Κύριος. καὶ ἔσται τὸ αἷμα ὑμῖν ἐν σημείῳ ἐπὶ τῶν οἰκιῶν, ἐν αἷς ὑμεῖς ἐστε ἐκεῖ, καὶ ὄψομαι τὸ αἷμα καὶ σκεπάσω ὑμᾶς, καὶ οὐκ ἔσται ἐν ὑμῖν πληγὴ τοῦ ἐκτριβῆναι, ὅταν παίω ἐν γῇ Αἰγύπτῳ. καὶ ἔσται ἡ ἡμέρα ὑμῖν αὕτη μνημόσυνον· καὶ ἑορτάσετε αὐτὴν ἑορτὴν Κυρίῳ εἰς πάσας τὰς γενεὰς ὑμῶν· νόμιμον αἰώνιον ἑορτάσετε αὐτήν. ἑπτὰ ἡμέρας ἄζυμα ἔδεσθε, ἀπὸ δὲ τῆς ἡμέρας τῆς πρώτης ἀφανιεῖτε ζύμην ἐκ τῶν οἰκιῶν ὑμῶν· πᾶς ὃς ἂν φάγῃ ζύμην, ἐξολοθρευθήσεται ἡ ψυχὴ ἐκείνη ἐξ ᾿Ισραὴλ ἀπὸ τῆς ἡμέρας τῆς πρώτης ἕως τῆς ἡμέρας τῆς ἑβδόμης. καὶ ἡ ἡμέρα ἡ πρώτη κληθήσεται ἁγία, καὶ ἡ ἡμέρα ἡ ἑβδόμη κλητὴ ἁγία ἔσται ὑμῖν· πᾶν ἔργον λατρευτὸν οὐ ποιήσετε ἐν αὐταῖς, πλὴν ὅσα ποιηθήσεται πάσῃ ψυχῇ, τοῦτο μόνον ποιηθήσεται ὑμῖν. καὶ φυλάξετε τὴν ἐντολὴν ταύτην· ἐν γὰρ τῇ ἡμέρᾳ ταύτῃ ἐξάξω τὴν δύναμιν ὑμῶν ἐκ γῆς Αἰγύπτου, καὶ ποιήσετε τὴν ἡμέραν ταύτην εἰς γενεὰς ὑμῶν νόμιμον αἰώνιον. ἐναρχόμενοι τῇ τεσσαρεσκαιδεκάτῃ ἡμέρᾳ τοῦ μηνὸς τοῦ πρώτου ἀφ᾿ ἑσπέρας ἔδεσθε ἄζυμα ἕως ἡμέρας μιᾶς καὶ εἰκάδος τοῦ μηνός, ἕως ἑσπέρας. ἑπτὰ ἡμέρας ζύμη οὐχ εὑρεθήσεται ἐν ταῖς οἰκίαις ὑμῶν· πᾶς ὃς ἂν φάγῃ ζυμωτόν, ἐξολοθρευθήσεται ἡ ψυχὴ ἐκείνη ἐκ συναγωγῆς ᾿Ισραήλ, ἔν τε τοῖς γειώραις καὶ αὐτόχθοσι τῆς γῆς· πᾶν ζυμωτὸν οὐκ ἔδεσθε, ἐν παντὶ δὲ κατοικητηρίῳ ὑμῶν ἔδεσθε ἄζυμα» Έξοδος 12:1-20
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
ΔιαγραφήΟ Θεός διατάζει να εορταστεί το πρώτο Πάσχα των Εβραίων ως εξής :
-Τον πρώτο μήνα του Εβραϊκού έτους = Αβίβ/Νισάν
-Ο Πασχάλιος Αμνός να σφαχτεί την 14η ημέρα του μηνός.
-Να σφαχτεί «πρὸς ἑσπέραν» δηλαδή προς το τέλος της 14ης Νισάν. (Η ημέρα για τους Εβραίους αρχίζει με την δύση και τελειώνει με την επόμενη δύση.)
-Να φαγωθεί εκείνη την νύχτα. Δηλαδή την νύχτα που ακολουθεί την εσπέρα με την οποία τελειώνει η 14η Νισάν και αρχίζει η 15η Νισάν. Συνεπώς το Πάσχα το έσφαζαν πριν το τέλος της 14ης Νισάν και το έτρωγαν μετά την Δύση, στην αρχή της 15ης Νισάν μαζίμε άζυμα και πικρά χόρτα. Έπρεπε δε να φαγωθεί βιαστικά, με τους συνδετημόνες έτοιμους για φυγή !
-Την ίδια ημέρα (15η Νισάν) ο Θεός έβγαλε τους Εβραίους από την Αίγυπτο.
Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΖΥΜΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφή(Έξοδος 13,3-10. 23,15. 34,18. Λευιτικόν 19,30. 23,6-9. Δευτερονόμιο 16,1-3. 16,8)
Η γιορτή των αζύμων ταυτίζεται με τη γιορτή του Πάσχα και γινόταν κι αυτή ως ανάμνηση της εξόδου από την Αίγυπτο. Διότι κατά το μήνα αυτό των νέων σιτηρών ο Θεός ελευθέρωσε τους Ισραηλίτες από τη δουλεία της Αιγύπτου και τον οδήγησε στη Γη της Επαγγελίας, τη Χαναάν. Η γιορτή των αζύμων εορταζόταν την 15η του μήνα Νισάν ακριβώς την επόμενη μέρα από τη γιορτή του Πάσχα.
Κατά την εβδομάδα των αζύμων οι Ισραηλίτες τρώγανε άζυμο ψωμί κι όχι ψωμί φτιαγμένο με προζύμι. Η πρώτη και η έβδομη μέρα είναι γιορτή αφιερωμένη στον Κύριο.
Η γιορτή των αζύμων είναι μια συνεχής υπόμνηση για τους Ισραηλίτες, κατά την οποία οι μεγαλύτεροι θα πρέπει να εξηγούν στα παιδιά τους, τα θαύματα που έκανε ο Κύριος κατά την έξοδο του λαού από την Αίγυπτο. Κατά τις εφτά ημέρες θα έπρεπε να προσφέρουν στον Κύριο θυσίες ολοκαυτωμάτων. Κατά τις ημέρες της γιορτής των Αζύμων, όπως και του Πάσχα, δεν έπρεπε να επιδοθούν σε διάφορες εργασίες παρά μόνο στις απαραίτητες. Κατά την εβδομάδα αυτή κανένας Ισραηλίτης δεν θα εμφανίζεται ενώπιον του Κυρίου στο θυσιαστήριο με άδεια χέρια (Δευτερονόμιο 16,2. 16,5-7). (Έξοδος 13,3-10. 23,15. 34,18. Λευιτικόν 23,6-9. Δευτερονόμιο 16,1-8).
"Η γιορτή των αζύμων εορταζόταν την 15η του μήνα Νισάν ακριβώς την επόμενη μέρα από τη γιορτή του Πάσχα."
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι η των αζύμων εορτή και η εορτή του Πάσχα!
Γιατί να τα μπερδεύουμε;
Το Πάσχα των Εβραίων είναι μιας ημέρας, κατά την 1η εαρινή πανσέληνο!
Όλα τα άλλα είναι υπερβολές!
Γιάννης Δημητρίου
Η εορτή των Αζύμων εμφανίζεται μετά από την επάνοδο των Εβραίων στη γη Χαναάν (μετά την απελευθέρωσή τους από την Αίγυτο).
Διαγραφή* Οι δύο εορτές (Πάσχα και Άζυμα) ήταν αρχικά ανεξάρτητες και ενώθηκαν μετά τη μεταρρλυθμιση του βασιλιά Ιωσία
δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς ότι σήμερα οι εβραίοι δεν εορτάζουν βιβλικώς όπως ήθελε ο Μωσαϊκός νόμος έχουν αλλάξει και τις ημερομηνίες και τα έθιμα λ.χ., δεν ψήνουν αρνί … αν θέλει ο θεός θα επανέλθουμε ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΙερώνυμος μοναχός