Σελίδες

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024

Η εκκλησιαστική καθιέρωση της εορτής των Χριστουγέννων την 25η Δεκεμβρίου (Α)

 



ΜΕΡΟΣ -Α

Της Ολυμπίας

«Τήν μοιβή, λοιπόν, τήν ντάξια πρός τό μεγάλο νδιαφέρον σας, νά τήν περιμένετε πό τό Χριστό, πού σήμερα γεννήθηκε ς νθρωπος» (γιος ωάννης Χρυσόστομος)

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Σέ λους μς τούς ρθοδόξους Χριστιανούς εναι πλέον γνωστό τι ρχικά ορτή τς Γεννήσεως το Χριστο ορτάζονταν τήν ανουαρίου, τήν δια μέρα μαζί μέ τά για Θεοφάνεια, λλά γιά πολλούς πό μς δέν εναι πολύ γνωστό τό κριβές στορικό ατς τς κκλησιαστικς καθιέρωσης τς ορτς τν Χριστουγέννων.

Πρώτη κκλησία τς Ρώμης, λίγο πρίν τό 336 μ.Χ. διαχώρισε ατές τίς δύο Δεσποτικές ορτές μεταξύ τους καί τότε καθιέρωσε τά Χριστούγεννα νά ορτάζονται τήν 25η Δεκεμβρίου

25η Δεκεμβρίου ς μέρα τν Χριστουγέννων καί ς μία πλέον ξεχωριστή ορτή πό τά Θεοφάνεια, δέν πικράτησε μέσως σέ λόκληρο τόν χριστιανικό κόσμο, λλά τό ξεκίνημά της πό τήν Ρώμη μέσως μετά τήν Α΄ Οκουμενική Σύνοδο καί τελική καθολική ποδοχή της μετά τήν Γ΄ Οκουμενική, δήγησε πρός ατή τήν κατεύθυνση. 

κκλησιαστική καθιέρωση τς ορτς τν Χριστουγέννων προηγήθηκε χρονικά ατς τς ντίστοιχης παγανιστικς μέρας το εδωλολατρικο ορτασμο το «λίου» ποία τοποθετήθηκε κατά τήν 25η Δεκεμβρίου νδεχομένως πό τόν ουλιανό τόν Παραβάτη περί τό 362 μ.Χ., στή θέση τς παλαιότερης ορτς τς «γεννήσεως το νικήτου», πού μως δέν ταν λιος.

πομένως κκλησία δέν ντέγραψε καμία προηγούμενη παγανιστική ορτή, πολύ περισσότερο μία ορτή σσονος σημασίας ς πρός τίς λλες λιακές ορτές, πως ατήν το «λίου». Τό πιό πιθανό εναι νά συνέβη τό ντίθετο, δεδομένης ατς τς νταγωνιστικς διάθεσης το ουλιανο το Παραβάτη ναντι τς κκλησίας το Χριστο καί τς προσπάθειάς του νά τήν ξαλείψει.  

τσι ατός διαχωρισμός τς ορτς τν Χριστουγέννων πό τήν ορτή τν Θεοφανείων, σο καί πιλογή τς 25ης Δεκεμβρίου ς μέρας ορτασμο τν Χριστουγέννων, γιναν γιά πραγματικούς κκλησιαστικούς λόγους πό γίους Πατέρες τς κκλησίας καί χι γιά λόγους ντιγραφς νταγωνισμο παγανιστικν προτύπων. 

γιος ωάννης Χρυσόστομος στήν ρμηνεία το λόγου του γιά ατή τήν γία μέρα τς Γεννήσεως το ησο Χριστο, δίνει μία πραγματική μαρτυρία τι κκλησία τς Ρώμης γνώριζε χάρη στά ρχεα της, ς πρωτεύουσας, τήν κριβ μερομηνία τς πογραφς το Καίσαρος Αγούστου, ταν γεννήθη Χριστός. 

– «γένετο δέ ν τας μέραις κείναις ξλθε δόγμα παρά Καίσαρος Αγούστου πογράφεσθαι πσαν τήν οκουμένην. Ατη πογραφή πρώτη γένετο γεμονεύοντος τς Συρίας Κυρηνίου. Καί πορεύοντο πάντες πογράφεσθαι, καστος ες τήν δίαν πόλιν» (Λουκ. 2, 1-3).

Χρυσορρήμων γιος ωάννης ναπτύσσει πιπλέον ς τεκμήριο καί τά βιβλικά γεγονότα πό τόν εαγγελισμό το Ζαχαρία μέχρι τή Γέννηση το Κυρίου.

Τό παρακάτω κείμενο, ν συντομία περιγράφει λλά καί μέ κρίβεια ατόν τόν βιβλικόν προσδιορισμό τς Χριστο Γεννήσεως, χοντας ς δηγό τόν γιο ωάννη τόν Χρυσόστομο.

Βιβλική ξέταση το θέματος

“Τά γεγονότα τά ποα βιβλικς μς καθοδηγον στόν προσδιορισμό τς Γεννήσεως το Θεανθρώπου εναι τά ξς: (1)

ερατική πηρεσία το Ζαχαρία, πατρός το Προδρόμου, στό Ναό τν εροσολύμων (το ρώδη), κατά τήν ποία Ζαχαρίας λαβε τόν χρηματισμό τς Συλλήψεως το Προδρόμου· μέσως μετά κείνη τήν πηρεσία του συνέλαβε ξ ατο γία λισσάβετ. 

Τό σημεο ατό εναι κομβικό στήν λη διαπραγμάτευση, διότι τό Εαγγέλιο μς πληροφορε τι Εαγγελισμός τς Θεοτόκου λαβε χώρα τόν κτο μνα πό τή Σύλληψη το Προδρόμου.

Εαγγελισμός τς Θεοτόκου, δηλαδή ξ γίου Πνεύματος Σύλληψη το Υο καί Λόγου το Θεο, κατά τόν κτο μνα τς Συλλήψεως το Προδρόμου πό τήν λισσάβετ (Λουκ. 1, 26). 

μετά πό ννέα μνες Γέννηση το Χριστο, κατά τήν κολουθία τς νθρωπίνης φύσεως, καθώς Χριστός ταν τέλειος, κατά πάντα, νθρωπος, καθώς καί μες, «πλήν μαρτίας».

Μέ περισσότερες λεπτομέρειες, διερχόμαστε πό τά ξς ρμηνευτικά σημεα:

διήγηση το Εαγγελιστο Λουκ γιά τόν εαγγελισμό το Ζαχαρία στό πρτο κεφάλαιο το Εαγγελίου του (Κεφ.1, 1-25) μπορε, κατά τόν ερό Χρυσόστομο, νά μς δώσει τόν προσδιορισμό τς ορτς κείνης κατά τήν ποίαν γινε εαγγελισμός το Ζαχαρία, ταν γγελος το διεμήνυσε τή λύση τς στειρώσεως τς λισσάβετ καί τή σύλληψη το Προδρόμου: 

– «γένετο δέ ν τ ερατεύειν ατόν ν τ τάξει τς φημερίας ατο ναντι το Θεο, κατά τό θος τς ερατείας λαχε το θυμισαι εσελθών ες τόν ναόν το Κυρίου… φθη δέ ατ γγελος Κυρίου στώς κ δεξιν το θυσιαστηρίου το θυμιάματος» (Λουκ. 1, 8-11). 

Παρακάτω, μαρτυρεται τι λαός δέν γνώριζε τήν ατία τς καθυστερήσεως το Ζαχαρία στόν Ναό, κατά τήν ρα δηλονότι τς συνομιλίας του μέ τόν ρχάγγελο Γαβριήλ: «καί ν λαός προσδοκν τόν Ζαχαρίαν, καί θαύμαζον ν τ χρονίζειν ατόν ν τ να» (Λουκ. 1, 21).

γιος ωάννης Χρυσόστομος ξάγει πό τή μαρτυρία το Κατά Λουκν Εαγγελίου τά στοιχεα πού εναι παραίτητα γιά νά ποδείξει ποιά ορτή ταν ατή κατά τήν ποία γινε ναγγελία τς συλλήψεως το ωάννου, υο το Ζαχαρία.

τσι, θά εναι γνωστό ποιός ταν  «κτος μήνας» τς λισσάβετ, ταν συνέλαβε ξ γίου Πνεύματος Θεοτόκος. 

– «πό πο λοιπόν θά μάθουμε, ποιός ταν κτος μήνας τς κυήσεως τς λισσάβετ; ν μάθουμε ποιός ταν μήνας κατά τόν ποον ρχισε νά κυοφορε. λλά πό πο θά μάθουμε ποιός ταν μήνας κατά τόν ποον συνέλαβε; ν μάθουμε σέ ποιό διάστημα λαβε τόν εαγγελισμό Ζαχαρίας νδρας της».

ρμηνεία τν λεγομένων το πρώτου κεφαλαίου το Κατά Λουκν πό τόν γιο ωάννη τόν Χρυσόστομο, φαίνεται νά προσκρούει σέ ρμηνευτικές δυσκολίες, τίς ποες μως Χρυσορρήμων πιλύει πιτυχς, δέ πόλοιπη ρμηνευτική φαίνεται νά συναινε.

ρμηνεία το ερο Χρυσοστόμου, πως τήν ναπτύσσει στόν λόγο του «Ες τήν γενέθλιον μέραν το Σωτρος μν Χριστο», θεμελιώνεται σέ τρες σημαντικές πληροφορίες: 

α) Στήν ναφορά το θυσιαστηρίου το θυμιάματος στό ς νω εαγγελικό κείμενο, 

β) Στή μή πτική παφή καί μή φυσική γγύτητα το λαο μέ τόν χρονίσαντα ντός το Ναο ερέα Ζαχαρία.

Καί γ΄ στό τι  Ζαχαρίας ταν μόνος του ντός το Ναο, ξ ο και ναφέρεται τι τόν προσέμενε λαός. 

Βάσει ατν ερός Χρυσόστομος θεωρε δεδομένον τι Ζαχαρίας εσλθε στά για τν γίων το νομικο Ναο.

Μέ τήν προϋπόθεση ατή, ρευν Χρυσορρήμων ν συνεχεί ποιά ταν λειτουργική συνάφεια στήν ποία ρχιερεύς εσόδευε στά για τν γίων· γράφει:

– «ν λοιπόν ποδειχθε σαφς πό τίς Γραφές, τι ρχιερεύς εσερχόταν μόνο μία φορά στά για τν γίων καί μόνος του καί πότε καί σέ ποιόν μνα το χρόνου εσέρχεται ατήν τή μία φορά, θά εναι εδηλος καιρός κατά τόν ποον λαβε τόν εαγγελισμό· καί ταν γίνει ατό φανερό, θά εναι σέ λους γνωστή καί ρχή τς συλλήψεως» το Προδρόμου πό τή μητέρα του λισσάβετ”.

γιος ωάννης Χρυσόστομος, στήν μιλία του γιά ατή τήν κκλησιαστική καθιέρωση τς ορτς τν Χριστουγέννων, γράφει τά ξς: «πό καιρό κι’ γώ πιθυμοσα νά μάθω γιά τήν μέρα ατή (τς Γεννήσεως το Χριστο). Καί χι νά τή μάθω μόνο γώ, λλά μαζί μέ πολλούς νθρώπους. (2)

Καί εχόμουν πάντοτε νά εναι τόσο γεμάτος τόπος τς συγκεντρώσεως, πως τόν βλέπουμε νά εναι ατή τή στιγμή. 

πιθυμία μου, λοιπόν, κπληρώθηκε καί πραγματοποιήθηκε. 

Καί ν δέν πέρασαν οτε δέκα χρόνια πό τότε πού πληροφορηθήκαμε καί γινε γνωστή σ᾿ μς μέρα ατή, μως γινε μέ τό δικό σας ζλο τόσο σπουδαία, σάν νά μς παραδόθηκε πό τό Θεό πρίν πό πολλά χρόνια. 

Γι’ ατό καί δέν θά σφαλε κανείς ν τήν νόμαζε καί νέα καί παλαιά μαζί. 

Νέα, γιατί πρίν πό λίγο τή γνωρίσαμε, παλαιά καί ρχαία, γιατί γινε γρήγορα συνομήλικη μέ τίς πιό παλαιές, κι’ φτασε στήν δια λικία μ᾿ κενες. 

πως, δηλαδή, τά χυμώδη καί καρποφόρα φυτά ναπτύσσονται καί καρποφορον σέ πολύ μικρό χρονικό διάστημα π᾿ τή στιγμή πού θά φυτευθον, τσι καί μέρα ( ορτή) ατή, πού ταν γνωστή στούς Χριστιανούς τς Δύσης πό παλαιά, καί σέ μς γινε γνωστή τώρα κι’ χι πρίν πό πολλά χρόνια, τόσο γρήγορα διαδόθηκε καί καρποφόρησε, σο μπορετε νά δετε τώρα, πού γέμισε αλόγυρος καί κκλησία εναι σφυκτικά γεμάτη πό τό πλθος τν συγκεντρωθέντων. 

Τήν μοιβή, λοιπόν, τήν ντάξια πρός τό μεγάλο νδιαφέρον σας, νά τήν περιμένετε πό τό Χριστό, πού σήμερα γεννήθηκε ς νθρωπος. 

κενος θά σς μείψει πωσδήποτε γιά τήν προθυμία σας ατή. 

Γιατί γάπη καί τό νδιαφέρον σας γιά τούτη τήν (όρτιο) μέρα εναι πολύ μεγάλη πόδειξη τς γάπης πού νιώθετε γιά τόν γεννηθέντα (Χριστό). 

ν πρέπει μως κι’ μες ο συνάνθρωποί σας κάτι νά προσφέρουμε, θά προσφέρουμε ,τι μπορομε, μλλον σα πιτρέψει χάρη το Θεο νά πομε γιά τή δική σας φέλεια.

– Τί πιθυμετε λοιπόν ν᾿ κούσετε σήμερα; 

Μά τί λλο παρά γιά τήν μέρα ατή πού ορτάζουμε. Γιατί γνωρίζω καλά, τι κόμη καί σήμερα πολλοί λογομαχον μεταξύ τους, καί λλοι μέν κατακρίνουν, λλοι δέ ποστηρίζουν τήν ορτή ατή. 

Καί γίνεται παντο πολλή συζήτηση γιά τήν μέρα ατή, καί λλοι τήν κατηγορον τι εναι καινούρια καί πρόσφατη καί θεσπίστηκε τώρα τελευταα, ν λλοι τήν περασπίζονται τι εναι παλαιά καί ρχαιότατη, φο δη ο Προφτες προφήτευσαν τή γέννηση το Χριστο καί πό πολλά χρόνια ταν γνωστή καί σπουδαία γιά σους κατοικον πό τή Θράκη μέχρι τά Γάδειρα.

μπρός, λοιπόν, ς μιλήσουμε γι᾿ ατά. 

Γιατί ν, ν κόμη πάρχει μφισβήτηση γύρω π᾿ τήν ορτή ατή, τήν τιμτε τόσο, εναι λοφάνερο τι ν γίνει πιό γνωστή, θά εναι πολύ μεγαλύτερο τό νδιαφέρον γι᾿ ατή, γιατί ποσαφήνιση πού θά γίνει μέ τήν μιλία, θά αξήσει τό σεβασμό σας πρός ατή. 

χω λοιπόν νά προβάλω τρες ποδείξεις, μέ τίς ποες θά μάθουμε σίγουρα, τι ατή εναι ποχή πού γεννήθηκε Κύριός μας ησος Χριστός, Θεός Λόγος. 

Καί γι᾿ ατές τίς τρες πάρχει μία πόδειξη, τό τι ορτή κατέστη γνωστή τόσο γρήγορα κι’ φτασε σέ τόσο ψος μεγαλοπρέπειας καί δόξας. 

Κι’ κενο πού λεγε Γαμαλιήλ σχετικά μέ τή χριστιανική διδασκαλία, τι “ν προέρχεται πό νθρώπους, θά ξαφανισθε, ν μως προέρχεται πό τό Θεό, δέν μπορετε νά τήν ξαφανίσετε, καί προσέξτε μήπως φανετε καί Θεομάχοι”. 

– «Καί τά νν λέγω μν, πόστητε πό τν νθρώπων τούτων καί άσατε ατούς· τι άν ξ νθρώπων βουλή ατη τό ργον τοτο, καταλυθήσεται· ε δέ κ Θεο στιν, ο δύνασθε καταλσαι ατό, μή ποτε καί θεομάχοι ερεθτε» (Πράξεις 5, 38-39).

Ατό θά λεγα κι’ γώ γιά τούτη τήν μέρα, τι πειδή δηλαδή Θεός Λόγος κ το Θεο προέρχεται, γι’ ατό χι μόνο δέν ξαφανίστηκε ορτή ατή, λλά καί γίνεται μεγαλοπρεπέστερη καί γνωστότερη χρόνο μέ τό χρόνο. 

Γι’ ατό καί χριστιανική διδασκαλία κατέκτησε λη τήν οκουμένη μέσα σέ λίγα χρόνια, ν καί ατοί πού τήν κήρυξαν παντο ταν σκηνοποιοί, ψαράδες, γράμματοι καί πλοϊκοί νθρωποι. 

Μά τό τι κενοι πού τήν κήρυξαν δέν ταν σπουδαοι, δέν δυσκόλεψε τή διάδοσή της, γιατί δύναμη το περιεχομένου της ταν σχυρότερη π᾿ λα, καί ξουδετέρωνε λα τά μπόδια δείχνοντας τή δύναμή της». 

δέλφια μου, ς μήν γινόμαστε ποτέ χάριστοι πρός τόν Εεργέτη Κύριό μας, λλά ς το προσφέρουμε μέ δοξολογία σάν κείνη τν γίων γγέλων Του μέσα πό τά βάθη τς καρδις λη μας τήν γνή πίστη, μέ λπίδα, μέ γάπη, δείχνοντας τό δικό μας λεος καί τή φιλοξενία τς ψυχς μας γιά νά ποδεχθε κενον. 

«Ὅλοι οἱ Προφῆτες προφήτευσαν πώς ὁ Χριστός θά ἔρθει ὄχι ἀπό τή Ναζαρέτ, ἀλλά ἀπ᾿ τή Βηθλεέμ, καί ὅτι ἐκεῖ θά γεννηθεῖ» (Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος)

Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, γράφει περί τῆς ἀπολογητικῆς ἀξίας τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων στήν ὁμιλία του «Εἰς τήν γενέθλιον ἡμέραν τοῦ Σωτήρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ:

«Ἡμεῖς δέ τούτων (ἐννοεῖ τούς ἰσχυρισμούς τῶνεἰδωλολατρῶν) μέν οὐδέν οὔτε λέγομεν, οὔτε ἀκοῦσαι ποτε ἄν ἀνασχοίμεθα˙ ἐκεῖνο δέ φαμεν, ὅτι καθαράν σάρκα καί ἁγίαν καί ἄμωμον καί ἁμαρτίᾳ ἁπάσῃ γεγενημένην ἄβατον ἐκ παρθενικῆς μήτρας ἀνέλαβεν ὁ Χριστός, καί τό οἰκεῖον διωρθώσατο πλάσμα.

Κἀκεῖνοι μέν (οἱ εἰδωλολάτρες), καί οἱ τά αὐτά ἀσεβοῦντες αὐτοῖς Μανιχαῖοι, εἰς κύνας καί πιθήκους καί θηρία παντοδαπά τήν οὐσίαν εἰσάγοντες τοῦ Θεοῦ (τήν γάρ ψυχήν τούτοις ἅπασιν ἐκ τῆς οὐσίας ἐκείνης εἶναί φασιν), οὐ φρίττουσιν οὐδέ καταδύονται, ἡμᾶς δέ ἀνάξια τοῦ Θεοῦ λέγειν φασίν, ὅτι τούτων μέν οὐδέν οὔτε εἰς νοῦν λαβεῖν ἀνεχόμεθα˙ ὅ δέ αὐτῷ πρέπον ἦν καί προσῆκον, λέγομεν, ὅτι τό οἰκεῖον ἔργον ἐλθών διωρθώσατο τῷ τῆς γεννήσεως ταύτης τρόπῳ». (3)

1. Τό θυσιαστήριον τοῦ θυμιάματος

Ὡς πρός τίς πρῶτες πληροφορίες καί προϋποθέσεις, τό θυσιαστήριον τοῦ θυμιάματος ἐντοπίζει ὁ Χρυσορρήμων στό ἄβατο καί πλέον ἐσώτερο καί ἱερό μέρος τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἡρώδη, στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, προφανῶς βασιζόμενος στήν πρός Ἑβραίους Ἐπιστολή· γράφει: (4)

– «Οὐκ εἶπε, τοῦ θυσιαστηρίου τῶν θυσιῶν, ἀλλά, τοῦ θυσιαστηρίου τοῦ θυμιάματος. Τό γάρ θυσιαστήριον τό ἔξω θυσιῶν ἦν καί ὁλοκαυτωμάτων, τό δέ ἔσω θυμιάματος».

Πράγματι, ἡ πρός Ἑβραίους Ἐπιστολή, ἡ ὁποία κατά καμμία λογική δέν μποροῦσε ἤ δέν ἐπιτρεπόταν νά σφάλει ἐν προκειμένῳ, ἀφοῦ ἀπευθυνόταν σέ Ἑβραίους, σημειώνει:

– «Μετά δέ τό δεύτερον καταπέτασμα σκηνή ἡ λεγομένη Ἅγια Ἁγίων, χρυσοῦν ἔχουσα θυμιατήριον καί τήν κιβωτόν τῆς διαθήκης περικεκαλυμμένην πάντοθεν χρυσίῳ, ἐν ᾗ στάμνος χρυσῆ ἔχουσα τό μάννα καί ἡ ῥάβδος Ἀαρών ἡ βλαστήσασα καί αἱ πλάκες τῆς διαθήκης» (Ἑβρ. 9, 3-4).

Σύμφωνα μέ τόν Καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα, ἡ ἀναφορά αὐτή τῆς Πρός Ἑβραίους Ἐπιστολῆς περί τοῦ θυσιαστηρίου τοῦ θυμιάματος μέσα στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, «παρέσχε πράγματα τοῖς ἑρμηνευταῖς», διότι τό θυσιαστήριον «τοῦτο ἔκειτο εἰς τά Ἅγια» καί ὄχι στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, κατά τήν Παλαιά Διαθήκη (προφανῶς ἐννοεῖ τά Ἔξ. 30, 6, Β΄ Παρ. 4, 19-20, Α΄ Μακ. 1, 21).

Ἐν συνεχείᾳ, ἀφοῦ ἀναλύσει τό ὅτι δέν εἶναι δυνατόν νά ὑπάρχει ἄλλο, δεύτερο, θυσιαστήριο θυμιάματος, καί ἀφοῦ παραθέσει καί τή μαρτυρία τῆς ἀποκρύφου Ἀποκαλύψεως τοῦ Βαρούχ (στ΄ 7) γιά τό ἐν λόγῳ θυσιαστήριο ἐντός τῶν Ἁγίων τῶν Ἁγίων, ὁ Καθηγητής Τρεμπέλας καταλήγει σάν σέ πιθανότερη ἑρμηνεία –βάσει καί ἄλλων μαρτυριῶν– στό ὅτι τό θυσιαστήριον τῶν θυμιαμάτων (κατά τήν Παλαιά Διαθήκη) ἤτό χρυσοῦν θυμιατήριον (κατά τήν Πρός Ἑβραίους) ἤ ἀλλιῶς θυσιαστήριον τοῦ θυμιάματος κατά τό Εὐαγγέλιον τοῦ Λουκᾶ, ἐνῷ ἀνῆκε χωροταξικῶς στά Ἅγια, πού ἀποτελοῦσαν «προθάλαμο» τῶν Ἁγίων τῶν Ἁγίων, ὡστόσο «κατά τήν ἡμέραν τοῦ Ἐξιλασμοῦ… φαίνεται νά ἦτο ἐν ἐνεργείᾳ καί νά ἀνῆκεν οὕτως εἰς τά Ἅγια τῶν Ἁγίων».

Ἡ διαπίστωση μπορεῖ νά βοηθήσει στόν ἐντοπισμό τῶν συμβαινόντων ἐντός τῶν Ἁγίων τῶν Ἁγίων.

2. Ἡ ἀπόσταση Ζαχαρία καί λαοῦ

Ἡ ἀδυναμία φυσικῆς ἐγγύτητος τοῦ προσευχομένου λαοῦ μέ τόν Ἅγιο Ζαχαρία ὁ ὁποῖος ἐθυμίαζε, ἀποτελεῖ κατά τόν Ἅγιο Χρυσόστομο ἕτερο τεκμήριο, ὅτι ὁ Ζαχαρίας εὑρισκόταν ἐντός τῶν Ἁγίων τῶν Ἁγίων:

– «Καί ἀπό τοῦ λέγεσθαι, ὅτι ἔξω ἦν ὁ λαός προσδεχόμενος αὐτόν, εὔδηλον ὅτι εἰς τά Ἅγια τῶν Ἁγίων εἰσῆλθε».

Παρακάτω, ἐπισημαίνει καί τήν ἄγνοια τοῦ λαοῦ γιά τά συμβαίνοντα στόν Ζαχαρία, ὡς πρόσθετη μαρτυρία, καί καταλήγει: «Ὁρᾷς, ὅτι ἐσωτέρω τοῦ καταπετάσματος ἦν; Τότε τοίνυν εὐηγγελίσθη».

– Ἐδῶ προκύπτει, ὅμως τό ἑξῆς ἐρώτημα: Δέν θά ἦταν δυνατόν ὁ Ζαχαρίας νά εἶναι ἀπομονωμένος καί κεκρυμμένος ἀπό τόν λαό εὑρισκόμενος καί στά Ἅγια καί ὄχι μόνο στά Ἅγια τῶν Ἁγίων;

Παρά ταῦτα, εἶναι προφανές, ὅτι κατά τήν ἱερατεία στά Ἅγια, οἱ θύρες τῶν Ἁγίων παρέμεναν ἀνοικτές.

Ἡ σύγχρονη ἰουδαϊκή «λειτουργική» τοῦ «Temple Institute», ἱδρύματος τό ὁποῖο ἀσχολεῖται μέ τήν ἐρευνητική ἀποκατάσταση τῶν τεκταινομένων στόν Ἰουδαϊκό Ναό καί μέ τήν ἀνοικοδόμηση τοῦ ἰδίου τοῦ Ναοῦ, δέχεται ὅτι κατά τήν καθημερινή προσφορά ὅλων τῶν θυσιῶν ἀπό τούς ἱερεῖς, ἦταν ἀνοικτές οἱ θύρες τῶν Ἁγίων ἤδη ἀπό τό πρωΐ.

Αὐτές κατά τό βιβλικό κείμενο διεχώριζαν τά Ἅγια, ὅπου τό θυσιαστήριον τῶν θυμιαμάτων, ἀπό τήν ἐσωτερική αὐλή (τῶν ἱερέων), ὅπου τό θυσιαστήριον τῶν ὁλοκαυτωμάτων, ἡ χαλκίνη θάλασσα κ.λπ, πέραν τῆς ὁποίας εὑρισκόταν ἡ ἐξωτερική αὐλή, ὅπου στεκόταν ὁ λαός καί ἔβλεπε, πίσω ἀπό χαμηλό τοῖχο.

Ἡ ἐπικοινωνία αὐτή διά τῶν ἀνοικτῶν θυρῶν ἐξυπηρετοῦσε καί τήν ἑξῆς πρακτική ἀνάγκη: Ἄνθρακες ἀπό τό θυσιαστήριο τῶν ὁλοκαυτωμάτων, χρησιμοποιοῦνταν γιά τήν προσφορά τοῦ θυμιάματος ἐντός τῶνἉγίων.

Τήν ἑρμηνεία αὐτή τῶν ἀνοικτῶν θυρῶν ἡ ἰουδαϊκή αὐτή «λειτουργική», βασίζει εἰς τό χωρίον 3, 2 τοῦ Λευιτικοῦ, ὅπου ἀναφέρεται ὅτι ἡ προσφορά θυσιῶν γίνεται πλησίον τῶν θυρῶν τῆς Σκηνῆς τοῦ Μαρτυρίου, ὥστε νά εἶναι ἡ προσφορά ἐνώπιον τοῦ Κυρίου:

– «Καί σφάξει αὐτό ἐναντίον Κυρίου παρά τάς θύρας τῆς Σκηνῆς τοῦ Μαρτυρίου» (ἡ ὑψομετρική διαφορά τοῦ Ναοῦ ἀπό τήν ἐξωτέρα αὐλή, ὅπου εὑρισκόταν ὁ λαός, δικαιολογεῖ τήν μερική θέα τῶν συμβαινόντων ἐντός τῶν Ἁγίων).

Συνεπῶς, ἐφ’ ὅσον στήν περίπτωση τοῦ Ζαχαρία δέν ὑπῆρχε ὀπτική ἐπαφή τοῦ λαοῦ μέ αὐτόν, ἄρα ὁ Ζαχαρίας δέν εὑρισκόταν στά Ἅγια, ὅπου ἦταν ἀνοικτές οἱ θύρες, ἀλλά στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, ὅπου τό καταπέτασμα ἀπέκλειε τή θέαση· καθώς σημειώνει ἑρμηνευτικῶς καί ὁ Οἰκουμένιος Τρίκκης· «καί συνέβαινε τούς Ἰουδαίους μήτε ὁρᾷν τά γινόμενα, διείργοντος τοῦ καταπετάσματος».

Δεδομένων τῶν καθημερινῶν ὑπηρεσιῶν στά Ἅγια, τό κλείσιμο τῶν θυρῶν τοῦ Ναοῦ κατά τήν Ἁγία Γραφή, ὅπου προφανῶς ἐννοοῦνται τά Ἅγια, χαρακτηρίζει περιόδους θρησκευτικῆς παρακμῆς καί ἀποστασίας τοῦ Ἰσραήλ ἀπό τον Θεό·

– «Ὅτι ἀπέστησαν οἱ πατέρες ἡμῶν καί ἐποίησαν τό πονηρόν ἐναντίον Κυρίου Θεοῦ ἡμῶν καί ἐγκατέλιπαν αὐτόν καί ἀπέστρεψαν τό πρόσωπον αὐτῶν ἀπό τῆς σκηνῆς Κυρίου καί ἔδωκαν αὐχένα καί ἀπέκλεισαν τάς θύρας τοῦ ναοῦ καί ἔσβεσαν τούς λύχνους καί θυμίαμα οὐκ ἐθυμίασαν καί ὁλοκαυτώματα οὐ προσήνεγκαν ἐν τῷ ἀγίῳ Θεῷ Ἰσραήλ»”.

Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, στήν ὁμιλία του γιά αὐτή τήν ἐκκλησιαστική καθιέρωση τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων, γράφει ἀκόμηκαί τά ἑξῆς: “Ἄν ὅμως κάποιος ἀπ᾿ αὐτούς πού δημιουργοῦν ἔριδες, δέν παραδέχεται ὅσα εἶπα, μπορῶ νά προβάλλω καί δεύτερη ἀπόδειξη. (5)

– Ποιά εἶναι αὐτή;

Εἶναι ἐκείνη πού βγαίνει ἀπ᾿ ὅσα διαβάζουμε μές στά Εὐαγγέλια γιά τήν ἀπογραφή. Λέει, λοιπόν, ὁ Εὐαγγελιστής:

«Τίς ἡμέρες ἐκεῖνες βγῆκε διάταγμα ἀπό τόν Καίσαρα Αὔγουστο νά ἀπογραφεῖ ὅλη ἡ οἰκουμένη. Αὐτή εἶναι ἡ πρώτη ἀπογραφή πού ἔγινε ὅταν διοικητής τῆς Συρίας ἦταν ὁ Κυρήνιος. Καί πήγαιναν ὅλοι νά ἀπογραφοῦν, καθένας στήν ἰδιαίτερη πατρίδα του. Πῆγε καί ὁ Ἰωσήφ ἀπό τή Γαλιλαία, ἀπό τήν πόλη Ναζαρέτ, στήν Ἰουδαία στήν πόλη τοῦ Δαυΐδ, πού τό ὄνομά της εἶναι Βηθλεέμ, γιατί (ὁ Ἰωσήφ) καταγόταν ἀπ᾿ τήν οἰκογένεια καί τή φυλή τοῦ Δαυΐδ, γιά νά ἀπογραφεῖ μαζί μέ τή Μαρία τή μνηστή του, πού ἦταν ἔγκυος. Μόλις ὅμως αὐτοί ἔφτασαν ἐκεῖ, ἦρθε ἡ ὥρα νά γεννήσει αὐτή. Καί γέννησε τόν Υἱό Της τόν πρωτότοκο, καί τόν σπαργάνωσε καί τόν ἔβαλε νά κοιμηθεῖ μές στή φάτνη, γιατί δέν εἶχαν τόπο στό κατάλυμα» (Λουκ. 2, 1-7).

Ἀπ᾿ αὐτά γίνεται φανερό πώς (ὁ Χριστός) γεννήθηκε κατά τήν πρώτη ἀπογραφή.

Καί εἶναι δυνατό, ὅποιος ἐπιθυμεῖ νά γνωρίζει μέ ἀκρίβεια, νά ἐρευνήσει τούς ἀρχαίους δημόσιους κώδικες τῆς Ρώμης καί νά μάθει τό χρόνο τῆς ἀπογραφῆς. Θά ᾿λεγε ὅμως κάποιος:

– Καί τί μᾶς ἐνδιαφέρει, ἀφοῦ εἴμαστε μακριά ἀπό τή Ρώμη καί ποτέ δέν τήν ἐπισκεφτήκαμε;

Ἄκου ὅμως καί μήν ἀμφισβητεῖς, γιατί παραλάβαμε τήν ἡμέρα αὐτή ἀπό ἐκείνους πού γνωρίζουν ὅλα αὐτά μέ ἀκρίβεια καί διαμένουν σέ αὐτή τήν πόλη.

Γιατί ἐκεῖνοι πού μένουν ἐκεῖ, γιορτάζουν πρίν ἀπό πολλά χρόνια καί ἀπό παλιά παράδοση, κι’ αὐτοί τώρα μᾶς τήν γνώρισαν.

Οὔτε ἄλλωστε ὁ Εὐαγγελιστής μᾶς ἀνέφερε ἄσκοπα τήν ἐποχή ἐκείνη, ἀλλά σκόπιμα μᾶς τό φανέρωσε, γιά νά μᾶς κάνει γνωστή τήν ἡμερομηνία αὐτή καί νά μᾶς καταδείξει τό σχέδιο τῆς οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ.

Γιατί ὁ Αὔγουστος δέν ἔβγαλε τότε αὐτό τό διάταγμα ἀπό δική του θέληση οὔτε μέ δική του πρωτοβουλία, ἀλλά ὁ Θεός τοῦ τό ἔβαλε στό νοῦ του, γιά νά τόν κάνει νά ὑπηρετήσει ἀκόμη καί παρά τή θέλησή του τή γέννηση τοῦ Μονογενοῦς.

– Καί πῶς αὐτό –θά διερωτόταν κανείς– συντελεῖ σ᾿ αὐτό τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ;

Δέν εἶναι οὔτε μικρό οὔτε τυχαῖο αὐτό, ἀγαπητέ, ἀλλά πολύ μεγάλο καί ἕνα ἀπό τά ἀναγκαῖα καί τά σπουδαῖα.

– Ποιό λοιπόν εἶναι αὐτό;

Ἡ Γαλιλαία εἶναι περιοχή τῆς Παλαιστίνης καί ἡ Ναζαρέτ πόλη τῆς Γαλιλαίας.

Καί ἡ Ἰουδαία ἐπίσης εἶναι κάποια περιοχή πού ἔτσι τήν ὀνομάζουν οἱ κάτοικοί της, καί ἡ Βηθλεέμ εἶναι πόλη τῆς Ἰουδαίας.

Ὅλοι οἱ Προφῆτες προφήτευσαν πώς ὁ Χριστός θά ἔρθει ὄχι ἀπό τή Ναζαρέτ, ἀλλά ἀπ᾿ τή Βηθλεέμ, καί ὅτι ἐκεῖ θά γεννηθεῖ.

Νά λοιπόν, τί λένε οἱ Γραφές:

– “Καί σύ Βηθλεέμ πού ἀνήκεις στήν περιοχή τῆς φυλῆς τοῦ Ἰούδα, δέν εἶσαι ἡ πιό ἀσήμαντη ἀπ᾿ τίς κυριώτερες πόλεις τῆς Ἰουδαίας· γιατί ἀπό σένα θά προέλθει ὁ ἡγεμόνας πού θά διδάξει καί θά ὁδηγήσει τό λαό μου τόν Ἰσραήλ”.«Καί σύ Βηθλεέμ, γῆ Ἰούδα, οὐδαμῶς ἐλαχίστη εἶ ἐν τοῖς ἡγεμόσιν Ἰούδα· ἐκ σοῦ γάρ ἐξελεύσεται ἡγούμενος, ὅστις ποιμανεῖ τόν λαόν μου τόν Ἰσραήλ» (Ματθ. 2, 6).

Καί οἱ Ἰουδαῖοι πού ρωτήθηκαν τότε ἀπό τόν Ἡρώδη, ποῦ γεννήθηκε ὁ Χριστός, τοῦ ἀνέφεραν αὐτή τήν μαρτυρία.

Γι᾿ αὐτό καί ὅταν ὁ Φίλιππος εἶπε: “Βρήκαμε τόν Ἰησοῦ ἀπό τήν Ναζαρέτ”.

– «Εὑρήκαμεν, Ἰησοῦν τόν υἱόν τοῦ Ἰωσήφ τόν ἀπό Ναζαρέτ», καί τόν ρώτησε ὁ Ναθαναήλ: “Εἶναι δυνατόν νά προέλθει κάτι καλό ἀπό τή Ναζαρέτ”, «ἐκ Ναζαρέτ δύναταί τι ἀγαθόν εἶναι;», ὁ Χριστός εἶπε γι’ αὐτόν: “Νά ἕνας πραγματικός Ἰσραηλίτης πού δέν ἔχει πονηρία μέσα του”, «ἴδε ἀληθῶς Ἰσραηλίτης ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι» (Ἰωάν. 1, 35-48).

– Ἀλλά, θά ρωτοῦσε κανείς, γιατί ἐπαίνεσε ὁ Χριστός τό Ναθαναήλ;

Γιατί δέν παρασύρθηκε ὁ Ναθαναήλ ἀπ᾿ τήν ἀναγγελία τοῦ Φιλίππου, καί γνώριζε μέ σαφήνεια καί ἀκρίβεια ὅτι ὁ Χριστός δέν ἔπρεπε νά γεννηθεῖ στή Ναζαρέτ οὔτε στή Γαλιλαία, ἀλλά στήν Ἰουδαία καί μάλιστα στή Βηθλεέμ, ὅπως κι ἔγινε.

Ἐπειδή, λοιπόν, ὁ μέν Φίλιππος δέν τό πρόσεξε, ὁ δέ Ναθαναήλ ὡς νομομαθής ἀπάντησε σύμφωνα πρός τούς λόγους τῆς ἀνωτέρω Προφητείας, γνωρίζοντας ὅτι δέ θά ἔλθει ὁ Χριστός ἀπό τή Ναζαρέτ, γι’ αὐτό ὁ Χριστός εἶπε: «ἴδε ἀληθῶς Ἰσραηλίτης ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι» (Ἰωάν. 1, 48).

Γι’ αὐτό καί κάποιοι Ἰουδαῖοι ἔλεγαν στό Νικόδημο: “Ἐρεύνησε καί δές, ὅτι δέ γεννήθηκε Προφήτης στή Γαλιλαία”. «Ἀπεκρίθησαν καί εἶπον αὐτῷ· μή καί σύ ἐκ τῆς Γαλιλαίας εἶ; Ἐρεύνησον καί ἴδε ὅτι προφήτης ἐκ τῆς Γαλιλαίας οὐκ ἐγήγερται» (Ἰωάν. 7, 52).

Καί ἀλλοῦ πάλι· “ὁ Χριστός δέν θά ἔλθει ἀπό τήν κώμη Βηθλεέμ, ἀπ᾿ τήν ὁποία ἦταν κι’ ὁ Δαυΐδ;”. «Οὐχί ἡ γραφή εἶπεν ὅτι ἐκ τοῦ σπέρματος Δαυΐδ καί ἀπό Βηθλεέμ τῆς κώμης, ὅπου ἦν Δαυΐδ, ὁ Χριστός ἔρχεται;» (Ἰωάν. 7, 42).

Καί ὅλοι εἶχαν τήν ἴδια γνώμη, ὅτι σίγουρα ὁ Χριστός ἔπρεπε ἀπό ἐκεῖ νά ἔλθει (ἀπ᾿ τήν Ἰουδαία) καί ὄχι ἀπ᾿ τή Γαλιλαία.

Ἐπειδή, λοιπόν, ὁ Ἰωσήφ καί ἡ Μαρία, πού ἦταν κάτοικοι τῆς Βηθλεέμ, τήν ἐγκατέλειψαν καί ἐγκαταστάθηκαν στή Ναζαρέτ, ὅπου καί διέμειναν (πράγμα βέβαια πού συμβαίνει συνήθως σέ πολλούς ἀνθρώπους, νά ἐγκαταλείπουν, δηλαδή, τίς πόλεις πού γεννήθηκαν καί νά διαβιοῦν σέ ἄλλες πόλεις στίς ὁποῖες δέ γεννήθηκαν), κι’ ἔπρεπε ὁ Χριστός νά γεννηθεῖ στή Βηθλεέμ, βγῆκε διάταγμα, πού καί χωρίς τή θέλησή τους τούς ἀνάγκαζε νά πᾶνε σ᾿ αὐτή τήν πόλη, γιατί ἔτσι εἶχε προνοήσει ὁ Θεός.

Γιατί ὁ νόμος πού ἀπαιτοῦσε ἀπ᾿ τόν καθένα νά ἀπογραφεῖ στήν ἰδιαίτερη πατρίδα του, τούς ἀνάγκασε νά ξεσηκωθοῦν ἀπό ἐκεῖ, ἐννοῶ ἀπό τή Ναζαρέτ, καί νά ἔλθουν στή Βηθλεέμ γιά νά ἀπογραφοῦν. Ἀκριβῶς αὐτό ὑπονοοῦσε καί ὁ Εὐαγγελιστής ὅταν ἔλεγε:

«Ἀνέβη δέ καί Ἰωσήφ ἀπό τῆς Γαλιλαίας ἐκ πόλεως Ναζαρέτ εἰς τήν Ἰουδαίαν εἰς πόλιν Δαυΐδ, ἥτις καλεῖται Βηθλεέμ, διά τό εἶναι αὐτόν ἐξ οἴκου καί πατριᾶς Δαυΐδ, ἀπογράψασθαι σύν Μαριάμ τῇ μεμνηστευμένῃ αὐτῷ γυναικί, οὔσῃ ἐγκύῳ. ἐγένετο δέ ἐν τῷ εἶναι αὐτούς ἐκεῖ ἐπλήσθησαν αἱ ἡμέραι τοῦ τεκεῖν αὐτήν, καί ἔτεκε τόν υἱόν αὐτῆς τόν πρωτότοκον, καί ἐσπαργάνωσεν αὐτόν καί ἀνέκλινεν αὐτόν ἐν τῇ φάτνῃ, διότι οὐκ ἦν αὐτοῖς τόπος ἐν τῷ καταλύματι» (Λουκ. 2, 4-7).

Ἀδέλφια μου, ἄςμήν γινόμαστε ποτέ ἀχάριστοι πρός τόν Εὐεργέτη Κύριό μας, ἀλλά ἄς τοῦ προσφέρουμε μέ δοξολογία σάν ἐκείνη τῶν Ἁγίων Ἀγγέλων Του μέσα ἀπό τά βάθη τῆς καρδιᾶς ὅλη μας τήν ἁγνή πίστη, μέ ἐλπίδα, μέ ἀγάπη, δείχνοντας τό δικό μας ἔλεος καί τή φιλοξενία τῆς ψυχῆς μας γιά νά ὑποδεχθεῖ Ἐκεῖνον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου