Φαρμακερές μνῆμες
(β)
Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ
Γνωρίζουν οἱ ἀναγνῶστες μου, ὅτι οἱ Μητροπολίτες εἶναι ἰδιαίτερα διστακτικοί, ὅταν οἱ συγκυρίες τούς προκαλοῦν νά ἐμφανιστοῦν δημόσια καί νά στιγματίσουν, μέ δυναμική καί πειστική ἐπιχειρηματολογία, τούς ἀνατροπεῖς τῆς Κανονικῆς ἐκκλησιαστικῆς ἰσορροπίας. Ὡστόσο, αὐτό, πού εἶναι συνήθης πρακτική, δέν ἴσχυσε κατά τήν ἔκρηξη τοῦ πραξικοπήματος τοῦ 1994, ὅταν ἕνας τιτουλάριος Μητροπολίτης ὅρμησε νά ἀνατρέψει τό κατεστημένο νομικό σχῆμα ἐκκλησιαστικῆς διοίκησης, γιά νά πετύχει τήν ἀναρρίχησή του, ἀρχικά στό θρόνο τῆς Μητρόπολης Ἀττικῆς καί, ἀπό κεῖ, στήν ἐπίσημη καθέδρα τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος. Ὅταν οἱ μυστικές συναντήσεις διολίσθησαν στό δίκτυο τῆς πληροφόρησης, ὁ μηχανισμός τῆς ἀντίδρασης, κυριολεκτικά, πυρακτώθηκε. Καί τά κείμενα, τό ἕνα μετά τό ἄλλο, ἔφευγαν ἀπό τούς κλειστούς χώρους τῶν Μητροπολιτικῶν γραφείων καί γίνονταν κοινά ἀναγνώσματα καί κοινές ἀπογοητεύσεις.
Στό προηγούμενο φύλλο μετέφερα μερικές ἀπό τίς πολλές Μητροπολιτικές ἀντιδράσεις. Δέν παρουσίασα κανένα ἀπό τά κειμενο, πού συνέταξαν καί παρέδωσαν στή δημοσιότητα Ἐπίσκοποι, πού κατανοοῦσαν τή δική μου περιπέτεια καί κάκιζαν ἐκείνους, πού μεθόδευαν τήν-κατά΄τό δυνατό-ἐπιμήκυνσή της. Τό ἔκανα αὐτό, γιά΄νά μή προκαλέσω τήν ἐντύπωση, ὅτι ἐπιχειρῶ τήν προσωπική μου ἀντεπίθεση. Ἐπικαλέστηκα τίς κρίσεις ἐκείνων, πού-κατά τή συγκεκριμενη περίοδο-ἀποτελοῦσαν τή νομενκλατούρα τῆς ἑλληνικῆς Ἐκκλησίας καί εἶχαν προσυπογράψει πολλές ἀπό τίς ἐξοντωτικές γιά τούς δώδεκα Μητροπολίτες ἐπινοήσεις καί προτάσεις.
Στό τρέχον φύλλο, θά προσθέσω δυό ἀκόμα ἀντανακλαστικά δημοσιεύματα, πού στιγματίζουν καί κακίζουν τήν ἐκτροπή τοῦ 1994 καί καλοῦν σέ καθολικά στρατευμένη ἀντίσταση.
Τό πρῶτο κείμενο εἶναι προϊόν τῆς ἀνησυχίας καί τῆς πολεμικῆς γραφίδας τοῦ Μητροπολίτη Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας Ἀμβροσίου. Καί τό δεύτερο, τοῦ τότε Μητροπολίτη Θηβῶν καί Λεβαδείας καί σημερινοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος Ἱερωνύμου. Γιά νά τά πῶ ὅλα μέ τά ὀνόματά τους, ἡ δεύτερη ἀντίδραση στό πραξικόπημα τοῦ 1994, εἶναι τοῦ ὑπεύθυνου ἐκκλησιαστικοῦ ἡγέτη, πού, πρόσφατα-πρίν ἀπό τήν ἀνάδειξή του σέ προκαθήμενο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλαδος-μοῦ ἔστειλε μήνυμα, πώς τό πρῶτο θέμα, πού θά ἐπιλύσει, θά εἶναι ἡ ἄρση τοῦ ἀνύπαρκτου καί ἀντικανονικοῦ ἐπιτιμίου καί-μετά τήν ἀνάδειξή του-ὅρισε τό δράστη τῆς ἀνωμαλίας τοῦ 1994 εἰσηγητή, γιά νά προτείνει-ἄκουσον, ἄκουσον-νά καταθέσω ἐγώ δήλωση, ὄτι ἀποδέχομαι τό ἐξάμλβωμα τοῦ ἐπιτιμίου, πού ἐπιβλήθηκε δίχως συγκεκριμένη καταγγελία καί δίχως δίκη καί νά προσυπογράψω ὅλες τίς ἀντικανονικές καί παράνομες ρυθμίσεις, πού ἐπινοήθηκαν καί ἐπιβλήθηκαν κατά τή διαρρεύσασα σκοτεινή δεκαεπταετία.
* * *
Ἐν Αἰγίῳ τῇ 5ῃ Μαΐου 1994
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΝΑΦΟΡΑ πρός
1) Τήν Ἱεράν Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
2) τόν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ
καί 3) τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος Εἰς τάς Ἕδρας των.
ΘΕΜΑ: ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ!
ΕΞΕΔΗΛΩΘΗ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ
Μακαριώτατε,
Σεβασμιώτατοι ἐν Χριστῶ ἀδελφοί,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ὑπακούων πάλιν εἰς τήν φωνήν τῆς συνειδήσεώς μου, μοναδικόν δέ κίνητρον ἔχων τό καλῶς νοούμενον συμφέρον τῆς Ἐκκλησίας μας καί δή καί τό μέλλον Αὐτῆς, κατόπιν πολλῆς σκέψεως καί ζωηροῦ προβληματισμοῦ, τολμῶ νά Σᾶς ἐνοχλήσω διά δευτέραν ἤδη φοράν, Μακαριώτατε καί ἅγιοι ἐν Χριστῷ Ἀδελφοί, διά νά φέρω εἰς γνῶσιν Ὑμῶν, τιμίως καί εὐλαβῶς, ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ εἰς βάρος τῆς σεπτῆς Ἱεραρχίας, τό ὁποῖον ὡς σατανικῆς συλλήψεως σχέδιον ἐξεδηλώθη κατά τίς πρῶτες ἡμέρες τοῦ Ἀπριλίου, δηλ. εἰς ἐποχήν κατά τήν ὁποίαν ὁ Μακαριώτατος ’Αρχιεπίσκοπος κ. κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ, διά τούς γνωστούς λόγους ὑγείας, εὑρίσκεται ὑπό τό κράτος εἰδικῶν συνθηκῶν, εἶναι δέ σχεδόν ἀδύνατος ἡ ἀπ᾿ εὐθείας ἀναφορά καί ἐπικοινωνία ἡμῶν τῶν ἐν ἐνεργείᾳ Ἀρχιερέων μετ᾿ Αὐτοῦ.
Ἐπικαλούμενος μάρτυρα τόν Θεόν, θά τοποθετήσω τά πράγματα εἰς τήν ἀληθῆ βάσιν των καί θά εἴπω πρός Ὑμᾶς μόνον τήν ἀλήθειαν. Μέ ἀφήνει ἀδιάφορον τό γεγονός, ὅτι διά τῶν ὅσων θά Σᾶς ἀποκαλύψω, θά ἐκθέσω πρόσωπα. Τό ὑπέρτατον χρέος πρός τήν Ἐκκλησίαν μέ ὑποχρεώνει νά δώσω προτεραιότητα εἰς τόν θεσμόν, δηλ. τήν Ἐκκλησίαν μας, καί νά θέσω εἰς κίνδυνον προσωπικάς σχέσεις, φιλίαν, κλπ. μέ συγκεκριμένα πρόσωπα. Ἐξαντλῶν δέ διά τῶν ἀποκαλύψεών μου τό ἰδικόν μου χρέος, ὁριοθετῶ τό χρέος ἑνός ἑκάστου Ὑμῶν διά τήν περαιτέρω ἀσφαλῆ πορείαν τῆς Ἐκκλησίας.
1. Καταγγέλλω ἐνώπιον Ὑμῶν, Ἀδελφοί, ὅτι λειτουργοῦν ἤδη ἐρήμην τῆς Ἱεραρχίας λίαν ἀποδοτικῶς, ἀλλά καί λίαν ἐπικινδύνως, ἐργαστήρια τοῦ σκότους, ἐντός τῶν ὁποίων ἐξυφαίνονται σχέδια διά τήν ἅλωσιν τῆς Ἐκκλησίας ἐκ τῶν ἔνδον! Ἔχουν παραμερισθῆ ὁλοσχερῶς τά ἐπίσημα Ὄργανα Διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας (Δ.Ι.Σ. καί Ι.Σ.Ι.) καί-μέ τήν ἀνοχήν τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου;-ἡ πρωτοβουλία καί ἡ εὐθύνη διά τήν ἐπίλυσιν τῶν ἐν ἐκκρεμότητι ἐκκλησιαστικῶν ζητημάτων ἔχει περιέλθει εἰς
αὐτά τά σκοτεινά κέντρα ἀποφάσεων, τά ὁποῖα καί ἐνεργοῦν ἐρήμην τῆς Ἱεραρχίας ἤ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, τῆς ὁποίας Μέλος τυγχάνω κατά τήν παροῦσαν περίοδον.
2. Ἐσχεδιάσθη λοιπόν ἐν ψυχρῷ, μυστικῷ δέ τῷ τρόπῳ ἐπεχειρήθη καί νά τεθῇ εἰς ἐφαρμογήν, σχέδιον ἁλώσεως τῆς Ἐκκλησίας ἐκ τῶν ἔσω! Συμφώνως πρός τό καταστρωθέν σχέδιον ἡ Κυβέρνησις τῆς Χώρας, προβαίνουσα εἰς συνομιλίας μετά τοῦ Τιτουλαρίου Μητροπολίτου Δωδώνης Χρυσοστόμου καί ἐν τῷ πλαισίῳ τῆς (ψευδῶς δημιουργηθείσης) πεποιθήσεως, ὅτι ὁ συγκεκριμένος Μητροπολίτης ἐκφράζει τά συλλογικά Ὄργανα Διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας, τ.ἔ. Ι.Σ.Ι. καί Δ.Ι.Σ.), εἶχεν ἀποδεχθῆ νά προωθήσῃ μέ αἰφνιδιαστικήν νομοθετικήν παρέμβασιν τοῦ κ. Ὑπουργοῦ Παιδείας καί Θρησκευμάτων εἰς τήν Βουλήν τῶν Ἑλλήνων, τήν τροποποίησιν τῶν σχετικῶν διατάξεων τοῦ Νόμου 590/1977 "Περί Καταστατικοῦ Χάρτου τῆς Ἐκκλησίας", ὥστε ἡ ἐκλογή τῶν Ἀρχιερέων νά γίνεται ἐφεξῆς ὑπό τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου. Παραμεριζομένης, λοιπόν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας θά προωθεῖτο, καί θά ἐπετυγχάνετο ἐκ τοῦ ἀσφαλοῦς πλέον, ἡ ἐκλογή τοῦ Τιτουλαρίου Μητροπολίτου Δωδώνης Χρυσοστόμου εἰς τήν Ἱεράν Μητρόπολιν Ἀττικῆς. Ἐκ τῶν προτέρων ὡσαύτως εἶχον κατανεμηθῆ ἀναλόγως εἰς πρόσωπα τῆς ἐπιλογῆς τοῦ Δωδώνης Χρυσοστόμου καί αἱ λοιπαί χηρεύουσαι Μητροπολιτικαί ἕδραι διά τῆς παροχῆς ὑποσχέσεων πρός διαφόρους κατευθύνσεις.
3. Τό σχέδιον τοῦτο ἀπεκαλύφθη ὅλως τυχαίως ἐκ δημοσιευμάτων τῶν Ἐφημερίδων ΕΣΤΙΑ (φ. τῆς 2.4.1994) καί ΤΟ ΠΑΡΟΝ (φ. τῆς 3.4.1994), ἐφημερίδων οἱ ὁποῖες δέν συνηγοροῦν συνήθως εἰς τά ὑπό τοῦ Δωδώνης Χρυσοστόμου πραττόμενα. Εἶναι κατ᾿ ἀρχήν περίεργον πῶς ὅλες οἱ ἄλλες Ἐφημερίδες ἀπεσιώπησαν τήν συνάντησιν τοῦ Μητροπολίτου Δωδώνης μετά τοῦ Πρωθυπουργοῦ κ. Ἀνδρέα Παπανδρέου καί "ἔθαψαν" τήν εἴδησιν, ἀλλά τό γεγονός δέν ἐκπλήττει ὅσους γνωρίζουν ὅτι λίγες ἡμέρες ἐνωρίτερον εἰς τήν Μονήν Πεντέλης ἔλαβε χώραν μεγάλη Δεξίωσις πρός τιμήν Δημοσιογράφων, Ρεπόρτερς κλπ. τῶν Ἐφημερίδων καί τῶν Μέσων Μαζικῆς Ἐνημερώσεως!
4. Διά τοῦ ὡς ἄνω συνοπτικῶς περιγραφομένου ἐκκλησιαστικοῦ πραξικοπήματος ρυθμιστής τῶν ἐκκλησιαστικῶν πραγμάτων θά ἀνεδεικνύετο ὁ Μητροπολίτης Δωδώνης, ἔπειτα βεβαίως καί ἀπό τήν ἐκλογήν του εἰς τήν ἕδραν τῆς Ἀττικῆς! Ἡ τροποποίησις τοῦ Καταστατικοῦ Χάρτου καί ἡ ἔκδοσις τῶν Διαταγμάτων ἐκπτώσεως τῶν τριῶν Μητροπολιτῶν θά συνέπιπτον χρονικῶς, ὥστε πρό τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα δια συνοπτικῶν διαδικασιῶν να εἶχον ὁλοκληρωθῆ αἱ ἀποφάσεις τῶν μέν καί ἐκλογῆς τῶν δέ!
Πρός ἐπίτευξιν τοῦ τεθέντος σκοποῦ ἐκ μέρους τοῦ Δωδώνης Χρυσοστόμου ἐδόθησαν ἀφειδῶς ὑποσχέσεις παροχῶν πρός διαφόρους κατευθύνσεις, φαίνεται δέ ὅτι εἰς τά δελεάσματα ταῦτα ὑπέκυψαν καί τινες Ἱεράρχαι τῆς πρεσβυτέρας Ἱεραρχίας, τούς ὁποίους διά τοῦ τρόπου αὐτοῦ ὁ Δωδώνης Χρυσόστομος εἶχε καταστήσει ὑποχείριόν του! Μεμυημένος εἰς τάς ἀνωτέρω ἐξελίξεις φέρεται καί Ἱεράρχης τῆς Πελοποννήσου, ὅστις παρώτρυνε τόν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον κ. Σεραφείμ διά τῶν ἑξῆς λόγων: "Νά τό κάνετε, Μακαριώτατε, τό τοιοῦτον (δηλαδή ἡ διά τῆς Δ.Ι.Σ. ἐκλογή τῶν Ἀρχιερέων) θά εἶναι ὠφέλιμον διά τήν Ἐκκλησίαν καί πολλαπλῶς χρήσιμον"! Διά νά εἶμαι περισσότερον ἀκριβής ἐνώπιον Ὑμῶν, ἅγιοι ἐν Χριστῶ Ἀδελφοί, θά σᾶς παραθέσω καί τήν ἑτέραν παραλλαγήν, διά τῆς ὁποίας κυκλοφορεῖ εἰς τούς κύκλους τῆς συνωμοσίας τό ὑπό τοῦ ἀνωτέρω Ἱεράρχου λεχθέν: "Νά τό κάνετε, Μακαριώτατε, διότι αὐτό θά ἀποδειχθῇ καί ὠφέλιμον καί χρήσιμον"! Ὅπως καί ἐάν ἔχῃ τό πρᾶγμα, βεβαιώνει τήν συμμετοχήν τοῦ Ἱεράρχου τούτου εἰς τήν συνωμοσίαν κατά τῆς Ἱεραρχίας.
Βαθύς γνώστης ὤν τῶν μυστικῶν τούτων σχεδίων περί ἀνατροπῆς τῆς Ἱεραρχίας καί μεταβιβάσεως τοῦ δικαιώματος ἐκλογῆς τῶν Ἀρχιερέων εἰς τήν Διαρκῆ Ἱεράν Σύνοδον ὁ Ἱεράρχης τῆς Πελοποννήσου προσεπάθησε πρός στιγμήν νά παραγκωνίσῃ τόν Δωδώνης Χρυσόστομον, διά νά ἐνεργήσῃ ὁ ἴδιος τά μυστικοσυμβούλια μέ Κυβερνητικούς καί ἄλλους παράγοντας, προκειμένου νά προσδώσῃ μεγαλύτερον κῦρος εἰς τάς διαπραγματεύσεις. Εἶπε, λοιπόν, πρός τόν Μακαριώτατον ἐπί λέξει τά ἑξῆς: "Αὐτό θά ἠμποροῦσα νά τό ἀναλάβω καί ἐγώ, Μακαριώτατε"!!!
Ἄς σημειωθῇ ὅτι ὁ Ἱεράρχης οὗτος (ὁ τῆς Πελοποννήσου δηλαδή) βαρύνεται καί μέ ἑτέραν ἔκνομον ἐνέργειαν, ἥτις ἔλαβε χώραν κατά τό παρελθόν. Προσεπάθησε, καθ᾿ ὅν χρόνον ὁ ἴδιος ἦτο Ἀντιπρόεδρος τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, νά τροποποιηθῇ ὁ Νόμος, ὥστε ἡ θητεία τοῦ ἑκάστοτε Συνοδικοῦ Μέλους Ἀντιπροέδρου τῆς Δ.Ι.Σ. νά εἶναι τριετής, "ὥστε νά διασφαλίζεται ἡ ἑνότης τῶν ἐνεργειῶν τοῦ Συνοδικοῦ Ὀργάνου ἀπό τῆς μιᾶς περιόδου εἰς τήν ἑπομένην"! Σχετικόν Συνοδικόν ἔγγραφον ἔχει διαβιβασθῆ πρός τό Ὑπουργεῖον Παιδείας ἐρήμην τῆς Ἱεραρχίας!
Πρός τόν συγκεκριμένον Ἱεράρχην ὁ Μητροπολίτης Δωδώνης ἔχει ὑποσχεθῆ τόν Ἀρχιεπισκοπικόν θρόνον μέ τά ἑξῆς λόγια: "Σεῖς θά εἶσθε ὁ νέος Ἀρχιεπίσκοπος"!
Μεταξύ ἄλλων ὑποσχέσεις ἔλαβε καί Βοηθός Ἐπίσκοπος τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Θυατείρων, ὁ ὁποῖος ἄνευ ἀδείας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί ἄνευ τῶν ἀναγκαίων λοιπῶν διατυπώσεων, ἐγκατέλειψε πλέον τήν εἰς Μεγάλην Βρεταννίαν θέσιν του καί ἐγκατεστάθη ἤδη εἰς Ἀθήνας, προσφέρων τάς ὑπηρεσίας του εἰς τόν Μητροπολίτην Δωδώνης, μόνον καί μόνον ἐπειδή ἔλαβεν παρ᾿ αὐτοῦ τήν ὑπόσχεσιν μελλοντικῆς ἐκλογῆς του εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ἑλλάδος!
5. Εἰς τά σχέδια τῶν συνωμοτῶν κάποτε κάποτε συμβαίνει νά μή ἔχη προβλεφθῆ ἐπαρκῶς κάποια λεπτομέρεια, ὁπότε ἐκ τυχαίου τινος συμβάντος τά σχέδιά των ἀποκαλύπτονται. Καί εἰς τήν προκειμένην περίπτωσιν λοιπόν ἐκ τυχαίου συμβάντος ὅλως ἀπροόπτως ἀπεκαλύπτετο, ὅτι τά μέσα μαζικῆς Ἐνημερώσεως εἶχον εἰδοποιηθῆ "ἐκ μέρους τῆς Ἐκκλησίας" (δηλ. ἐκ μέρους τοῦ Δωδώνης Χρυσοστόμου καί ἐρήμην τῆς συνεδριαζούσης Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου) νά εὑρίσκωνται ἐγκαίρως εἰς τό Μέγαρον Μαξίμου τήν 7ην Ἀπριλίου, ὅπου ὁ Πρωθυπουργός θά προέβαινε εἰς βαρυσημάντους ἀνακοινώσεις διά τά ζητήματα τῆς Ἐκκλησίας. Εἰς τό Μέγαρον Μαξίμου εἶχε προγραμματισθῆ εὐρεῖα Σύσκεψις Κυβερνητικῶν Παραγόντων ὑπό τόν Πρωθυπουργόν, εἰς τήν ὁποίαν εἶχον προσκληθῆ τόσον ὁ Δωδώνης Χρυσόστομος ὅσον καί ὁ κ. Γεώργιος Λιλαῖος. Ἐν τῷ μεταξύ, ἡμεῖς ὡς Μέλη τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, εἴχομεν παντελῆ ἄγνοιαν περί τούτων ἁπάντων!
Εἶναι πλέον ἀποδεδειγμένον, ὅτι εἰς τό σχέδιον τοῦ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΟΣ κατά τῆς Ἱεραρχίας ἦτο μεμυημένος καί ὁ Ἀρχιγραμματεύς τῆς Ἱ. Συνόδου, Πανοσ. Ἀρχιμ. κ. Δαμασκηνός Καρπαθάκης. Τοιουτοτρόπως μόνον δύναται νά ἑρμηνευθῇ ἡ πρός τό Σῶμα ἀσεβεστάτη συμπεριφορά του καί ἡ πρός τόν Σεβ. Μητροπολίτην Πειραιῶς κ.κ. Καλλίνικον ἀναίτιος καί ἄδικος ἐπίθεσις τοῦ Ἀρχιγραμματέως, συνεπείᾳ ἀμφοτέρων τῶν ὁποίων καί διεκόπη βιαίως ἡ Συνεδρία τῆς 6ης Ἀπριλίου! Προφανής ἦτο ὁ στόχος, ὅπως πάσῃ θυσίᾳ ἀποφευχθῇ ἡ κατόπιν αἰτήματός μου ἀποφασισθεῖσα ἔκδοσις Ἀνακοινωθέντος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου. Τό Ἀνακοινωθέν θά ἔλεγεν, ὅτι ὁ Τιτουλάριος Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος οὔτε Ἐξουσιοδότησιν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἔχει, οὔτε τήν Ἱεράν Σύνοδον ἐκφράζει, ἐκπροσωπεῖ ἤ δεσμεύει, ὅταν συνδιαλέγεται μετά τῆς Κυβερνήσεως ἐπί ἐκκλησιαστικῶν ζητημάτων! Τελικῶς, διαλυθείσης βιαίως τῆς Συνεδρίας κατά τήν ἡμέραν ἐκείνην, ἐματαιώθη καί ἡ ἔκδοσις τοῦ Ἀνακοινωθέντος, διότι οὕτως ἤθελεν ὁ Ἀρχιγραμματεύς! Ἐάν δέ ἄλλως πως δέν ἐξελίσσοντο τά πράγματα, τήν ἑπομένην θά ἐλάμβανε χώραν ἡ Σύσκεψις εἰς τό Μέγαρον Μαξίμου καί οὐδείς θά ἠδύνατο νά προβλέψῃ τά ἀποτελέσματα.
6. Καυχῶμαι νά εἴπω πρός τήν ἀγάπην Σας, Ἀδελφοί καί Πατέρες, ὅτι θείᾳ συνάρσει διά τῆς ἐλαχιστότητός μου ἀπετράπη ὁ κίνδυνος εὐνουχισμοῦ τῆς Ἱεραρχίας καί ἀπεκαλύφθησαν ἐγκαίρως οἱ πραξικοπηματίες. Ὁ Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος, τόν ὁποῖον ἐπιθυμῶ νά καταγγείλω ἐνώπιόν Σας ὡς Ἀρχισυνωμότην, τήν ὑστάτην μόλις ὥραν παρεμερίσθη ἀπό τόν Πρωθυπουργόν καί ἔμεινε μετέωρος. Τά πράγματα πλέον ἔλαβον ἄλλην τροπήν!
Κατ᾿ ἀρχήν ἐφωτίσθην ὑπό τοῦ Παναγίου Πνεύματος καί ἔθεσα τό ζήτημα τοῦτο εἰς τήν Ἱεράν Σύνοδον, ζητῶν τήν ἔκδοσιν σχετικοῦ Ἀνακοινωθέντος. Πρός στιγμήν μάλιστα, προκειμένου τό Σῶμα νά ὑπερβῇ τάς δυσκολίας καί τούς δισταγμούς του, ἠπείλησα ὅτι θά ὑποβάλω τήν παραίτησίν μου ἐκ τῶν Συνοδικῶν μου καθηκόντων. Διετυπώθη π.χ. ἡ ἄποψις, ὅτι θά ἔδει πρό πάσης ἄλλης ἐνεργείας διά Συνοδικοῦ ἐγγράφου νά ζητηθοῦν ἐξηγήσεις ἀπό τόν Μητροπολίτην Δωδώνης προκειμένου νά διαπιστωθῇ, ἐάν πράγματι οὗτος εἰς τό Πρωθυπουργικόν Γραφεῖον συνεζήτησε τόν παραγκωνισμόν καί τήν ἀνατροπήν τῆς Ἱεραρχίας. Ἀλλά τοῦτο θά ἐσήμαινε βεβαίως παραπομπήν τοῦ ζητήματος εἰς τάς ἑλληνικάς καλένδας! Ὁ Ἀρχιπραξικοπηματίας θά εἶχε κερδίσει τήν μάχην!
Ὅταν δέ ἐξέσπασεν ἡ κρίσις ἐντός τῆς αἰθούσης τῶν Συνεδριῶν καί παρετήρουν τήν ἄνευ οὐσιώδους αἰτίας "ἔκρηξιν" τοῦ Ἀρχιγραμματέως, ἡ μόνη ἐξήγησις, τήν ὁποίαν ἠδυνάμην νά δώσω περί αὐτῆς ἦτο μόνον ἡ περί σκηνοθετημένης ἀγανακτήσεως προκειμένου νά κερδηθῇ ὁ ἀπαιτούμενος χρόνος καί νά ἐπικρατήσῃ τό ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ! Καί πάλιν λοιπόν τότε ὑπό τοῦ Παναγίου Πνεύματος φερόμενος, συνέλαβον τήν ἰδέαν, ἵνα διά τηλεγραφήματός μου πρός τόν Πρωθυπουργόν εἴπω ἐγώ πλέον, ὅσα ἡ Ἱερά Σύνοδος ἠρνήθη νά ἀνακοινώσῃ περί τοῦ Μητροπολίτου Δωδώνης. Τό τηλεγράφημα ἐκεῖνο ἔσωσε τήν κατάστασιν!
7. Ἀνεχώρησα περίλυπος ἐκ τοῦ Συνοδικοῦ Μεγάρου καί ἑτοίμασα τό κείμενον τοῦ πρός τόν Πρωθυπουργόν Τηλεγραφήματός μου. Πρό πάσης ἐνεργείας ἐθεώρησα χρέος μου νά ἐπισκεφθῶ τόν Μακαριώτατον ’Αρχιεπίσκοπον κ. κ. Σεραφείμ εἰς τήν ἐν Ψυχικῷ κατοικίαν του, διά νά ἐκθέσω ἀπ᾿ εὐθείας τίς ἀνησυχίες μου. Εἶχον προηγηθῆ ὅμως ἐκεῖ συκοφάνται, οἱ ὁποῖοι καί εἶχον κινήσει τήν ὀργήν τοῦ Μακαριωτάτου ἐναντίον μου, λέγοντες πρός Αὐτόν ψευδέστατα, ὅτι "πίσω ἀπό τήν πλάτην" Του ἐπεχείρησα νά ὑπονομεύσω τήν θέσιν Του!
Ὁ Μακαριώτατος κ. κ Σεραφείμ, διά τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἰωαννίνων κ. κ. Θεοκλήτου, μοί ἀνεκοίνωσεν ὅτι δέν θά μέ δεχθῇ. Ἐγνωστοποίησα τότε πρός τόν Σεβ. Ἰωαννίνων, ὅτι ἔχω ἕτοιμον Τηλεγράφημα πρός τόν Πρωθυπουργόν καί ὅτι κατόπιν τῆς διαπιστωθείσης ἀπροθυμίας ἐκ μέρους τοῦ Μακαριωτάτου νά μέ δεχθῇ καί νά μέ ἀκούσῃ, δέν ἔχω πλέον ἄλλην ἐπιλογήν εἰ μή μόνον νά καταθέσω τό Τηλεγράφημά μου.
Ὁ Σεβ. Ἰωαννίνων κ. κ. Θεόκλητος προσεπάθησε νά μέ ἀποτρέψῃ, μοῦ εἶπε δέ ἐπανειλημμένως τά ἑξῆς: "Σέ παρακαλῶ μή άποστείλῃς τό Τηλεγράφημα! Περίμενε ἕως αὔριο τό ἀπόγευμα. Περίμενε ἕως αὔριο τό ἀπόγευμα καί θά μέ καταλάβῃς". Προφανῶς καί ὁ Μητροπολίτης Ἰωαννίνων κ. κ. Θεόκλητος ἐγνώριζεν ὅτι τήν ἑπομένην, δηλ. τήν 7ην Ἀπριλίου, θά ἐλάμβανε χώραν ἡ μεγάλη Σύσκεψις εἰς τό Μέγαρον Μαξίμου καί ὅτι θά ἐξαγγέλλοντο ἐκεῖ οἱ μεγάλες ἀποφάσεις διά τό ἐκκλησιαστικόν ζήτημα. Μόνον ἡμεῖς, τά Μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, οἱ ἐξ ὁρισμοῦ ὑπεύθυνοι διά τήν ἐπίλυσιν τῶν ζητημάτων τῆς Ἐκκλησίας, εἴχομεν ἄγνοιαν!
Ἵνα μή προκληθοῦν ἐσφαλμέναι ἐντυπώσεις, θά ἤθελα νά εἴπω ἐδῶ, ὅτι ὁ Σεβ. Ἰωαννίνων κ. κ. Θεόκλητος εἰς τάς κατ᾿ ἰδίαν συζητήσεις μας πολλάκις κατέκρινε τόν Δωδώνης Χρυσόστομον διά τάς ἐνεργείας του. Οὐδόλως δέ ἔχω πεισθῆ, ὅτι ὁ Σεβ. κ. Θεόκλητος εἶχε συμφωνήσει μέ τήν ἀφαίρεσιν τοῦ δικαιώματος ἐκλογῆς τῶν Ἀρχιερέων ἀπό τήν Ἱεραρχίαν!
Τελικῶς ἀνεχώρησα ἐκ τῆς κατοικίας τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καί κατέθεσα τό ἱστορικόν Τηλεγράφημα. Νομίζω, ὅτι διά τῆς ἐνεργείας μου ἐκείνης ἐν τῶ μέτρῳ τοῦ δυνατοῦ ὑπερήσπισα
"τά δικαιώματα τῶν Ἱεραρχῶν ὡς ἀτόμων
"τά προνόμια τῆς Ἱεραρχίας ὡς πρός τήν ἐκλογήν τῶν Ἀρχιερέων καί
*τήν Μητέρα Ἐκκλησίαν ἀπ᾿ τούς πραξικοπηματίας!
Ταῦτα λέγων δέν ἐπιζητῶ τόν ἔπαινον Ὑμῶν. Ἔπραξα τό καθῆκον μου ὡς στρατιώτης τῆς Ἐκκλησίας. Καταθέτω τά γεγονότα ὡς μαρτυρίαν καί παρακαλῶ πολύ νά τά προσέξετε.
* * *
Μακαριώτατε Δέσποτα,
Σεβασμιώτατοι ἐν Χριστῶ Ἀδελφοί,
Ἐξ ὅλων τῶν ἀνωτέρω προκύπτουν κάποια ἀμείλικτα ἐρωτήματα:
Ὁ Δωδώνης Χρυσόστομος ἐνήργει ἐξ ἰδίας πρωτοβουλίας ἤ μήπως ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. κ. Σεραφείμ ἐτέλει ἐν γνώσει ὅλων αὐτῶν τῶν ἀντιδημοκρατικῶν ἐνεργειῶν του;
2. Εἶναι ποτέ δυνατόν ὁ Μακαριώτατος κ. κ. Σεραφείμ νά ἐπιθυμῇ τώρα εἰς τάς δυσμάς τοῦ βίου του νά ἀνατρέψῃ διά μιᾶς ὅσα Ἐκεῖνος ἔδωκεν εἰς τήν Ἱεραρχίαν προνόμια;
3. Ποῖος θά ἐγγυηθῇ ὅτι ὁ Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος δέν ἀσκεῖ μίαν καταθλιπτικήν πίεσιν ἐπί τοῦ ἀσθενοῦντος Ἀρχιεπισκόπου μας, ὥστε νά ἐπιτύχῃ προσωπικά ὠφέλη; Μήπως διαισθάνεται, ὅτι ἐάν δέν ἐπιτύχῃ τώρα τήν ἐκλογήν του, ζῶντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου μας κ. κ. Σεραφέιμ, χάνει ὁριστικῶς τό παιγνίδι τῆς ἐκλογῆς του εἰς μίαν Ἐπαρχίαν;
4. Ἐάν λοιπόν ὁ Δωδώνης Χρυσόστομος ἐξασκῇ μίαν καταθλιπτικήν πίεσιν καί ἐφαρμόζῃ τήν ἀρχήν τοῦ ψυχικοῦ ἐξαναγκασμοῦ εἰς ἀσθενοῦντα καί ἡλικιωμένον Προκαθήμενον, ποῖος θά λυτρώσῃ τόν Μακαριώτατον ἀπό τό ἀφόρητον τοῦτο μαρτύριον;
5. ‘Ο Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. κ Σεραφείμ, ἐάν θέλῃ νά περισώσῃ τό κῦρος του, μίαν καί μόνην ἐπιλογήν ἔχει τώρα πλέον: Νά καταγγείλῃ δημοσίως, ὅτι ὁ Δωδώνης Χρυσόστομος ἐνήργει ἐν ἀγνοίᾳ Του καί ὅτι εἶναι ἐναντίον τῆς θελήσεώς Του ἡ σημειωθεῖσα ἀπόπειρα στραγγαλισμοῦ τῆς Ἱεραρχίας ἀπό τό ὕψιστον δικαίωμα καί προνόμιόν της, νά ἐκλέγῃ Αὐτή τούς Ἀρχιερεῖς!
Ἐάν ἔπειτα ἀπό τά ἀνωτέρω σιγήσῃ ὁ Μακαριώτατος, τότε αὐτό θά σημαίνῃ ὅτι τό ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ἐσχεδιάσθη καί ἐφηρμόσθη μέ τήν θέλησίν Του. Τοῦτο ὅμως θά ἀποτελῇ συμφοράν διά τήν Ἐκκλησίαν. Θά εἶναι ὡς ἐάν ὁ Στρατηγός ἔκαμε πραξικόπημα κατά τοῦ ἑαυτοῦ του! Ἴδωμεν.
Ἔπειτα ἀπό τά ἀνωτέρω ἐξαιτοῦμαι τήν συγγνώμην ὅλων διά τήν παρρησίαν καί θά ἐπαναλάβω: Φύλακες γρηγορεῖτε! Τώρα τόν λόγον ἔχει ἡ ἱστορία!
Ἐλάχιστος ἐν Χριστῶ Ἀδελφός
Ὁ Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας
ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
* * *
Λίγες μέρες μετά, ἀνακοινώθηκε ἡ σύγκληση τῆς Ἱεραρχίας, γιά βίαιη κάλυψη τῶν Μητροπόλεων, πού τίς παρουσίαζαν ὡς κενές. Τότε ἐμφανίστηκε, γιά πρώτη φορά, στή δημοσιότητα καί ὁ Μητροπολίτης Θηβῶν Ἱερώνυμος. Μέ ἕνα κείμενο, πού πέρασε στίς ἐφημερίδες, διατύπωνε τίς ἀμφίρροπες, ὅπως πάντα, ἀπόψεις του καί τίς προτάσεις του γιά καταλλαγή τῶν Μητροπολιτικῶν, πού βρίσκονταν σέ καυτή ἀντιπαράθεση καί σέ ἀδιέξοδα. Παραθέτω τό κείμενό του:
+ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΤΑΛΛΑΓΗΣ
Τοῦ σεβ. Μητροπολίτου Θηβῶν καί Λεβαδείας κ. Ἱερωνύμου
Ἀπό ὅποια πλευρά καί ἄν προσεγγίσουμε σήμερα τήν ἐκκλησιαστική κατάσταση αὐτή δίνει τήν εἰκόνα σοβαρῆς κρίσης καί εἶναι ἐπιβαρυμένη μέ ἐξελίξεις πού δέν ἔχουν σχέση μέ τήν παράδοση. Φαίνεται δέ ὅτι ἡ φάση στήν ὁποία περνοῦν τά ἐκκλησιαστικά πράγματα ἐπιβεβαιώνει τό λεγόμενο, ὅτι "οἱ ἱεροί Κανόνες ὁσάκις παραβιάζονται, ἐκδικοῦνται σκληρά".
Τέτοιες παραβιάσεις ἔγιναν κατ᾿ ἐπανάληψιν στό ὄνομα μιᾶς δῆθεν σωτηρίας τῆς Ἐκκλησίας, μέ ἀποτέλεσμα νά ἐμπλακοῦμε στή σημερινή ἐκκλησιαστική δίνη. Αὐτῆς τῆς τακτικῆς θύματα εἶναι καί οἱ τρεῖς Μητροπολίτες, οἱ ὁποῖοι δικαιολογημένα ὑποστηρίζουν, ὅτι εἶναι ἀδιανόητο στίς ἡμέρες μας νά καταδικάζεται κάποιος ἀναπολόγητα χωρίς μάλιστα νά ἔχει τή δυνατότητα νά προσφύγει στά ἔνδικα μέσα, λησμονοῦν ὅμως, ὅτι τά "καινά αὐτά δαιμόνια" εἰσήχθησαν ἐπί ἡμερῶν "ἰσχύος των". Ἐννοοῦμε τόν ἱεροεξεταστικό νόμο 214, παράγραφος τοῦ ὁποίου ὥριζε, ὅτι οἱ ἐξ αὐτοῦ ἀποφάσεις "δέν ὑπόκεινται εἰς ἔνδικον μέσον". Τότε ὄχι μόνο δέν ἀντέδρασαν, ἀλλά δέχθηκαν νά γευθοῦν τούς καρπούς του.
Ὡστόσο ἔχει χαθεῖ πολύς χρόνος γιά τήν Ἐκκλησία καί οἱ καιροί "οὐ μενετοί". Εἶναι ἀδήριτος ἀνάγκη τό σῶμα τῆς Ἱεραρχίας, πέρα ἀπό συναισθηματισμούς καί κάθε διάθεση ἐκκλησιαστικοῦ ἐπαρχιωτισμοῦ, ξεπερνώντας τά πρόσωπα, νά σταθμίσει ὑπεύθυνα τά γεγονότα, νά ἀναλάβει τήν εὐθύνη τῶν πράξεών του, νά χαράξει δρόμους πού προσδοκᾶ ὁ πιστός λαός, καταδικάζοντας μεθοδεύσεις καί τρόπους, ὅπως οἱ παρακάτω, πού ἀλλοιώνουν τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῆς συνοδικότητος.
Πληθωρικός ὁ λόγος τόν τελευταῖο καιρό γιά τό Αὐτοδιοίκητο τῆς Ἐκκλησίας. Πρωθυπουργός, Πρόεδρος τῆς ἀξιωματικῆς ἀντιπολιτεύσεως, Ἀρχιεπίσκοπος ἐν συγχορδίᾳ μίλησαν γιά τό Αὐτοδιοίκητο τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά ἀρνηθοῦν μετά στήν πράξη τόν ἑαυτό τους καί νά σκορπίσουν ἀπογοήτευση. Ὁ Πρωθυπουργός στίς 25 τοῦ περασμένου Νοεμβρίου, παρουσίᾳ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου, δήλωσε, ὅτι μέχρι τά Χριστούγεννα θά ρυθμίσει τό ἐκκλησιαστικό θέμα χωρίς νά ὑποψιαστεῖ, ὅτι ὑπάρχει τό σῶμα τῆς Ἱεραρχίας, τοῦ ὁποίου ἡ συγκατάθεση ἀπαιτεῖται. Ἔτσι ἄνθρωποι, χωρίς καμμιά ἐξουσιοδότηση τοῦ σώματος τῆς Ἱεραρχίας, προέβαιναν σέ ἐμετικές παρακλήσεις καί συναλλαγές γιά νά ἐξασφαλίσουν τήν ὑπογραφή τοῦ ἁρμόδιου Ὑπουργοῦ καί τήν ὑποστήριξη ἀπό κατέχοντες ὑψηλές θέσεις.
Τό ἐπιτίμιο στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας εἶναι μέσο πνευματικό καί θεραπευτικό, μέτρο παιδαγωγικό, πού χρησιμοποιεῖ διακριτικά καί φιλάνθρωπα ἡ Ἐκκλησία. Οἱ Συνοδικοί Ἀρχιερεῖς, πού ἐπέβαλαν τό ἐπιτίμιο τῆς ἀκοινωνησίας στούς τρεῖς Μητροπολίτες πρέπει νά ἀναρωτηθοῦν ἐάν ἡ ἐνέργειά τους αὐτή χρησιμοποιήθηκε καί ἔγινε ἐφαλτήριο γιά τήν πραξικοπηματική ἔκδοση τῶν Προεδρικῶν Διαταγμάτων. Ἄν πάλι τό ἐπιτίμιο ἐδόθη ὡς ποινή καί μάλιστα ὡς ἐσχάτη γιά κληρικούς, ποιός Κανόνας ἤ νόμος ἤ συνείδηση θά συγχωρήσει ἐπιβολή ποινῆς χωρίς καθορισμένες στήν ἐκκλησιαστική πράξη κανονικές διαδικασίες;
Καί ἐρχόμαστε στήν ἔκδοση τῶν Προεδρικῶν Διαταγμάτων, πού ὁρθά ὀνομάσθηκε νέας μορφῆς πραξικόπημα καί ἀναβιώνει θλιβερές ἡμέρες στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι ἀνάγκη νά δοθεῖ, ὄχι μόνο στά μέλη τῆς Ἱεραρχίας ἀλλά καί στόν πιστό λαό, τό κείμενο ἐκεῖνο, ἡ ἀπόφαση δηλαδή τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου ἤ τῆς Ἱεραρχίας, ἤ τοῦ κανονικοῦ ὀργάνου πού δίνει τήν συγκεκριμένη ἐντολή καί ἐξουσιοδοτεῖ ἁρμοδίως ὥστε ὁ ἐπί τῆς Παιδείας Ὑπουργός νά προχωρήσει στήν ἔκδοση τῶν Προεδρικῶν Διαταγμάτων. Ἐάν δέν ὑπάρχει τέτοια ἀπόφαση πῶς προχώρησαν τό Ὑπουργεῖο Παιδείας καί ἡ Προεδρία τῆς Δημοκρατίας, ὅταν μάλιστα ὁμάδα Ἀρχιερέων τούς εἶχε ἐνημερώσει γραπτῶς ἐπί τῶν τεκταινομένων;
Ὁ Μητροπολίτης πρ. Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντῖνος φιλοξενεῖται ἐπί σειρά ἐτῶν στήν ἐπαρχία μας καί δέν ἐδημιούργησε κανένα ἀπό τά θλιβερά ἐκεῖνα ἐπεισόδια, τά καταδικασμένα ἀπό τήν συντριπτική πλειοψηφία τοῦ κλήρου καί τοῦ πιστοῦ λαοῦ. Ἐν τούτοις καταδικάστηκε καί πάλι χωρίς ἀπαγγελία κατηγορίας, ἀπολογία καί κανονική διαδικασία. Ἡ δέ ἔκδοση τοῦ Π.Δ. πού τόν ἀφορᾶ δημιουργεῖ τεράστιο νομικό ζήτημα. Κατ᾿ αὐτό ἀνακαλεῖται ἀπό 10ης-8-93 τό ἀπό 28-2-1968 Διάταγμα ἀναγνωρίσεώς του. Ὡς ἐκ τούτου ἀπό τῆς ἡμερομηνίας αὐτῆς (10-8-93) ὑπάρχει νομικό κενό γιά τήν Ἱερά Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος. Ἡ Ἐκκλησία ἡ ἴδια ἄφησε τόν οἰκεῖο Μητροπολίτη μετέωρο.
Μπροστά σ᾿ αὐτή τήν κατάσταση, ὅπου τό τμῆμα τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας ἔχει παραπέμψει τό θέμα τῶν τριῶν Μητροπολιτῶν στήν Ὁλομέλεια καί ἀναμένεται ἡ ἀπόφασή της, οἱ τρεῖς Μητροπολίτες προσέβαλαν τά νέα Π.Δ. καί τήν σύνθεση τῆς Ἱεραρχίας, δέκα περίπου Ἀρχιερεῖς προσέβαλαν ἐπίσης αὐτά, φρονοῦμε ὅτι ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπός μας κ. Σεραφείμ καί ἡ Ἱεραρχία εἶναι ἀνάγκη νά ἐπιλέξουμε μία ἀπό τίς δύο προτεινόμενες κατωτέρω λύσεις;
Α) 1. Νά συγκληθῆ ἀμέσως ἡ Ἱεραρχία της Ἐκκλησίας μέ θέμα ὄχι τήν πλήρωση τῶν κενῶν μητροπολιτικῶν ἑδρῶν, ἀλλά τήν ἐξέταση τῆς δημιουργηθείσης καταστάσεως. 2. Στή συνεδρία νά τοποθετηθοῦν ὑπεύθυνα καί ἐλεύθερα οἱ Ἱεράρχες. 3. Νά τεθοῦν σέ μυστική ψηφοφορία οἱ διαμορφωμένες προτάσεις χωρίς πιέσεις, ἴντριγκες καί μεθοδεύσεις. 4. Τό ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς ψηφοφορίας νά καθορίσει τήν περαιτέρω πορεία μας. 5. Ἄν χρειασθεῖ κάποια νομοθετική ρύθμιση ἡ Πολιτεία νά περιβάλει μέ τό νομοθετικό κῦρος της τήν ἀπόφαση καί πρόταση τῆς Ἱεραρχίας, δίνοντας σάρκα καί ὀστᾶ στό Αὐτοδιοίκητο τῆς Ἐκκλησίας.
Β) Νά ἀναβληθεῖ ἡ σύγκληση τῆς Ἱεραρχίας γιά ἐκλογές Ἀρχιερέων μέχρις ὅτου ἐκδοθοῦν οἱ ἀποφάσεις ἐπί τῶν προσφυγῶν γιά νά ἀποφευχθοῦν ἐπαναλήψεις ἀκυρώσεων ἐκλογῶν ἀπό τά κοσμικά δικαστήρια (μέ συνέπεια νά συνεχίζεται ἡ κρίση, νά καταρρακώνεται τό κῦρος τῆς Ἐκκλησίας καί ὁ βαθμός τοῦ Ἐπισκόπου καί νά πικραίνεται ὁ ὀρθόδοξος λαός) ἀφοῦ μέ τή θέλησή μας ἔχουμε ἀποδεχθεῖ αὐτό τό σύστημα σχέσεων Ἐκκλησίας καί Πολιτείας.
Ἀσφαλῶς θά ὑπάρξουν ἄνθρωποι οἱ ὁποῖοι θά ψιθυρίσουν στόν Μακαριώτατο ὅτι Ἱεράρχες μέ τέτοιες θέσεις ἀνήκουν στήν ἀντίθετη ἀπ᾿ αὐτόν πλευρά. Ἐπιθυμοῦμε νά διαβεβαιώσουμε τόν Ἀρχιεπίσκοπό μας καί τόν πιστό λαό ὅτι ἀγαπούσαμε καί ἀγαπᾶμε καί στηρίξαμε καί στηρίζουμε τόν Ἀρχιεπίσκοπό μας. Θέλουμε ὅμως αὐτή τήν κρίσιμη ὥρα ὁ Μακαριώτατος νά συλλογισθεῖ μέ τόλμη καί ἐλευθερία. Ἐμεῖς εἴμαστε ἕτοιμοι νά κάνουμε ὁποιαδήποτε θυσία μᾶς ζητήσει ὁ Μακαριώτατος ἀρκεῖ νά μήν ὁδηγήσει αὐτή τήν ὥρα τό σῶμα τῆς Ἱεραρχίας σέ μιά διχαστική ἀναμέτρηση. Ἀλλοιῶς τό εὐαίσθητο Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας θά πληγωθεῖ καί πάλι καί ὁ ἴδιος θά πικραθεῖ ἀφάνταστα.
Εἶναι λυπηρό αὐτό πού ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος ὡμολόγησε ἀποχωρώντας: "Φεύγω παίρνοντας στήν πλάτη μου ὅλη τήν κατακραυγή τοῦ κόσμου" Θά εἶναι ὅμως ἀκόμη λυπηρότερο ὁποιασδήποτε μορφῆς ἐκφυλιστικά φαινόμενα νά ἀμαυρώσουν τόν ἀνοικτό χαρακτήρα καί τήν λεβεντιά τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Σεραφείμ.
* * *
Θά παρακαλέσω τούς ἀγαπητούς ἀναγνῶστες μου νά διατηρήσουν στή μνήμη τους τήν ἁλυσίδα τῶν τραγικῶν περιστατικῶν τῆς περιόδου τοῦ 1994 καί τίς συμπεριφορές καί διαμαρτυρίες τῶν ἰσχυρῶν παραγόντων τοῦ Ἱεραρχικοῦ Σώματος.
Τό ἀποθεματικό αὐτό θά τούς βοηθήσει νά κρίνουν καί νά ἀποτιμήσουν τήν πρωτοβουλία τοῦ σημερινοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερώνυμου νά ἀναθέσει τό λειτούργημα τοῦ εἰσηγητῆ γιά τήν ἄρση ἤ τήν μή ἄρση τοῦ ἐπιτιμίου τῆς ἀκοινωνησίας, στόν τότε τιτουλάριο Μητροπολίτη Δωδώνης καί σημερινό Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομο καί νά ψαύσουν-ὅσο τούς εἶναι δυνατό-τό σκοτεινό, χαῶδες, παρασκήνιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου