Διαβάστε και φρίξτε..!!!!!!!!!!!!!!!!)
|
ΕΡΩΤΗΣΗ. Είναι
ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ αίρεση;; |
ΑΠΑΝΤΗΣΗ.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει εκδώσει καθολική,
πανεκκλησιαστική, σύγχρονη Συνοδική απόφαση που να χαρακτηρίζει επίσημα και
συνολικά τον Παπισμό ως αίρεση.
Επίσης, δεν χρησιμοποιεί σήμερα σε επίσημα κείμενά της τον όρο «αίρεση»
για τους Ρωμαιοκαθολικούς, αλλά τον όρο:
«Ετερόδοξοι» που
σημαίνει: χριστιανοί άλλου δόγματος, εκτός της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Αυτό αντανακλά:
- τη
διάκριση μεταξύ δογματικών διαφορών (υπαρκτών και σοβαρών)
και - του
εκκλησιαστικού σεβασμού προς πρόσωπα και κοινότητες.
✦
Υπάρχουν όμως δογματικές αποκλίσεις;
Ναι. Σημαντικές.
Οι Άγιοι Πατέρες και πολλές τοπικές Σύνοδοι ανά τους αιώνες έχουν επισημάνει
ότι συγκεκριμένες λατινικές διδασκαλίες αποτελούν αιρετικές αποκλίσεις,
όπως:
- Το
Filioque — προσθήκη στο Σύμβολο της Πίστεως
- Το
παπικό πρωτείο εξουσίας και αλάθητο
- Η
άποψη περί κτιστού χαρακτήρα της χάριτος (σε ορισμένες λατινικές σχολές
θεολογίας)
- Η
αλλαγή στην τέλεση και κατανόηση των Μυστηρίων
Οι Πατέρες που μιλούν για αυτές τις διδασκαλίες
(π.χ. άγ. Μάρκος ο Ευγενικός) τις χαρακτηρίζουν αιρετικές από πλευράς
περιεχομένου.
Ο άγιος Μάρκος αναφέρει:
«Οὐδέποτε
ἐχώρισεν ἡ Ἐκκλησία
τινὰ παρὰ
τὴν αἵρεσιν.»
(δηλ. ο χωρισμός γίνεται όταν υπάρχει απόκλιση από την αλήθεια της πίστεως)
Αλλά αυτό αφορά δογματικές θέσεις, όχι
συνολική καταδίκη προσώπων και λαών.
✦
Συμπέρασμα με ακρίβεια:
- Οι
παπικές δογματικές αποκλίσεις έχουν χαρακτηριστεί από Πατέρες και Συνόδους
ως αιρετικές διδασκαλίες.
- Η
σύγχρονη Ορθόδοξη Εκκλησία ΔΕΝ έχει εκδώσει επίσημη συνοδική απόφαση που
να χαρακτηρίζει το σύνολο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας ως «αίρεση».
- Επομένως,
ο θεολογικά ακριβής όρος σήμερα είναι: ετερόδοξοι με αιρετικές
δογματικές αποκλίσεις.
Με αυτόν τον τρόπο η Εκκλησία κρατά την αλήθεια
χωρίς να χάνει την αγάπη και τον σεβασμό προς όλους.
|
ΕΡΩΤΗΣΗ Στο επίσημο
πρόγραμμα της επίσκεψης του Πάπα Λέοντα ΙΔ στην Θρονική Εορτή του Φαναρίου
διαβάσαμε τα εξής; «…εις τον Π.
Πατριαρχικόν Ναόν θα τελεσθή Δοξολογία, παρουσία της Α.Θ. Μακαριότητος,
του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεοδώρου Β’, της
Ιεραρχίας των Εκκλησιών Ρώμης και ΚΠόλεως, των ενταύθα Διπλωματικών Αρχών και
άλλων επισήμων. Κατόπιν
τούτων, τελεσθήσεται Μέγας Εσπερινός, χοροστατούσης της Α.Θ. Μακαριότητος,
του Πατριάρχου Αλεξανδρείας, την δε επομένην, Κυριακήν, 30ην ιδίου, η
καθιερωμένη Πατριαρχική και Συνοδική Θεία Λειτουργία, προεξαρχούσης της Α.Θ.
Παναγιότητος, εν συλλειτουργία μετά της Α.Θ. Μακαριότητος. Κατ’ αυτήν θα
παραστή η Α. Αγιότης, ο Πάπας Ρώμης, μετά της συνοδείας Αυτού, εκπρόσωπος, ως
κατ’ έτος, της εντίμου Ελληνικής Κυβερνήσεως, αι ενταύθα Διπλωματικαί Αρχαί
και άλλοι επίσημοι. Τα παραπάνω δεν είναι ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ;;; |
Στο ερώτημά σας: Είναι αυτά συμπροσευχές;
Με βάση την επίσημη πράξη και παράδοση της Ορθοδόξου
Εκκλησίας, άλλο είναι η λειτουργική συμπροσευχή και άλλο η απλή παρουσία
μη Ορθοδόξων σε μια ακολουθία.
Αυτό που περιγράφετε αφορά:
- Παρουσία
του Πάπα σε Δοξολογία
- Παρουσία
στον Μέγα Εσπερινό
- Παρουσία
στην Πατριαρχική Θεία Λειτουργία
Η παρουσία δεν συνιστά συλλειτουργία
ούτε συμπροσευχή με την αυστηρή κανονική έννοια.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν τελεί συλλείτουργο με τον Πάπα· αυτό άλλωστε
έχει καταδικαστεί στο παρελθόν, και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει αναγνώριση
κοινού θυσιαστηρίου.
Οι Ιεροί Κανόνες απαγορεύουν κοινή λειτουργική
προσευχή με αιρετικούς σε επίπεδο «κοινωνίας μυστηριακής» (π.χ. 45ος
Αποστολικός Κανών, 10ος και 65ος της Πενθέκτης).
Όμως η Εκκλησία πάντα επέτρεπε παρουσία παρατηρητών, όπως συμβαίνει με
αντιπροσωπείες κατά τις Θρονικές εορτές, χωρίς να νοείται αυτό ως συμπροσευχή.
📖
Πατέρες
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει:
«Ἄλλο τὸ
τιμᾶν πρόσωπον καὶ ἄλλο
τὸ κοινωνεῖν αὐτῷ ἐν
τοῖς μυστηρίοις».
Δηλαδή: άλλο η τιμητική παρουσία, άλλο η λειτουργική-μυστηριακή κοινωνία.
💡
Πνευματική ερμηνεία
Η Εκκλησία, ειδικά το Οικουμενικό Πατριαρχείο, συχνά
επιτρέπει διπλωματικές και τιμητικές παρουσίες, χωρίς αυτό να
σημαίνει εκκλησιαστική ένωση ή μυστηριακή κοινωνία.
Η διατήρηση επαφών δεν αναιρεί την ακρίβεια της πίστεως, όσο η Θεία Λειτουργία
τελείται αποκλειστικά από Ορθοδόξους κληρικούς.
🙏
Πρακτική συμβουλή
Σε τέτοια θέματα είναι σημαντικό να υπάρχει:
- Εμπιστοσύνη
στην Εκκλησία και την Ιερά Σύνοδο.
- Εξήγηση
ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν θυσιάζει την πίστη της για λόγους
φιλοφρονήσεως.
- Προσοχή
να μην συγχέουμε την εξωτερική τιμή με την εσωτερική λειτουργική κοινωνία.
Αν επιθυμείτε να τοποθετηθείτε πνευματικά απέναντι
σε τέτοια γεγονότα, διαβάστε τον Ψαλμό 26:1-4, που μιλά για σταθερότητα
και ειρήνη μέσα στην Εκκλησία.
|
Διαβάσαμε
επίσης τα εξής: Εις το τέλος
της Θείας Λειτουργίας θα ανταλλαγούν επίσημοι λόγοι μεταξύ του Πάπα και του
Οικουμενικού Πατριάρχου, και θα επακολουθήση η ευλογία του πληρώματος υπ’
Αυτών από του εξώστου του Πατριαρχικού Οίκου. ΕΡΩΤΗΣΗ. Η
ευλογία του Πάπα δεν θεωρείται ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ, επειδή οι
ιερείς ΕΥΛΟΓΟΥΝ;; |
ΑΠΑΝΤΗΣΗ.
Σύντομη και σαφής απάντηση:
Όχι. Η παρουσία ή η ανταλλαγή
ευχών/ευλογιών σε επίσημες τελετές ΔΕΝ αποτελεί αποδοχή της ιερωσύνης του Πάπα
από την Ορθόδοξη Εκκλησία.
✦
Γιατί; Τι διδάσκει η Ορθόδοξη Παράδοση;
Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ξεκάθαρη θέση:
- Δεν
αναγνωρίζει το παπικό πρωτείο εξουσίας.
- Δεν
αναγνωρίζει την πλήρη μυστηριακή ενότητα με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.
- Συνεπώς
δεν θεωρεί την ιερωσύνη του Πάπα ως εντός της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Αυτό εκφράζεται σε πολλές συνοδικές αποφάσεις και σε
κείμενα Πατέρων που τονίζουν ότι:
«Ουδεμία κοινωνία ἔχομεν
ἐν τοῖς
μυστηρίοις μετὰ
τῶν παπικῶν.»
(Συνοδικές τοποθετήσεις διαφόρων Πατριαρχείων σε νεώτερους χρόνους)
✦
Τότε γιατί υπάρχει τέτοια τελετουργική παρουσία;
Διότι:
- Πρόκειται
για διπλωματικές – όχι λειτουργικές – πράξεις.
- Οι
ευχές αυτές ανήκουν στην κατηγορία των ευγενικών χαιρετισμών, όχι
σε λειτουργική ή μυστηριακή πράξη.
- Δεν
τελείται καμία κοινή Λειτουργία ούτε κοινή ευχή εντός του ναού.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας μάς διδάσκουν διάκριση:
«Πάντα δοκιμάζετε, το καλὸν κατέχετε.» (Α΄ Θεσ. 5,21)
Και ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος τονίζει ότι πρέπει
να διατηρούμε την αλήθεια με αγάπη, χωρίς σύγχυση:
«Οὐκ
ἔστι κοινωνία φωτὶ πρὸς
σκότος.»
(Ομιλ. εις Β΄ Κορ.)
✦
Πνευματική ερμηνεία
Η Εκκλησία, με διάκριση και ειρήνη, συχνά επιτρέπει
να γίνονται τιμητικές χειρονομίες προς πρόσωπα άλλων δογμάτων:
- όχι
για να αναγνωρίσει την ιερωσύνη τους,
- αλλά
για να δείξει αγάπη, σεβασμό και διάθεση ειρηνικού διαλόγου.
Δεν υπάρχει δογματική αλλοίωση, ούτε εκκλησιολογική
παραδοχή.
✦
Πρακτική συμβουλή
Όταν ακούμε τέτοια γεγονότα, καλό είναι:
- να
μη βιαζόμαστε σε συμπεράσματα,
- να
διαβάζουμε τις επίσημες ανακοινώσεις της Εκκλησίας μας,
- να
προσευχόμαστε για ενότητα «ἐν ἀληθείᾳ», όπως ζητά ο Κύριος (Ιω. 17).
|
Η έκφραση
"η Α. Αγιότης, ο Πάπας Ρώμης.." δεν αποτελεί αποδοχή ΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ; |
ΑΠΑΝΤΗΣΗ.
Σύντομη απάντηση:
Όχι. Η χρήση του όρου «Η Α. Αγιότης» ή
άλλων τιμητικών προσφωνήσεων προς τον Πάπα δεν αποτελεί αποδοχή της διδασκαλίας
του, ούτε αναγνώριση τυχόν αιρετικών θέσεων.
✦
Γιατί; Τι ισχύει στην Ορθόδοξη Εκκλησία;
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, στις επίσημες
ανακοινώσεις και διπλωματικές επικοινωνίες της, χρησιμοποιεί διπλωματικούς
και ευγενικούς τίτλους όταν απευθύνεται σε ηγέτες άλλων δογμάτων.
Αυτό δεν έχει δογματικό χαρακτήρα,
αλλά:
- αποτελεί
διεθνώς καθιερωμένη διπλωματική ευγένεια,
- σέβεται
το αξίωμα που κατέχει ο άλλος εντός της δικής του κοινότητας,
- δεν
σημαίνει αναγνώριση μυστηρίων,
- δεν
σημαίνει αναγνώριση ιερωσύνης,
- δεν
σημαίνει αποδοχή της διδασκαλίας του.
Ακόμη και οι άγιοι Πατέρες στις
επιστολές τους προς αιρετικούς της εποχής τους συχνά χρησιμοποιούσαν ευγενείς
εκφράσεις, όχι για να αποδεχθούν τις πλάνες τους, αλλά για να δείξουν ήθος και
ειρηνικό φρόνημα.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος διδάσκει:
«Μὴ
κακὸν ἀντὶ
κακοῦ ἀποδιδόντες,
ἀλλὰ
πραΰτητι διορθούμενοι.»
(Ομιλίες περί αγάπης και ειρήνης)
✦
Πολύ σημαντικό:
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν τελεί κοινή
Λειτουργία με Ρωμαιοκαθολικούς,
δεν υπάρχει ευχαριστιακή κοινωνία,
και δεν έχει εκδώσει απόφαση που να αναγνωρίζει την ιερωσύνη του Πάπα.
Άρα, η χρήση ενός τίτλου δεν αλλάζει
την εκκλησιολογική θέση της Ορθοδοξίας.
✦
Γιατί χρησιμοποιούνται τέτοιοι τίτλοι;
Συνήθως για:
- τήρηση
πρωτοκόλλου,
- διπλωματική
ευγένεια,
- αποφυγή
προσβλητικών εκφράσεων που εμποδίζουν τον διάλογο,
- σεβασμό
προς τα πρόσωπα, όχι προς τις εσφαλμένες διδασκαλίες τους.
Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, ο πιο
σταθερός υπερασπιστής της Ορθοδοξίας έναντι των Λατίνων, ήταν ταυτόχρονα
ευγενής και πράος στις επιστολές του. Η αλήθεια μπορεί να διατυπωθεί χωρίς
ύβρεις.
✦
Πνευματική διάκριση
Η Εκκλησία μας δείχνει αγάπη και
σεβασμό προς κάθε άνθρωπο,
αλλά διαφυλάσσει ακέραιη την πίστη.
Όπως λέει η Γραφή:
«Τὴν
ἀλήθειαν
ἐν
ἀγάπῃ
ποιῶντες.» (Εφεσ. 4,15)
✦
Προτεινόμενη προσευχή
«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, φύλαξον τὴν Ἐκκλησίαν
Σου ἐν τῇ
ἀληθείᾳ,
χάρισον ἡμῖν
διάκρισιν καὶ
εἰρήνην, καὶ φώτισον πάντας εἰς ἐπίγνωσιν
τῆς μιᾶς
πίστεως. Ἀμήν.»
Ο Θεός να σας φωτίζει και να σας στηρίζει με ειρήνη
και διάκριση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου