Σελίδες

Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010













Bοήθεια – λογία


ή σπατάλη;


του κ. Χρήστου Μπαλόγλου,

oικονομολόγου-συγγραφέως


Η αναδημοσίευση του επισήμου εγγράφου του Υπουργείου Εξωτερικών, με ημερομηνία 5 Ιουλίου 2005, με αποδέκτη το Ελληνικό Προξενείο ΚΠολεως, στο προσφάτως εκδοθέν και αποκαλυπτικό έργο του Γιώργου Μουστάκη, Η μαύρη βίβλος των παρεκκλησιαστικών οργανώσεων. Ζωή-Σωτήρ-Χρυσοπηγή. Αθήνα, εκδ. Ορος 2010, σ. 209, επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα των επιχορηγήσεων της Ελληνικής Πολιτείας προς το Οικουμενικόν Πατριαρχείον.

Πράγματι, στο έγγραφο αυτό αναγράφεται το αστρονομικόν ποσόν των 3.000.000 ΕΥΡΩ ως η δεύτερη δόση χορηγίας προς το Οικουμενικόν Πατριαρχείον. Η επιχορήγηση αυτή χαρακτηρίζεται υπό την θεολογική οπτική ως λογ(ε)ία, και ως τέτοια αξίζει να σχολιασθή.


Με τον όρο «λογ(ε)ία» χαρακτηρίζεται στην γλώσσα της Κ.Δ. το πρόγραμμα της οικονομικής εξορμήσεως του Απ. Παύλου στις εξ εθνών χριστιανικές κοινότητες της ιεραποστολικής δικαιοδοσίας του (Γαλ. β’ 9) για την αντιμετώπιση των αναγκών της χειμαζόμενης χριστιανικής κοινότητος των Ιεροσολύμων. Ο όρος λογεία προσδιορίζει σημασιολογικά την συλλογή χρημάτων ή άλλων υλικών αγαθών. Με την έννοια αυτή χρησιμοποιείται από τον Απ. Παύλο στην μοναδική της χρήση στην Καινή Διαθήκη και ειδικά στην Α’ Κορ. ιστ’ 1,2.


Στην Β’ Κορινθίους επιστολή, κεφάλαια 8-9, ο Απόστολος των Εθνών προβαίνει σε μία εκτενή περιγραφή του προγράμματος της λογείας, η οποία εδράζεται στο παράδειγμα του Ιησού για το ιδεώδες της ισοκατανομής των υλικών αγαθών. Υπενθυμίζει στους Κορινθίους την «χάριν» του Ιησού Χριστού, ο οποίος «δι’ μς πτώχευσεν πλούσιος ν, να μες τ κείνου πτωχεί πλουτήσητε» (Β’ Κορ. η’ 9), και προσπαθεί να τους πείσει να φανούν γενναιόδωροι και καλόκαρδοι κατά την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα της «λογείας», υποδεικνύοντάς τους να την δούν ως «ευλογία» και όχι ως «πλεονεξία» (Β’ Κορ. θ΄5). Η γενναιοδωρία των Κορινθίων θα οδηγήση στην επιτυχία του προγράμματος της λογείας, ενταγμένου στην θεία οικονομία.


Ο λληνας χριστιανός φορολογούμενος, πιστός και γενναιόδωρος, ενισχύει το σεπτό κέντρο της Ορθοδοξίας, το χειμαζόμενο Οικουμενικόν Πατριαρχείον. Η οποιαδήποτε οικονομική αρωγή του πιστού χριστιανικού λαού λαμβάνει χώρα χωρίς αντιρρήσεις και ανώδυνα.

Τίθεται όμως το ερώτημα από το σεβαστό πλήρωμα της Εκκλησίας: Ποιους σκοπούς εξυπηρετούν τα υπέρογκα ποσά αυτά και ποιες ανάγκες εξυπηρετούν; Το ερώτημα, όσο αμείλικτο και σκληρό και εάν ακούγεται, χρήζει της δεούσης προσοχής, στην σημερινή οικονομική συγκυρία του δεινά δοκιμαζομένου λληνα χριστιανού φορολογουμένου. Επαναφέρει, μάλιστα, στην επικαιρότητα την παλαιότερη απαίτηση του νυν Αντιπροέδρου της Κυβερνήσεως Θ. Παγκάλου, ο οποίος ως Υπουργός Εξωτερικών, είχε απαιτήσει από το Φανάρι να του δοθή απολογισμός των δαπανών του προκειμένου να του εγκριθούν νέες επιχορηγήσεις. Για περισσότερα επί του θέματος αυτού που είχε ανακύψει, κάνει εκτενή λόγο ο Π.Γ. Φούγιας, Αθήνα-Φανάρι. Παραλειπόμενα. Θεσσαλονίκη, 2006, σ. 50,59.


4 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια στον κ. Μπαλόγλου, που μας υπενθύμισε μια ξεχασμένη και πολλές φορές παρερμηνευμένη συνήθεια, έναν σημαντικότατο θεσμό της βιβλικής μας παραδόσεως, την ΛΟΓΕΙΑ. Κάτι που με επιστημονική λεπτομέρεια, και ιεραποστολική αγωνία μας παρουσίαζε στα φοιτητικά μας χρόνια ο αγαπητός μας καθηγητής στο ΑΠΘ κ. Πέτρος Βασιλειάδης, από τα βιβλία του οποίου ΧΑΡΙΣ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ-ΔΙΑΚΟΝΙΑ, και αργότερα ΠΑΥΛΟΣ. ΤΟΜΕΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ, ευαισθητοποιηθήκαμε για την ριζοσπαστική κοινωνική θεολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας, το "ιδεώδες δηλαδή της ισοκατανομής και κοινωνίας των υλικών αγαθών". Γιατί αν ξεχάσουμε την "κοινωνία" (δηλ. την συνεχή μέριμνά μας για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης) απλούστατα καταλήγουμε, όπως συχνά συμβαίνει με το εκκλησιαστικό κατεστημένο, σε μαριονέττες του συστήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στην εφημερίδα των Πατρών «Εκκλησιολόγος» (Σαββάτο 18-9-10), διάβασα πως η «ΖΩΗ» που χρόνια "διδάσκει"(;) στον Λαό του Θεού τον Λόγο του Θεού, απέλυσε με τις νέες σοσιαλιστικές διατάξεις «Λοβέρδου» τον επί 25 χρόνια υπάλληλό της στο βιβλιοπωλείο της Πάτρας..
    Ρώτησα και έμαθα καλές κουβέντες γι’ αυτόν πως είναι ευσυνείδητος εργάτης του Ευαγγελίου.
    - Χρόνια κατηχητής
    - Χρόνια αρχηγός κατασκηνώσεων.
    - Χρόνια διευθυντής φοιτητικού οικοτροφείου.
    - Χρόνια παραγωγός εκπομπών στο ραδιόφωνο της Μητροπόλεως Πατρών.
    - Χρόνια κοινωνικός εργάτης σε συλλόγους και προσπάθειες.
    Η «ΖΩΗ» αφού του έκλεψε τα καλύτερά του χρόνια, τον πετά στα άχρηστα με μια απόλυση.
    Αν ο υπάλληλος είχε διαβάσει το βιβλίο του Καθηγητή Χρήστου Γιανναρά «Καταφύγιο Ιδεών» θα γνώριζε ποιους υπηρετούσε τόσα χρόνια. Θα γνώριζε την αγνωμοσύνη που δείχνουν στους «συνεργάτες» τους οι ζωικοί.
    Όλα καλά τα έκανες Αρχιεπίσκοπε Σεραφείμ, το μόνο που δεν κατάφερες… να κλείσεις αυτές τις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις και τα παρακλάδια τους, που είναι γάγγραινα για την Εκκλησία και την κοινωνία.
    Δεν σκέφτηκαν τα γερόντια της ΖΩΗΣ, ότι το τέλος τους φτάνει (καθώς πεθάνουν), και οι λίγοι που έχουν απομένει (κάτω των 15 ψυχών, είναι τα μέλη), πως μοναδικό που τους μένει ως σήμερα είναι η εκατόχρονη κακία τους.

    Επαφράς

    http://alitheia-agaph.blogspot.com/2010/10/blog-post_11.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Kύριε Οδυσσέα
    κοίτα τι γράφει ο ΒΟΘΡΟΣ των Πατρών:

    Ο Μητροπολίτης Κυθήρων ζητούσε, ούτε λίγο ούτε πολύ, με εκτενή επιστολή του προς την Σύνοδο, την καθαίρεση του Μητροπολίτου Μεσσηνίας, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο και την μερίδα του “πιστού λαού” (διάβαζε: των ταλιμπάν της Ελλαδικής Εκκλησίας).
    Όλος ο “πιστός λαός” προσέβλεπε στην καθαίρεση του Μεσσηνίας, για λόγους τάχα δογματικούς (!!!), και αυτό το αίτημα κατέκλυσε το διαδίκτυο – και όχι μόνο – δημιουργώντας το ανάλογο κλίμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επαφρά έχεις το μικρόβιο το "αντιοργανωσιακό"; Και το φιλογιανναρικό;

    Μάθε ότι ο Γιανναράς είναι αιρετικος.
    Όσο για τις αδελφότητες ρώτα τον εκλεκτόν Σωτηρόπουλο να σου πει...

    Μη τρώγων κουτόχορτο

    ΑπάντησηΔιαγραφή