Σελίδες

Τετάρτη 7 Αυγούστου 2024

ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΛΑΣΦΗΜΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ (Ε)-H εικόνα της Παναγίας με τα επτά σπαθιά

Τελευταίο 



Έρευνα πρωτοπρεσβυτέρου Δημ.Αθανασίου (χημικού)

-----------------------------------------------


Το ιστορικό της Θαυματουργής εικόνας

Η εικόνα αυτή λέγεται και "«Απαλύνουσα τας σκληράς καρδίας".Συμβολίζει την εκπλήρωση της προφητείας του Δικαίου Γέροντα Συμεών: «σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία» (Λουκ. 2;35).

Η «Απαλύνουσα τας σκληράς καρδίας» είναι ασυνήθιστη στην απεικόνισή της με τα επτά σπαθιά ή θλίψεις της Μητέρας του Θεού, με ένα σπαθί να τρυπάει την καρδιά της από κάτω. Στην Αγία Γραφή, ο αριθμός επτά, συνήθως δηλώνει την πληρότητα κάποιου και αφθονία. Σ’ αυτήν την περίπτωση είναι η πληρότητα των απέραντων θλίψεων, πόνου και της καρδιάς, που ένιωσε η Θεοτόκος στη διάρκεια της επιγείου ζωής της. Όπως τον Χριστό θα τον διαπερνούσαν καρφιά και μία λόγχη, έτσι και την ψυχή της Πάναγνης θα την διαπερνούσε ένα σίγουρο όπλο θλίψεως καί πόνου στην καρδιά.

Πριν την επανάσταση του 1917, η Θαυματουργή εικόνα ήταν στην εκκλησία του Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου Μπογκολυγιούρσκ, μιά μικρή επαρχιακή εκκλησία στις όχθες του ποταμού Τοσίν, όχι μακριά από την πόλη Βόλογκντα.

Η Μητέρα του Θεού είναι ζωγραφισμένη σε μία ασυνήθιστη θέση, μόνη, χωρίς το Θείο Βρέφος. Την διαπερνούν επτά βέλη. Υπάρχει η ακόλουθη ιστορία γι’ αυτήν την εικόνα:

Ένας χωρικός της περιφέρειας Καντόκοβσλυ, υπέφερε πολλά χρόνια από μία γενική αδυναμία και μία αναπηρία, από τις επιπλοκές μιας αρρώστιας. Είδε οποίο έμαθε ότι μπορούσε να θεραπευτεί, εάν επισκεπτόταν αυτήν την εκκλησία και βρήκε την εικόνα αυτήν της Παναγίας στο κωδωνοστάσιο. Πήγε δύο φορές εκεί από το όνειρό του και ζήτησε να μπει στο κωδωνοστάσιο. Οι υπεύθυνοι δεν τον πίστεψαν και δεν τον άφησαν να μπει μέσα. Τελικά την τρίτη φορά, τον λυπήθηκαν και του επέτρεψαν να ανέβει στο κωδωνοστάσιο. Αμέσως βρήκε την Αγία Εικόνα όπως την είδε στο όνειρό του. Ο άρρωστος χωρικός ζήτησε να ψάλλον μία παράκληση ενώπιων της, αμέσως μετά θεραπεύτηκε. Πέρασε πολύς καιρός χωρίς να ακουστεί τίποτε γι’ αυτήν την εικόνα μέχρι το 1830, όπου χολέρα εμφανίστηκε στην πόλη Βόλογκντα. Οι τρομοκρατημένοι περίοικοι έτρεξαν στην Βασίλισσα των Ουρανών και πήραν αυτήν την εικόνα μαζί με την εικόνα «επτά πόλεις». Τις κουβάλησαν γύρω από την πόλη σε μια επίσημη λιτανεία του Τιμίου Σταυρού. Η επιδημία ελαττώθηκε αισθητά και σύντομα η χολέρα εξαφανίστηκε εντελώς. Από εκείνη τη στιγμή η εικόνα δοξάστηκε από πολλές θαυμαστές θεραπείες ασθενών.

 

Θεολογική θεώρηση της εικόνας

Η αγιογράφος κ. Σοφία-Μαρία Βερούτη σε άρθρο της με τίτλο «Βλάσφημες καὶ αιρετικές εικόνες», γράφει τα εξής:

«Ο  εικονογραφικός τύπος της Θεοτόκου των επτά πόνων, της Οποίας η καρδιά διατρυπάται από ένα η επτά ξίφη, η  απεικόνιση και η λατρεία της καρδιάς συναντάται στην Δύση σε πολλές παραλλαγές. Η δυτική θεολογική σκέψη αποβλέποντας σε μια λογική απάντηση στα ζητήματα δόγματος και λατρείας αξιοποίησε την φυσιοκρατική και ορθολογιστική αντίληψή της για την απεικόνιση λειτουργικών σωματικών λεπτομε ρειών του Ιησού Χριστού, της Θεοτόκου και Αγίων.

Αντιθέτως, η Ορθόδοξη εικονογραφική Παράδοση σκοπό είχε και έχει πάντοτε να εκφράζει την διδασκαλία του Χριστού και τις δογματικές αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων. Έμφαση σε σαρκικά μέλη και ανθρώπινα όργανα δεν συμβαδίζουν με την Ορθόδοξη Θεολογία και επομένως και την Τέχνη, η οποία την εκφράζει.

Οι εν λόγω δυτικές παραστάσεις είναι περισσότερο ψυχολογικές ειδωλολατρικές, θα τολμούσαμε να πούμε, εφ' όσον στοχεύουν στην συναισθηματική έξαψη και προτρέπουν στην λατρεία ενός οργάνου και όχι στην ιερότητα του όλου εικονιζόμενου Προσώπου. Μολονότι ανάλογες παραστάσεις δεν υπάρχουν προς το παρόν στην Χώρα μας φοβόμαστε μήπως είναι ζήτημα χρόνου να εμφανστούν και να παρουσιαστούν ως δογματικά ορθές. Δυστυχώς έχει παρατηρηθεί ότι λόγω άγνοιας, η ημιμάθειας και ταυτόχρονα λόγω απομάκρυνσης από την Ορθόδοξη Εκκλησία εύκολα και άκριτα προσλαμβάνουμε ότι έρχεται από την Δύση ως νεωτεριστικό και μη επικίνδυνο, παρά τις αντίθετες συμβουλές και παροτρύνσεις των Πατέρων και των Αγίων μας.

Ήδη βέβαια έχει κάνει την εμφάνισή της μία απεικόνιση-προδρομος της λατρείας της καρδιάς και των ανάλογων εικαστικών έργων: η Παναγία «επτάσπαθη», η οποία σαφώς παραπέμπει σε όσα προαναφέρθηκαν και κυκλοφορεί, ως συνήθως, ιδιαίτερα πολύ ανά μέσα στους Ορθοδόξους, εφ' όσον μάλιστα «καλύπτεται» υπό τον «ορθόδοξο» ρωσικό «Δούρειο ίππο», ο οποίος ευθύνεται για πολλές ανάλογες εικονολογικές παρεκτροπές και για τις οποίες θα χρειαζόταν ειδικό άρθρο, προκειμένου να αναφερθούν αναλυτικά. Στο πολυσήμαντο έργο «Η Θεολογία της Εικόνας στην Ορθόδοξη Εκκλησία» του Λεωνίδα Οισπένσκι, την οποία μετέφρασε στα ελληνικά ο κ. μπορεί κάποιος να κατανοήσει το μέγεθος του προβλήματος. Χρειάσθηκε μία ολόκληρη Σύνοδος –η λεγομένη «των 100 Κεφαλαίων»‒, προκειμένου να χειραγωγηθούν οι εικονολογικές εκτροπές και πλάνες, οι οποίες όμως δεν φαίνεται να έχουν σταματήσει ολο κληρωτικά στην αχανή και ενίοτε ιδιαίτερα ευάλωτη στις δυτικές επιρροές Pωσία.( Λεωνίδας Ουσπένσκυ, Η θεολογία της Εικόνας στην Ορθόδοξη Εκκλησία, Μέρος Δεύτερο, (Μτφρ. Σπύρος Μαρίνης), Εκδόσεις Αρμός, Αθήνα, 1998, σελ. 347-367)».

---------------------------------


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

  1. . Μοναχὸς Σεραφείμ, «Ἡ Αἱρετικὴ Ἀπεικόνισης τῆς “ Ἁγίας Οἰκογένειας”. Γιατὶ εἶναι ξένη καὶ ἀπόβλητος.
  2. Χρυσάνθη Μπαλτογιάννη, «Ἡ Παναγία στὶς φορητὲς εἰκόνες»
  3. . Λεωνίδας Οὐσπένσκυ, Ἡ θεολογία τῆς Εἰκόνας στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, Μέρος Δεύτερο, (Μτφρ. Σπύρος Μαρίνης), Ἐκδόσεις Ἁρμός, Ἀθήνα, 1998
  4. Σοφία-Μαρία Βερούτη. Βλάσφημες καὶ αἱρετικὲς «εἰκόνες»
  5. Παναγία «Ίνα Ώσιν Εν» η Πατριώτισσα! https://cosmopolisorganicitymovementorg.com/
  6. Παποκεντρικός Οικουμενισμός εις το περιβόλι της Παναγίας (Παποκεντρικός Οικουμενισμός εις το περιβόλι της Παναγίας
  7. Ο «Οικουμενισμός» του αγίου Πορφυρίου και η εικόνα της «Παναγίας Πατριώτισσας» (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)
  8. Η απάντηση του Ιωαν.Κορνιλάκη στην Ι.Μ. Πειραιώς(https://www.vimaorthodoxias.gr/
  9. Παποκεντρικός Οικουμενισμός εις το περιβόλι της Παναγίας (https://averoph.wordpress.com)

 


1 σχόλιο:

  1. Υπερβολική η χρήση του όρου βλάσφημος.
    Ούτε βλάσφημη, αλλά ούτε και λάθος ιερή εικόνα μπορεί να είναι μια εικόνα που ο Θεός ευδόκησε να θαυματουργεί. Θα έδινε ποτέ ο Θεός θαυματουργική ιδιότητα σε βλάσφημη εικόνα;
    Θέλει προσοχή μεγάλη τί λέμε και τί κακοχαρακτηρίζουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή