Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024

ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΥΠΏΘΗΚΑΝ (Θ)

 



Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου (χημικός)

Μετά την εκτενή παρέμβαση για την θεολογική διερεύνηση της εικόνας του Συνθρόνου της Αγίας Τριάδος, επανερχόμαστε για να παρουσιάσουμε   ορισμένα ακόμα θέματα που αφορούν το βιβλίο του Πηδαλίου.

Μου ζητήθηκε να σχολιάσω την πρώτη έκδοση του βιβλίου από την μασονική αδελφότητα ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ. Πριν εκφράσω την προσωπική μου άποψη αναφέρω τα εξής απαραίτητα ιστορικά γεγονότα.

Όπως αναφέραμε και σε προηγούμενα άρθρα την επιμέλεια της Έκδοσης του Πηδαλίου είχε αναλάβει ο ιερομόναχος Θεοδώρητος Εσφιγμενίτης. Πριν την έκδοση είχε προηγηθεί κριτική θεώρηση του κειμένου του Πηδαλίου («Ανάκριση») από τον λόγιο ιερομόναχο Δωρόθεο Βουλησμά, μετά από απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Μετά δε την ¨Ανάκριση» του Πηδαλίου εκδόθηκε Συνοδική Απόφαση για την έγκριση της έκδοσής  του. Ο Θεοδώρητος όμως θέλοντας να εκδικηθεί τον Όσιο Νικόδημο, για παρατηρήσεις και υποδείξεις που έκανε στο έργο του «Ερμηνεία στην Ιερά Αποκάλυψη», έκανε παρεμβάσεις στο τελικό εγκριθέν κείμενο του Πηδαλίου.

«Ο δόλιος Θεοδώρητος ,δίχα γνώμης των μεταφραστών και των κατ΄επιταγήν εκκλησιαστικήν θεωρησάντων την  βίβλον αξιολόγων ανδρών εσκευώρησεν όσα δεν έπρεπε σε βάρος του Νικοδήμου. Η πράξη του Θεοδώρητου, συναφώς με τον ενδεχόμενο φθόνο απέναντι στον λόγιο Νικόδημο είχε αφετηρία μια ιδιότυπη θεολογική μισσαλοδοξία….(Θ.Γιάγκου-Α.Α.Ταχιάου-ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΟΣΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ-ΔΩΡΟΘΕΟΥ ΒΟΥΛΗΣΜΑ)

Όταν ο Όσιος Νικόδημος ανακάλυψε μετά την εκτύπωση του ΠΗΔΑΛΙΟΥ τις παρεμβάσεις στο τελικό κείμενο απέστειλε επιστολές και στον ιερομόναχο Δωρόθεο Βουλησμά και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ζητώντας την διορθωτική  παρέμβασή τους.

Από το περιεχόμενο των επιστολών, που διασώζονται, μαθαίνουμε τις αιτίες αλλοίωσης του κειμένου από τον Θεοδώρητο καθώς και σε ποιες σελίδες έγιναν οι παρεμβάσεις και ποιες είναι.

Με βάση τα παραπάνω άποψη του γράφοντος είναι ότι η έκδοση του ΠΗΔΑΛΙΟΥ από την μασονική αδελφότητα ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ, με την οποία φαίνεται ότι διατηρούσε επαφές ο Θεοδώρητος, συμπεριλαμβάνεται μέσα στο σχέδιο του  προκειμένου να πλήξει την αξιοπιστία και την αξία του Πηδαλίου και τους συγγραφείς του. Επίσης μην ξεχνάμε ότι οι μασονικοί εκδοτικοί οίκοι έχουν και εκδόσεις  με θέματα χριστιανικής θεολογίας, προκειμένου να καλύψουν την πραγματική θρησκευτική τους ταυτότητα.H έκδοση του Πηδαλίου ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία.

Το αξιοπρόσεκτο όμως στην αλληλογραφία Οσίου Νικοδήμου -Δωροθέου  Βουλησμά  και Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι ότι ο Όσιος ανησυχεί και διαμαρτύρεται για τις αλλοιώσεις του κειμένου από τον Θεοδώρητο ,παρά για τον οικονομικό χορηγό της έκδοσης. Πιθανόν να μην  γνώριζε για το ποιόν του Εκδοτικού Οίκου ,αλλά ούτε αναφέρει παρεμβάσεις του Εκδοτικού Οίκου στο κείμενο του Πηδαλίου.

 

3 σχόλια:

  1. Υπάρχει αναφορά οτι τον καιρό έκδοσης του Πηδαλίου χόρευαν στο πατριαρχείο οι μασόνοι και οτι "κυοφορούσαν" το Κολυμπάρι ?

    Στο https://tasthyras.wordpress.com/2019/04/16/%ce%bf%ce%b9-%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%8c%ce%bd%ce%bf%ce%b9-%cf%80%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ac%cf%81%cf%87%ce%b5%cf%82-%ce%b9%cf%89%ce%b1%ce%ba%ce%b5%ce%af%ce%bc-%ce%b3%ce%84-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%bc/
    Οι Μασόνοι Πατριάρχες Ιωακείμ Γ΄ και Μελέτιος Μεταξάκης (α’ & β’ μέρος) π. Σεραφείμ Ζήση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσπαθείτε να δημιουργήσετε λανθασμένες εντυπώσεις με λανθασμένες πληροφορίες. Το Πηδάλιο εκδόθηκε το 1800 μ.Χ.
      Ο μασώνος Ιωακείμ Γ ήταν Πατριάρχης κατά τα έτη 1878-1884 και 1901-1912.
      Ο Μ.Μεταξάκης ήταν Πατριάρχης Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1921–1923)

      Διαγραφή
  2. Οι πολλαπλές αναφορές σε "Ιερά Τετρακτύς" αναφέρονται στους Ζωσιάδες Οι Ζωσιμάδες χρηματοδοτούν το Πηδάλιο Όλα τα αδέρφια ήταν μυημένα στην Φιλική Εταιρεία (ο Ζώης ήταν γνωστός ως «Πατήρ των Φιλικών») . Οι θεοσεβούμενοι και βαθιά πατριώτες Ζωσιμάδες ...
    αφιερώνουν την τεράστια περιουσία τους στο «φωτισμόν και την παρηγορίαν της θλιβομένης πατρίδος», παραδίδοντάς την ακέραια.
    Το 1796, ο Ζώης Ζωσιμάς αναγράφεται ως μόνιμος κάτοικος Μόσχας. Είναι μέλος της εκεί Αδελφότητας των Γραικών πραματευτάδων και, παρά την τεράστια περιουσία του, ζει με ενοίκιο σ’ ένα ταπεινό κελί στο Μετόχι της Μονής Ιβήρων.
    Στον πρόλογο του Ελληνο-ουκρανικού Λεξικού, το οποίο εκδόθηκε στη Μαριούπολη για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας στην Οδησσό στις 14 Σεπτεμβρίου 1814, αναφέρεται ότι από τους πρώτους που εντάχθηκαν ήταν οι αδελφοί Ζωσιμάδες. Μάλιστα, το όνομα του Ζώη περιλαμβάνεται σ’ ένα από τα ελάχιστα έγγραφα στοιχεία της Εταιρείας που διασώθηκαν, όπου αναφέρεται με το ψευδώνυμο «Πατήρ».
    https://epirusgate.gr/oi-agiasmenoi-aderfoi-zosimades/

    Το ερώτημα είναι στις σχέσεις Εκκλησίας Φιλικής Εταιρίας και Μασωνίας τι κατάσταση επικρατούσε στον ευρύτερο χώρο ένα αιώνα πριν και πώς σε αυτή εντάσσετε το Πηδάλιο .
    Δρουν οι Φιλικοί Ζωσιμάδες μέσα στην ιεραρχία της εκκλησίας και επιδρούν στην έκδοση βιβλίων και ανάμεσα σε αυτά και εκκλησιαστικά ?
    Στα σχέδια απελευθέρωσης και εξευρωπαϊσμού πέραν της μορφωτικής πολιτικής και οικονομικής ανασυγκρότησης συμπεριλαμβάνονται και σχέδια για εκκλησιαστική "αναγέννηση " ?
    Αν αυτό επιδιώκανε το επέτυχαν . Αν και το Πηδάλιο παρουσιάζεται σαν " συντηρητικό " τελικά οδηγεί στο Κολυμπάρι .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου