Σελίδες

Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025

Διερευνώντας το θέμα: «εκκλησιαστική οικονομία» και τα όριά της (A)

 


MEΡΟΣ-Α

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

       1.Τί εἶναι οἰκονομία. Ποῦ ἀσκεῖται. Γιὰ πόσο ἀσκεῖται. Ἀπό ποιοὺς ἀσκεῖται.

2. Ποιὲς οἱ προϋποθέσεις κατὰ τὶς ὁποῖες ἀσκεῖται.

 

Τί εναι οκονομία.

  κκλησιαστικ οκονομία εναι πόφαση κα πράξη τν ρμοδίων κκλησιαστικν ργάνων. Οκονομία  εναι μετ τν συνοδικ συνδιάσκεψη, κρίση (κα πόφαση) κκλησιαστικ πράξη π τν ρμοδίων. Τοτο καταδεικνύεται κα π τς οκονομίες πο κολουθον.

2) Πο σκεται.

 σκεται στ πρόσωπα. «Πρς τν τν δεχομένων σθένειαν», στ πρόσωπα πο γίνονται ποδέκτες τς οκονομίας. οκονομία βεβαίως ντς τς κκλησίας χει ερύτερη φαρμογή. «Κατ τν Φώτιον Ελόγιος διέκρινε τρία εδη κκλησιαστς οκονομίας, οκονομίαν π πραγμάτων, π λέξεων, π προσώπων». Θα περιορισθομε μόνον στν οκονομία ς πρς τ πρόσωπα πο αρετίζουν κοινωνον μ αρετικ (δηλαδ μ’ ατν πο αρετίζει, τν κατάκριτο).

3) Γι πόσο σκεται.

σκεται γι κάποιο χρονικ διάστημα, « πί τινα χρόνον». Ο οκονομίες στ πρόσωπα δν εναι νευ τέλους. Τ διο λέγει κα σιος Θεόδωρος Στουδίτης. Κα κάτι κόμη, οκονομία δν ναιρε τν κρίβεια. κρίβεια σχύει σαεί, οκονομία εναι πρόσκαιρη. Βαλσαμν λέγει τι: «κα ο χρ τ κατ’ οκονομίαν διά τι χρήσιμον εσενεχθέν,εις υπόδεθγμα  λκεσθαι, κα ς κανόνα κρατεν ες τ ξς». δ σιος Νικόδη- μος γιορείτης λέγει: «λλ’ μως, τ μερικν κα σπάνιον, κα ν καιρ νάγκης γινόμενον, νόμος καθολικς ες τν κκλησίαν δν γίνεται...»

 

4]Ἀπό ποιος σκεται.

 σκεται π τος ρχιερες, «πως νομοθέτης διοικονομε τ πρόσταγμα». Τ διο λέγει κα γιος Ελόγιος Πατριάρχης λεξανδρείας (579-607).Ἐὰν μως σκεται μόνον π τος ρχιερες πς σιος Θεόδωρος Στουδίτης σκησε τν οκονομία ντας διος ερεύς;

Πλαίσιο κειμένου: 9Σ πιστολή του σιος λέγει: «ρα οκονομία σχύει γι λους τος νθρώπους κα γι κάθε παράβαση ντολς, μόνον γι μερικος κα σ ποιά παράβαση; Κα ποιά εναι διάκριση ατν στος ποίους σχύει κα σ ποιά περίπτωση κα κείνων στος ποίους δν σχύει σ καμία περίπτωση; Κα π ποιούς ραγε σκεται οκονομία κα π πόσους; Μόνον π εραρχν κα ερέων; Κα ποφασίζεται συνοδικς κα διαιτέρως κάθε περί- πτωση;»

σιος μεταξ λλων ρωτ. π ποιούς σκεται οκονομία κα π πόσους; Μόνον π τος εράρχες κα π τος ερες; Κα συνοδικς; Συνεπς, ο μή, εράρχες κα ερες, ποκλείονται. λλ κα γι τος δύο ατος σιος δν παντ. Γι τος ρχιερες βεβαίως οδες λόγος. Τ συνοδικς σχύει γι λες τς οκονομίες πο ξετάζονται στν συνέχεια ξ ατίας τς σοβαρότητος το θέματος. Τί γίνεται μως ς πρς τος ερες; πάντηση δν δίδεται ρητς π το σίου Πατρός, λλ’ καθόλου πράξη του ν προκειμέν παντ σ’ ατ τ ρώτημα.

σιος Θεόδωρος Στουδίτης σκησε τν οκονομία κα στς δύο αρέσεις τς ποχς του (μοιχειανική και εικονομαχία) , σ πολ περιορισμένα ρια κολουθώντας τος γίους Πατέρες. Τ ποα εναι: ς πρς ρθοδόξους κληρικούς: ν μ μνημονεύουν αρετικ πίσκοπο, ν μ συλλειτουργον μ αρετικ κληρικ κα ν μ μεταδίδουν τ για μυστήρια σ αρετικό. ς πρς ρθοδόξους μ κληρι- κούς: ν μ κοινωνον π τ ποτήριο το αρετικο. οκονομία, λοιπόν, ς πρς τ πρόσωπα πο χουν πλήρη μεση κοινωνία μ τν αρετικ κα μάλιστα ς δη λέχθη, πειδ εναι πολ σοβαρ θέμα, σκεται μόνον π ρχιερες. Κα ς φαίνεται π τς οκονομίες πο κολουθον, μόνον δι συνοδικς ποφάσεως. σιος Θεόδωρος δν διαφωνε σ’ ατ μις κα τν οκονομία τν σκησε σ πολ περιορισμένα ρια, γι τν θεραπεία τς σθενείας τν οκονομουμένων, διότι δν εχε τν ρμοδιότητα ς ερες ν τ ξεπεράσει, πο λλωστε κα οτε πίσκοπος μεμονωμένα δν μπορε. πέρβαση ατν τν ρίων, γι τν σιο, σημαίνει «ν παρανομί κα ψεύδει τ καθόλου».

 

5] Ποις ο προϋποθέσεις κατ τς ποες σκεται.

 

Α. Πρέπει ν πάρχει ερς Κανόνας πο ν προστάζει, ν ντέλλεται τν τήρησή του κα τοτο ν ποτελε τν κρίβεια. Κα πόκλιση ξ ατς, ἐὰν δν μεσολαβήσει οκονομία (ς πόφαση κα πράξη το ρμοδίου κκλησιαστικο ργάνου) , συνιστ παρανομία κα αθαιρεσία. «τν κριβεστέρων νόμων πί τινα χρόνον ποστολ σχολ...», πρέπει ν πάρχουν ατο ο κριβέστεροι νόμοι. «...πρέπει ν πάρχ δη καθωρισμένος κκλησιαστικς κανν δικαίου, δηλαδ "κρίβεια", π τς ποίας νευ μεσολαβήσεως τς "κκλησιαστικς οκονομίας" πόκλισις θ πετέλει παρανομίαν κα αθαιρεσίαν. Πρέπει, δηλαδή, κανονικ "κρίβεια", ν χ δη σαφς καθορισθ κα ν ξακολουθ εσέτι θεωρουμένη ν σχύϊ, να ν συνεχεί εναι δυνατν ν ληφθ μέτρον τι "κατ᾿ κκλησιαστικν οκονομίαν"». «Διότι τ χαρακτηριστικν τς οκονομίας, ς ξετέθη νωτέρω ες τ περ τν προϋποθέσεων ατς κεφάλαιον, εναι προπαρξις θεσμο τινος παγορεύοντος τ κατ᾿ οκονομίαν πιτρεπόμενον». ς πρς τ θέμα μας ατ σημαίνει τι ο ερο Κανόνες: 15ος τς ΑΒ’, 31ος ποστολικς κα 11ος Καρθαγένης (στς ξαιρέσεις τους), 33ος ποστολικός, 33ος Λαοδικείας, 5ος Μ. Βασιλείου, 9ος Τιμοθέου (βλ.σσ. 226-227). (Εναι περισσότεροι ο ερο Κανόνες πο ναφέρονται στ ν λόγ θέμα, δ μόνον νδεικτικς κάναμε ναφορά,).Πρέπει ν εναι ποχρεωτικοί, ν παγορεύουν τν κκλησιαστικ κοινωνία τν καταγνώστων αρετικν, ν ντέλλονται τν πομάκρυνση κ τς κοινωνίας των κα ν ποτελον τν κρίβεια. Κα τότε, δι τς μεσολαβήσεως τς οκονομίας, ς λέχθη νωτέρω, πόκλιση τς κριβείας ν μν ποτελε παρανομία. Διότι διαφορετικά, ἐὰν καθ’ πόθεσιν εναι δυνητικο (=προαιρετικο) δν χρειαζόταν σκηση τς οκονομίας διότι ο διοι ο ερο Κανόνες θ διδαν τν νόμιμη, κανονικ διέξοδο τς μ διακοπς κοινωνίας π τος τοιούτους αρετικος κα δν θ χρειαζόταν σκησή της. λοι ο Πατέρες μως κα ο Σύνοδοι, μιλον γι οκονομία. Τοτο ποδεικνύει τι κλαμβάνουν τν διακοπ κκλησιαστικς κοινωνίας το αρετικο κα τος σχετικος ερος Κανόνες ς ποχρεωτικούς.

Συνεχίζοντας, προσθέτεται τι, ρισμς τς οκονομίας πο καταχωρήθηκε νωτέρω, το Μ. Φωτίου, ν κα πληρέστερος τν πολοίπων γίων Πατέρων, στόσο, δν καλύπτει τ λο θέμα. Κάνουμε χρήση στ ξς (δη τ χουμε κάνει βοηθητικ) τς ργασίας το ρχιεπ. ερωνύμου Κοτσώνη «Προβλήματα τς κκλησιαστικς Οκονομίας» ς πρς τς προϋποθέσεις ξασκήσεως τς οκονομίας πο δη ξετάζουμε. Τοτο εναι παραίτητο ν γίνει διότι καταδεικνύεται, μαζ μ τ προηγούμενα, πότε κα γιατ σκεται οκονομία κατ τος Πατέρες. Συνεχίζουμε λοιπόν: Λέγει ν λόγ συγγραφεύς: «Τέλος, ν περιπτώσει φαρμογς τς "κκλ. οκονομίας" π ποινν, χρειάζεται ν συντρέχ κα μία λλη προϋπόθεσις, ποία εναι σαύτως ατονόητος. Πρέπει, δηλαδή, ετε ν χ δη μεσολαβήσει παράβασις κκλησιαστικο τινος θεσμίου θους, ν εναι δύνατος πνευματικ περίθαλψις το πιστο τν πιστν, δι τς φαρμογς τς "κριβείας". λλως, δν θ συνέτρεχε περίπτωσις φαρμογς τς "κκλησιαστικς οκονομίας". Τ νωτέρω συναντνται στν οκονομία το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου, που συνυπάρχουν παράβαση, οκονομία, πιτίμιο κα πνευματικ περίθαλψη π τν σιο κα τος ρθοδόξους. δ συγγραφες κάνει στν συνέχεια μία πολ σημαντικ διευκρίνηση: «λλ’ α προϋποθέσεις αται δν θέτουν τρόπον τιν ατομάτως ες κίνησιν τν μηχανισμν τς "κκλησιαστικ οἰκονομίας". Δὲν σημαίνει, δηλαδή, ὅτι θὰ πρέπῃ νὰ θεωρηθῇ ὡς "ἐκκλησιαστικὴ οἰκονομία" πᾶσα τυχὸν παράβασις τῶν ἱερῶν Κανόνων. Τοῦτο θὰ ἀπετέλει ὄχι μόνον κατάφωρον παραβίασιν τοῦ πνεύματος τῆς "οἰκονομίας", ἀλλὰ καὶ ἀναμφισβήτητον καταστροφὴν τῶν πιστῶν καὶ κατάλυσιν ἀσφαλῆ πάσης ἐκκλησιαστικῆς πειθαρχίας». Ὁ συγγραφεὺς θέτει καὶ τρεῖς ἀκόμη εἰδικὲς προϋποθέσεις πρὸς ἐνάσκηση τῆς οἰκονομίας οἱ ὁποῖες ἀπαντοῦν καὶ στὴν ἐρώτηση γιατὶ ἀσκεῖται ἡ οἰκονομία.

Πρώτη εἰδικὴ προϋπόθεση εἶναι νὰ ὑπάρχει κατάσταση ἀπολύτου ἀνάγκης.  Ὡς τέτοιες θεωρεῖ: Τὴν ἀνθρωπίνη ἀδυναμία καὶ ἀσθένεια. Αὐτὸ συναντᾶται στὴν οἰκονομία τοῦ ἁγίου Κυρίλλου Ἀλεξανδρείας πρὸς τοὺς Ἀνατολικοὺς ποὺ μνημόνευαν τὸν Θεόδωρο Μοψουεστίας στὸν ὅσιο Θεόδωρο τὸν Στουδίτη ἀλλὰ καὶ ἤδη τὸ συναντήσαμε στὸν ὁρισμὸ τῆς οἰκονομίας τοῦ Μ. Φωτίου ποὺ παρατέθηκε ἀνωτέρω: «Πρὸς τὴν τῶν δεχομένων ἀσθένειαν...».

Τὴν ἀνωτέρα βία. Δηλαδή: οἱ πόλεμοι, οἱ ἐπιδημίες, οἱ καιρικὲς συνθῆκες, ἡ κρατικὴ ἐπιβολὴ κ.ἄ. Αὐτὴ ἡ ἀνωτέρα βία βρίσκει ἐφαρμογὴ στὴν οἰκονομία ὡς πρὸς τοὺς Φράγκους.

Τν χαλεπότητα τν καιρν. Μεταξ τν ποίων συμπερι λαμβάνει συγγραφες κα τς ναστατώσεις πο προέρχονται κ τς διαδόσεως τν αρέσεων.

 

Δευτέρα εδικ προϋπόθεση εναι, τι πρέπει κ τς μ φαρμογς τς οκονομίας ν πικρέμανται φοβερ κα λέθρια δειν κατ τς κκλησίας κα τν τέκνων της. δ συνειρμικς πρέπει ν λεχθε περ το σκοπο τς οκονομίας, ποος εναι σωτηρία τν ψυχν. ταν ατ δν πιτυγχάνεται δι τς κριβείας τότε ο ρμόδιοι μετέρχονται τν οκονομία. Λέγει γιος ναστάσιος Σινατης: «Οκονομία στν κούσιος μεγέθους συ-γκατάβασις πρς σωτηρίαν τινν πιτελουμένη».

Τρίτη εδικ προϋπόθεση εναι «Τέλος, ες τν περίπτωσιν κατ τν ποίαν "κκλησιαστικ οκονομία" συνίσταται ες συγχώρησιν πιεικ κρίσιν διαπραχθείσης παραβάσεως, παιτεται ν πάρχ παρ τ πταίσαντι διάθεσις μετανοίας». Κα κατωτέρω: « προϋπόθεσις τς μετανοίας το πταίσαντος κα παραβάντος κκλησιαστικόν τινα Κανόνα Διάταξιν θεωρεται τόσον παραίτητος πρς νάσκησιν τς "κκλησιαστικς οκονομίας", στε ν θελεν ποτεθ, τι, παρ τ γεγονς τι παραβάτης δν χει πιδείξει μετάνοιαν, ερίσκεται κκλησιαστικν ργανον, τ ποον ν λάβ πρ το παραβάτου πιεικές τι μέ- τρον, τοτο δν θ πρεπε ν χαρακτηρισθ ς "κκλησιαστικ οκονομία", λλ ς αθαιρεσία, ς θέλει δειχθ κατωτέρω».

Πρέπει ν συμπληρωθον κα δύο κόμη τελευταες παραίτητες προσθκες ς πρς τν κκλησιαστικ οκονομία.

1)    Τν τελευταο λόγο τν χει τ σμα τς κκλησίας, δηλαδ ρθόδοξος λας πρέπει ν ποδεχθε τν οκονομία ς οκονομία κα χι ς παρανομία. Λέγεται ν προκειμέν: «Τέλος, εναι πολύτως παραίτητο, συνείδηση τς κκλησίας ν ποδέχεται τν πόκλιση π τν κρίβεια ς κατ’ οκονομία γενομένη. Διότι τελικς κριτς π τς γς λων τν ποφάσεων τν κκλησιαστικν ργάνων εναι "Η ΚΟΙΝΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΙΣ" - κλήρου κα λαο. Κατ τν Μ. Βασίλειο "α περ τς κκλησίας οκονομίαι γίνονται μν παρ τν πεπιστευμέ- νων τν προστασίαν ατν, βεβαιονται δ παρ τν λαν" (PG32, 860)».

Κα στν συνέχεια προσθέτεται να περιστατικ πο ποδεικνύει το λόγου τ ληθές. «Εναι χαρακτηριστικ ν προκειμέν τ περιστατικ πο συνέβη π Πατριαρχίας το Κπόλεως Γερμανο Β’ (1222-1240), ταν Πατριαρχικ Σύνοδος θέλησε ν φανε πρς στιγμν πιεικς κα ν πιτρέψει τν Κυπριακ εραρχία "κατ’ οκονομίαν" ν συμμορφωθε μ ρισμένους ρους πο θεσαν ο Λατίνοι κατακτητές. Μόλις γινε γνωστ πόφαση ξοργισμένα πλήθη κληρικν, μοναχν κα λαϊκν εσόρμησαν στν αθουσα τς συνεδριαζούσης Συνόδου καί, φο δήλωσαν τι τ συμμόρφωση ατ τ θεωρον ρνηση τς πίστεως, παίτησαν π τν Πατριάρχη τν νάκληση τς ποφάσεως. Πατριαρχικ Σύνοδος, σεβομένη τ συνείδηση το πιστο λαο, νακάλεσε τν κατ’ οκονομία ληφθεσα πόφασή της (ΚΟΤΣΩΝΗ Ι, Intercommun- io, σ. 75)».

 

2]Ἡ οκονομία δν σκεται στ δόγμα. γιος Μρκος Εγενικς στν ψευδοσύνοδο τς Φλωρεντίας στν ψευδένωση μ τος Παπικος ντέταξε τ «ο συγχωρε συγκατάβασις ες τ τς πίστεως». Τ διο λέγει κα γιος Ελόγιος Πατριάρχης λεξανδρείας: «πειτα δ τότε τς οκονομίας ρθς λόγος μεταχειρίζεται, τε τ δόγμα τς εσεβείας οδν παραβλάπτεται».

Κα κλείνοντας τ εσαγωγικ ς πρς τν κκλησιαστικ οκονομία τ μόνον πο πομένει ν λεχθε εναι τι ταν δν πάρχουν ο νωτέρω προϋποθέσεις τότε δν ποτελε οκονομία - τότε λεγομένη μόνον κατ’ πίφασιν οκονομία - λλ παρανομία.

(Ιερομονάχου Ευγενίου. Η έννοια του μολυσμού)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου