ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΠΙΣΤΟΣ. ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΑΥΧΗΜΑ ΚΑΙ ΚΟΜΠΟΡΡΗΜΟΣΥΝΗ. ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΝΑ ΓΕΝΝΗΘΗΣ ΠΕΤΡΑ, ΝΑ ΓΕΝΝΗΘΗΣ ΒΡΑΧΟΣ, ΝΑ ΓΕΝΝΗΘΗΣ ΚΤΗΝΟΣ
ΤΟ ΤΑΜΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΣΕ ΚΟΜΒΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ
ΟΜΟΛΟΓΙΑ: Σαμποταρει το Ταμα του Εθνους ο αρχιεπισκοπος ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ;
Ανακοίνωση σχετικά με την κατάθεση μήνυσης εναντίον καθηγητού Θεολογίας
Με αφορμή τη μήνυση που κατατέθηκε εναντίον καθηγητή θεολόγου για διανομή "ομοφοβικού" φυλλαδίου σε σχολείο της Ξάνθης, η πολιτική Παράταξη «ΚΟΙΝΩΝΙΑ» καταγγέλλει στον λαό της Ξάνθης ειδικότερα, αλλά και ευρύτερα στον Ελληνικό λαό τα εξής:
Ο καθηγητής Θεολογίας έκανε το καθήκον του απέναντι στο λειτούργημα που υπηρετεί, αλλά και στην αλήθεια αυτών που πρεσβεύει απέναντι στα παιδιά. Ο κύριος καθηγητής ως θεολόγος έχει κληθεί από την Πολιτεία, στα πλαίσια του λειτουργήματος του, να διδάξει στα παιδιά τη φανέρωση της αλήθειας για τον Θεό και τον άνθρωπο, όπως αυτή μας αποκαλύφθηκε στο Πρόσωπο του Θεανθρώπου και όπως αυτή διασώθηκε μέσα στην μακραίωνη παράδοση της Εκκλησίας, μέσα στην οποία, άλλωστε, γαλουχήθηκε ο ελληνικός λαός και διαμόρφωσε το ήθος του. Ακριβώς λόγω αυτού του ήθους, που συμπυκνώνεται στη ρήση του Αγίου Αποστόλου Παύλου «οὐκ ἔνι ᾿Ιουδαῖος οὐδὲ ῞Ελλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος …» (προς Γαλάτας, κεφ.γ’,28), είναι από τους λίγους λαούς της ανθρωπότητας που ιστορικά δεν εκδήλωσε φαινόμενα ρατσιστικής βίας ή γενοκτονιών, αλλά αντίθετα συμπεριέλαβε και άλλους λαούς μέσα στον πολιτισμό του, εξ ου και η καλή μαρτυρία του στους λαούς της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Στο πλαίσιο αυτό του λειτουργήματός του ως Θεολόγος και διδάσκαλος αναφέρθηκε στην ομοφυλοφιλία ως εμπαθή και παρά φύσιν κατάσταση με τεκμηρίωση Θεολογική και επιστημονική. Το αντίθετο θα συνιστούσε δειλία και ανειλικρινή στάση απέναντι στα παιδιά ως διδασκάλου-θεολόγου κατά παράβασιν και του όρκου του.
Αυτό δεν έγινε ούτε ως απόρροια μίσους και εχθρότητας προς τους ομοφυλόφιλους και πολύ περισσότερο δεν έγινε με σκοπό την υποκίνηση τέτοιων αισθημάτων απέναντί τους –όπως διατείνονται οι μηνυτές του– αφού κάτι τέτοιο είναι εντελώς ξένο προς το ήθος της Εκκλησίας, όπου ο κάθε πιστός κοινωνώντας τα Τίμια Δώρα επικαλείται το έλεος του Χριστού, που «ἦλθεν εἰς τὸν κόσμον ἁμαρτωλοὺς σῶσαι· ὧν πρῶτός εἰμι ἐγώ». Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν είναι δυνατόν να κρίνει «ἀλλότριον οἰκέτην». Αυτό, όμως, προϋποθέτει την αναγνώριση της αμαρτωλής κατάστασης ως τέτοιας, προκειμένου να ζητήσει την θεραπεία του από Αυτόν που είναι ο μόνος «ἰατρὸς τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων ἡμῶν». Η Εκκλησία καλεί σε μετάνοια, δηλαδή αφενός στην αναγνώριση του πόσο απομακρυσμένοι είμαστε λόγω των παθών μας από τον Χριστό, και αφετέρου στην ανάληψη του καλού αγώνα εναντίον τους, οπότε με τη Χάρη Του αγωνιζόμαστε να φτάσουμε στην υγιή κατάσταση του «εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ».
Αυτά για έναν Χριστιανό, πολύ περισσότερο για έναν θεολόγο, αποτελούν βασικές και στοιχειώδεις γνώσεις και πρακτικές. Προφανώς, όμως, τα αγνοούν ή αδιαφορούν για αυτά τα κόμματα που συνέταξαν το λεγόμενο "αντιρατσιστικό" νομοσχέδιο, δηλαδή η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τα κόμματα της νεοταξικής αριστεράς, με ήθος διαμορφωμένο από τις ξενόφερτες ιδεολογίες τους και αναντίστοιχο με το Ορθόδοξο ήθος της πλειοψηφίας του Ελληνικού λαού. Δίνεται όμως και η ευκαιρία στον λαό της Ξάνθης, αλλά και ευρύτερα στον Ελληνικό να διαπιστώσει:
Α) ότι το κόμμα της ΝΔ που νομοθέτησε και ψήφισε αυτό το νομοσχέδιο – έκτρωμα, παρά τα κατά καιρούς λεγόμενά τους και τις φιλοφρονήσεις τους, στην ουσία σε όλη τη μεταπολίτευση με τη στάση και τα νομοθετήματά τους έχουν συντελέσει αποφασιστικά στον σταδιακό αποχριστιανισμό της κοινωνίας μας.
Β) την αντιδημοκρατική και ολοκληρωτική νοοτροπία της νεοταξικής αριστεράς (ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ-ΠΟΤΑΜΙ), η οποία εκφράζεται και μέσω της κίνησης των φίλα προσκείμενων σε αυτά μηνυτών, να απαγορεύσουν δια της κρατικής βίας οποιαδήποτε άποψη η έκφραση που αντιτίθεται στο πρότυπο του ανθρώπου της νέας τάξης πραγμάτων –αυτού, δηλαδή, που δεν έχει καμία αναφορά στον Χριστό και την ιστορική-εθνική του παράδοση. Και σε αυτό συμπίπτουν με τη ΝΔ και τη νεοταξική νεοφιλελεύθερη δεξιά αφού κατ’ ουσίαν αποσκοπούν στο ίδιο αποτέλεσμα από άλλο δρόμο.
Επίσης, η πολιτική Παράταξη «ΚΟΙΝΩΝΙΑ» καλεί και την τοπική κοινωνία, αλλά και τον τοπικό σύλλογο καθηγητών και διδασκάλων να αναγνωρίσουν ρητά την ειλικρινή και θαρραλέα στάση του καθηγητού Θεολογίας και να του συμπαρασταθούν, μη επιτρέποντας την φασιστικής νοοτροπίας απαγόρευση ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο παρεμπόδιση της άσκησης των καθηκόντων του. Διαφορετικά τα μέλη του θα κληθούν να λειτουργούν υπό το καθεστώς του διαρκούς φόβου και της ανελευθερίας.
Τέλος καλούμε τις κατά τόπους ενορίες, λαό και κλήρο, τους πιστούς νομικούς αλλά και την Ιεραρχία της Εκκλησίας να εκδηλώσουν τη συμπαράσταση και υποστήριξή τους στον κ. καθηγητή, επιβραβεύοντας την ειλικρινή και συνεπή στάση του ως Χριστιανού και Θεολόγου. Επίσης, να γνωστοποιήσουν τη στάση τους αυτή στους τοπικούς φορείς και πολιτευτές των παραπάνω κομμάτων, ώστε να τεθούν ενώπιον των ευθυνών τους.
Η πολιτική Παράταξη «ΚΟΙΝΩΝΙΑ» θεωρεί το γεγονός αυτό πολύ σοβαρό και αν δεν υπάρξει αντίδραση από την Εκκλησία (κλήρο και λαό) και ξεκαθάρισμα των καταστάσεων, είναι σαν να αποδεχόμαστε τον περαιτέρω αποχριστιανισμό της κοινωνικής και πολιτικής ζωής του τόπου μας με ακόμη δυσμενέστερες εξελίξεις εκ μέρους ανθρώπων που αποτελούν, ουσιαστικά, μειοψηφία, αλλά κυριαρχούν στην κομματική και πολιτική ολιγαρχία. Γι’ αυτό και θα συνεχίσει να παρακολουθεί και να αναδεικνύει το θέμα αυτό με κάθε ευκαιρία, ώστε να γνωρίζει ο Ελληνικός λαός την ολοκληρωτική αντίληψη και πρακτική των κομμάτων της αριστεράς και των οργανώσεων που τα συνεπικουρούν και τα απαρτίζουν, αλλά και την υποκρισία των δεξιών κομμάτων που διατείνονται ότι εργάζονται για το καλό της Εκκλησίας, ενώ στην πραγματικότητα εργάζονται εναντίον της.
Κομνηνός Καμάμης
Συνδιοικητής Παρατάξεως «ΚΟΙΝΩΝΙΑ»
Υπουργείο Οικονομικών: Πόρισμα – καταπέλτης για την οικονομική διαχείριση στη Μητρόπολη Αιτωλίας- Ακαρνανίας
Tο πόρισμα, που συνέταξαν οι επιθεωρητές του υπουργείου
Οικονομικών, για τα πεπραγμένα στην συγκεκριμένη Μητρόπολη, έχει ήδη
διαβιβαστεί στην αρμόδια Εισαγγελία Πρωτοδικών
Μεσολογγίου.
Προβληματισμός επικρατεί στους κόλπους της Ιεραρχίας από τις σοβαρές
εξελίξεις αναφορικά με την οικονομική διαχείριση στην Μητρόπολη Αιτωλίας
και Ακαρνανίας, που το τελευταίο διάστημα έχει μπει στο στόχαστρο των
εισαγγελικών και οικονομικών αρχών. Το πόρισμα-καταπέλτης, που συνέταξαν
οι επιθεωρητές του υπουργείου Οικονομικών, για τα πεπραγμένα στην
συγκεκριμένη Μητρόπολη, έχει ήδη διαβιβαστεί στην αρμόδια Εισαγγελία
Πρωτοδικών Μεσολογγίου με την υπόθεση να βρίσκεται πλέον στο στάδιο της
τακτικής ανάκρισης. “Μη σύννομες διαχειριστικές πρακτικές”, “μη σύννομες
δαπάνες”, εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και διαπίστωση “ελλείμματος
χρημάτων”, εκατομμυρίων ευρώ είναι μερικά από τα ευρήματα του ελέγχου,
που ρίχνουν σκιές στη διαχείριση των χρημάτων των πιστών. Ειδικότερα, στα χέρια της Εισαγγελικής Αρχής βρίσκεται πόρισμα
100σελίδων με τίτλο, “Εκθεση Εκτάκτου Ελέγχου στην Ιερά Μονή
Παντοκράτορος Αγγελοκάστρου και στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και
Ακαρνανίας”, της Διεύθυνσης Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων της Γενικής
Γραμματείας Δημοσιονομικών Ελέγχων. Ο έλεγχος στην Μητρόπολη αφορά στις
χρήσεις 2005-2013, με τους επιθεωρητές να σημειώνουν: “Από τα ελεγκτικά
τεκμήρια, που συγκεντρώσαμε, συνάγεται ότι η εν γένει διαχείριση της
Ιεράς Μητρόπολης Αιτωλίας και Ακαρνανίας ασκούνταν, καθ’όλη τη διάρκεια
της υπό έλεγχο περιόδου, με πρακτικές μη σύμφωνες με τους γενικούς
διαχειριστικούς κανόνες που διέπουν τα Ν.Π.Δ.Δ και χωρίς επαρκείς
διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου”.
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
O
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, ΥΜΝΗΤΗΣ
ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ, ΥΜΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ, ΤΩΝ ΠΡΩΤΕΣΤΑΝΤΩΝ,
ΚΗΡΥΚΑΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΗΣ,
ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ, ΚΗΡΥΚΑΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ –Η Εκκλησία της
Ελλάδος είναι Παγκοσμιοποιημένη
Της ερμηνεία της Αγίας Γραφής την αναζητούμε,
πάντα, στην Εκκλησία (Α΄ Τιμ. Γ,15), στην Εκκλησία των Πατέρων.
Εύστοχα και θεολογικά, υπογραμμίζει ο Άγιος
Ιουστίνος Πόποβιτς τον Σταυροειδή τρόπο φανέρωσης της Θείας Αποκαλύψεως. Γράφει
σχετικά: «Εις όλας τα απαιτήσεις και ανάγκας του ανθρωπίνου πνεύματος, τας
αφορώσας εις τον υπέρ τον άνθρωπον κόσμον, ο Θεάνθρωπος απαντά ως Θεός κατά
τρόπον ανθρώπινον, ενώ εις όλας τα απαιτήσεις και ανάγκας του ανθρωπίνου
πνεύματος, τας αφορώσας εις τον περί τον άνθρωπον κόσμον, ο ίδιος απαντά ως
άνθρωπος κατά τρόπον Θείον» (Άνθρωπος και Θεάνθρωπος Σελ. 108).
Αυτό είναι το πνευματικό «σταυρόνημα» μέσα από το
οποίο βλέπει η Ορθοδοξία, η αληθής Εκκλησία.
Οι αφετηρίες του «Άσματος» είναι (συμβολικά) οι
εκδηλώσεις του συζυγικού δεσμού (οριζόντιος άξονας) και η συνέχεια του
«Άσματος», πνευματικά, ολοκληρώνεται στην Αποκάλυψη: «Ότι ήλθεν ο γάμος του
αρνίου και η γυνή αυτού ητοίμασεν εαυτήν» (Αποκ. Ιθ,7).
Φανερώνεται δηλαδή, τελικά, ο κάθετος άξονας της
συζυγίας, που περιγράφεται στο βιβλίο του Σολομώντος. Εμφανής νοητά ο Σταυρός
του Κυρίου!
Αυτός είναι και ο ερμηνευτικός προσανατολισμός του
Θεοδώρητου Κύρου (393-466), ενός από τους πλέον σημαντικούς Εκκλησιαστικούς
Εξηγητές του 5ου αιώνα, σε ότι αφορά τις ερμηνείες του στο «Άσμα
Ασμάτων». Συμφωνούν στον σταυροειδή αυτό ερμηνευτικό άξονα πλήθος Πατέρων.
1) Η Ε΄ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία απεκήρυξε την
μονομερή, ανθρώπινη ερωτική ερμηνεία, στο πρόσωπο του Θεοδώρου Μοψουεστίας.
2) Κύριλλος Ιεροσολύμων (ΒΕΠ 39, 266, 6267), ο
οποίος γράφει: «Μη ερωτικά νομίσης είναι και εμπαθή τα άσματα, … αλλά του
πάθους του Χριστού μηνυτικά».
3) Γρηγόριος Νύσσης (P.G. 44,
765)
4) Ι. Χρυσόστομος (Α΄ Θεσ/κείς - ομιλία)
5) Μ. Βασίλειος – Όροι κατά πλάτος – (P.G.
31,909)
Τέλος, ταπεινά συνιστώ στους όποιους «Ανώνυμους»,
επώνυμα να γράφουν για θέματα πίστεως και Εκκλησίας (Ειδικά αναφέρομαι στους :
16 Μαΐου 2017 – 9.58 μ.μ. και 17 Μαΐου 2017 1.01 μ.μ.).
Παρατηρούμε, ότι για την επωνυμία συνηγορεί και το
ίδιο το κείμενο: «Άσμα Ασμάτων, ο εστί τω Σαλωμών» (Κεφ. Α,1).
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Τετάρτη 17 Μαΐου 2017
ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ
ΔΟΓΜΑ;
H OMOΛΟΓΙΑ κρινει σκοπιμο να δημοσιευση καποια αποσπασματα απαντησεως του ιερομοναχου Ευθυμιου Τρικαμηνα απευθυνομενα στο ιστολογιο "Εν τουτω νικα" που εχουν ιδιαιτερο ενδιαφερον:
1. Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΑΣ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΠΟΥ «ΒΓΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΝΔΡΑ ΚΑΙ ΣΠΙΛΩΝΟΥΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ»
Πατέρα Χρυσόστομε, Χριστός Ανέστη! Σας συγχαίρω, κατ’ αρχάς, για το χαρμόσυνο γεγονός των
εγκαινίων του Ναού στον οποίο διακονείτε. Εύχομαι να αγιογραφηθεί
σύντομα και να καταστεί πνευματικό στολίδι της πόλης μας. «Άνοιξα», χθες
το βράδυ, τα «Νέα της Πτολεμαΐδας» και είδα το βίντεο των εγκαινίων.
Έμεινα έκπληκτος, όμως, πάτερ, όταν άκουσα τα όσα είπατε στην ομιλία
σας. Όπως θα παρατηρήσατε, το τελευταίο χρονικό διάστημα αποφεύγουμε να
γράψουμε για τα καυτά ζητήματα που λαμβάνουν χώρα στη μητρόπολή μας
επειδή θέλουμε να έλθει ειρήνευση στην τοπική μας Εκκλησία. Δυστυχώς,
όμως, εσείς μάς προκαλέσατε και πάλι και μας αναγκάζετε να ξαναγράψουμε.
Μεταξύ άλλων, είπατε και τα εξής: «Σήμερα «βαπτίσαμε» το «παιδί» μας
[τον Ι.Ναό Μεταμορφώσεως] προς τιμήν της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος
Χριστού, προς τιμήν της Παναγίας της Εσφαγμένης και του Αγίου μάρτυρος
Θεοκλήτου. Το όνομα του Σωτήρος υπήρχε στο Ναό, η Παναγία ήταν η μεγάλη
ευλογία που μας έφερε ο Γέροντας Εφραίμ ο Βατοπεδινός και το όνομα του
Αγίου Θεοκλήτου[είναι] μια αίτηση συγνώμης, μια αίτηση συγχώρεσης
απέναντι στον επίσκοπο που κάποιοι από την Πτολεμαΐδα πρωτοστάτησαν στη
σπίλωση του ονόματός του. Κάποιοι λίγοι αποφάσισαν να αφήσουν το μαντρί
και να περιπλανηθούν με τον λύκο, αλλά θα υπάρχει [εδώ] και μια αγία
Τράπεζα που θα τιμά τον μάρτυρα Θεόκλητο και θα μνημονεύει τον επίσκοπο
Θεόκλητο, γιατί όσοι τον γνωρίζουμε προσωπικά έχουμε το προνόμιο να
αποκαλούμε τον επίσκοπό μας «Πάτερ» και να το εννοούμε και όχι απλά,
εικονικά, να το λέμε»1. Πατέρα Χρυσόστομε, το ποιοι ήταν
αυτοί που αγάπησαν πραγματικά και όχι «εικονικά» τον επίσκοπό μας, θα το
καταλάβει σύντομα ο π. Θεόκλητος όταν κλείσει τα μάτια του σ’ αυτόν
μάταιο κόσμο, σ’ αυτόν τον «αιώνα τον απατεώνα» και τα ανοίξει στον
άλλον, τον αιώνιο. Τότε θα συνειδητοποιήσει ποιοι ήταν, αληθινά, οι
φίλοι και οι εχθροί του· ποιοί τον πονούσαν πραγματικά σαν πατέρα τους
και ποιοι ήταν εκείνοι που, κολακεύοντάς τον, τον εγκλώβιζαν στην
λαθεμένη κατάσταση.
2. Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΩΣ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΕ ΚΑΙΡΟ ΑΙΡΕΣΕΩΣ
Όσον αφορά αυτό που είπατε για
«κάποιους λίγους από την Πτολεμαΐδα που αποφάσισαν να αφήσουν το μαντρί
και να περιπλανηθούν με τον λύκο», εννοώντας, προφανώς, τους πατέρες της
μονής της Αγίας Παρασκευής και όσους εκκλησιαζόμαστε εκεί, έχω να σας
πω ότι είναι ανεπίτρεπτο να εκφέρονται αθεολόγητοι λόγοι από έναν
άνθρωπο όπως εσείς που όχι μόνο είστε κληρικός, όχι μόνο σπουδάσατε
θεολογία, αλλά και εκπονείτε και διδακτορική Διατριβή! Δεν διαβάσατε,
πάτερ, στην εκκλησιαστική ιστορία, ότι σε όλες τις περιόδους που
κυριαρχούσαν αιρέσεις στην Εκκλησία, η διακοπή της μνημονεύσεως ήταν
συνηθισμένη (θεραπευτική) πρακτική; Θα μπορούσα να σας αναφέρω αμέτρητα
παραδείγματα Αγίων που την εφάρμοσαν, αλλά φοβάμαι ότι θα κουράσω τους
αναγνώστες. Θα το πράξω, συν Θεώ, κάποια άλλη στιγμή. Συνεπώς, π. Χρυσόστομε, αυτό που είπατε, ότι, δηλαδή, όποιος
βγει από το «μαντρί» της διοίκησης της Εκκλησίας τον τρώει ο λύκος, θα
ίσχυε στην περίπτωση που η Εκκλησία περνούσε «ειρηνική» περίοδο (όπως
λέμε στην εκκλησιαστική γλώσσα). Δυστυχώς όμως, εδώ και χρόνια,
κηρύσσεται στην Εκκλησία η αίρεση του Οικουμενισμού κάτι που ομολόγησε
δημοσίως και ο μητροπολίτης μας, λέγοντας ότι «σήμερα λυμαίνεται την
Εκκλησία μας μια φοβερή αίρεση, η αίρεση του Οικουμενισμού».2 Η αίρεση
αυτή έχει καταδικαστεί το 1983 στο Quebec του Καναδά από την Σύνοδο των
Ρώσων της Διασποράς. Πρόεδρος εκείνης της Συνόδου ήταν ο Άγιος
Φιλάρετος, Μητροπολίτης Νέας Υόρκης, του οποίου το λείψανο είναι
άφθαρτο. (Μετά την πτώση του Σοβιετικού καθεστώτος, η Σύνοδος αυτή
ενώθηκε με το Πατριαρχείο της Ρωσίας). Ο Άγιος Φιλάρετος έχει, επισήμως,
αναγνωριστεί ως Άγιος από την Εκκλησία. Επίσης, ο Οικουμενισμός είναι
αίρεση κατεγνωσμένη από δύο μεγάλους σύγχρονους Αγίους της Ορθοδοξίας,
τον σέρβο Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς3 και τον Άγιο Γέροντα Παΐσιο4 τον
Αγιορείτη που έχουν πει ότι είναι η χειρότερη αίρεση όλων των αιώνων και
πρόδρομος της αναμενόμενης δικτατορίας του Αντίχριστου. Επομένως,
πάτερ, ο «λύκος» δεν είναι έξω από το «μαντρί» αλλά μέσα σ’ αυτό και
κατασπαράζει ήδη τα «πρόβατα» υπό τα αδιάφορα βλέμματα των μισθωτών
Ποιμένων.
3. ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ (ΠΡΟΒΑΤΟΣΧΗΜΟΥΣ) ΛΥΚΟΥΣ
Συγχωρήστε με που θα σας
στενοχωρήσω, π. Χρυσόστομε, αλλά σκεφθείτε μήπως εσείς ο ίδιος που μας
κατηγορείτε «περιπλανιέστε με τους λύκους»:
Γέροντάς σας είναι ο μητροπολίτης Προύσης Ελπιδοφόρος, μεγάλος
Οικουμενιστής και εισηγητής της αίρεσης του Πρωτείου στην Ορθοδοξία.
Επίσης, ο πνευματικός σας έχει διαστρέψει το Τριαδικό Δόγμα
υποστηρίζοντας ότι ο Πατήρ έχει, δήθεν, «πρωτείο» μέσα στην Αγία
Τριάδα5, κάτι που είναι χειρότερο από την παπική κακοδοξία του filioque
το οποίο υποτιμούσε το Άγιο Πνεύμα, ενώ η αιρετική διδασκαλία του
Γέροντά σας υποβιβάζει και προσβάλει και το Άγιο Πνεύμα και τον Υιό! Ενδεικτικά, θα σας αναφέρω ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης γράφει ότι «μείζων τοῦ Υἱοῦ ὁ Πατὴρ οὐκ ἔστιν».6
ΘΕΜΑ: Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ,
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΙΟΥΣΤΙΝΟ ΤΟΝ ΝΕΟ (ΠΟΠΟΒΙΤΣ)
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Καθηγητής (επ.) του Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης, Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω και Θεολόγος
ΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ
Μονή Τσέλιε της Σερβίας, 1-5-2017
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Κύριος
Ιησούς Χριστός, δια πρεσβειών του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς, μας αξίωσε να
ρθούμε ως προσκυνητές στον τάφο του Αγίου και στη Μονή του Τσέλιε, την οποία,
κατά την επίγεια ζωή του διακόνησε και την οποία εμείς ευχαριστούμε για τη
φιλοξενία μας και τη φιλοξενία της ημερίδας μας για τον Άγιο.
Ο Άγιος
Ιουστίνος Πόποβιτς είναι μοναδική περίπτωση διπλού Ορθόδοξου Θεολόγου, αφενός
μεν επιστημονικού θεολόγου (Καθηγητής της Δογματικής της Θεολογικής Σχολής
Βελιγραδίου), αφετέρου δε αποκαλυπτικού θεολόγου ως εκ της αναγνωρισμένης
αγιότητάς του.
Μεταξύ των
Ορθόδοξων έργων του Αγίου, συγκαταλέγεται η Ορθόδοξη Δογματική του, με τον
τίτλο «Ορθόδοξη Φιλοσοφία της Αληθείας» και με υπότιτλο «Δογματική της
Ορθόδοξης Εκκλησίας», αποτελούμενη στη Γαλλική τη μετάφραση (από τις Εκδόσεις L’ Aged’ Homme) από πέντε τόμους, με πρόλογο του
Σεβασμιωτάτου Αθανασίου Γιέβτιτς, μαθητή του Αγίου.
Από τον 3ο
τόμο της Ορθόδοξης Δογματικής του Αγίου θα χρησιμοποιήσουμε το τμήμα που αφορά
τη διδασκαλία του Χριστού, για να εντοπίσουμε τις διδακτικές μεθόδους του
Χριστού, τις οποίες θα συσχετίσουμε με τις σύγχρονες διδακτικές μεθόδους.
Ο σκοπός της
εισήγησης είναι να εξαχθούν τα αναγκαία συμπεράσματα ως προς το ποιές σύγχρονες
διδακτικές μέθοδοι είναι σύμφωνες με τις διδακτικές μεθόδους της διδασκαλίας
του Χριστού, προκειμένου να χρησιμοποιούνται από τους ποιμένες και διδασκάλους
για τη διάδοση της διδασκαλίας του Χριστού στο σύγχρονο πλανώμενο κόσμο μας.
Προς το
σκοπό αυτόν, η εισήγηση περιλαμβάνει, εκτός από την παρούσα εισαγωγή και το
συμπέρασμα, τα εξής δύο κύρια μέρη:
1 – Οι
μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης εν γένει, και
2 – Η
διδασκαλία και οι μέθοδοι διδασκαλίας του Χριστού.
Ι. ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ
Α. ΤΥΠΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ
ΜΕΘΟΔΩΝ
Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι διδακτικών μεθόδων οι οποίες
μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τρεις ευρείς τύπους.
Αυτοί οι τύποι διδακτικών μεθόδων είναι οι εξής:
1 – Μέθοδοι που
επικεντρώνονται στον δάσκαλο:
Ο εκπαιδευτής έχει τον ρόλο του κυρίου του αντικειμένου.
Θεωρείται από τους εκπαιδευόμενους ως ειδικός ή ως αυθεντία.
Οι εκπαιδευόμενοι από την άλλη θεωρούνται ως παθητικοί και
αποδέκτες της γνώσης από τον εκπαιδευτή.
Παραδείγματα τέτοιων μεθόδων είναι οι μέθοδοι έκθεσης ή
διάλεξης, οι οποίες απαιτούν λίγη ή καθόλου συμμετοχή των εκπαιδευόμενων στη
διαδικασία διδασκαλίας.
Εξαιτίας της έλλειψης συμμετοχής των εκπαιδευόμενων στο
αντικείμενο της διδασκαλίας, οι εν λόγω μέθοδοι ονομάζονται «κλειστού τύπου».
2 – Μέθοδοι που εστιάζονται
στον μαθητή:
Ο δάσκαλος είναι ταυτόχρονα εκπαιδευτής και εκπαιδευόμενος,
διότι μαθαίνει νέα πράγματα καθημερινά τα οποία δεν γνώριζε στη διαδικασία της
διδασκαλίας. Γίνεται μάλλον μια πηγή παρά μια αυθεντία.
Παραδείγματα τέτοιων μεθόδων είναι η μέθοδος συζήτησης, η
προσέγγιση που βασίζεται στην ανακάλυψη ή έρευνα, το πρότυπο της μάθησης μέσω
συζήτησης.
3 – Μέθοδοι που
εστιάζονται στο περιεχόμενο:
Τόσο ο εκπαιδευτής όσο και ο εκπαιδευόμενος πρέπει να ενταχθούν
στο περιεχόμενο της διδασκαλίας.
Τούτο σημαίνει ότι οι γνώσεις και οι δεξιότητες που πρέπει να
διδαχθούν, θεωρούνται πολύ σημαντικές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σαφήνεια
και την προσεκτική ανάλυση του περιεχομένου. Τόσο ο εκπαιδευτής όσο και ο εκπαιδευόμενος
δεν μπορούν να αλλάξουν ή να επικρίνουν ο,τιδήποτε αφορά το περιεχόμενο. Οι
μέθοδοι αυτοί υποτάσσουν τα ενδιαφέροντα του εκπαιδευτή και
του εκπαιδευόμενου στο περιεχόμενο της διδασκαλίας.
Ένα παράδειγμα τέτοιων μεθόδων είναι η προγραμματισμένη
μαθησιακή προσέγγιση.
4 – Διαδραστικοί /
συμμετοχικοί μέθοδοι:
Αυτές οι μέθοδοι δανείζονται ένα τμήμα από τις άλλους τρεις
τύπους μεθόδων χωρίς αναγκαστικά να δίνουν αδικαιολόγητη έμφαση στον
εκπαιδευόμενο, στο περιεχόμενο ή στον εκπαιδευτή.
Οδηγούνται από την ανάλυση της κατάστασης για το τί είναι το
καταλληλότερο να μάθουμε / να κάνουμε επί του παρόντος, δεδομένης της
κατάστασης των εκπαιδευόμενων και του εκπαιδευτή.
Απαιτούν μια συμμετοχική κατανόηση διαφόρων τομέων και παραγόντων.
……………………………………………………………………………………………
Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ
ΜΕΘΟΔΟΙ
Υπάρχουν διάφορες διδακτικές μέθοδοι ή τεχνικές μάθησης.
Κατωτέρω αναφέρεται μια σύνοψη των σημαντικότερων διδακτικών μεθόδων.
1 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ
ΔΙΑΛΕΞΗΣ
Είναι μια προφορική
παρουσίαση γνώσεων από τον
εκπαιδευτή.
Οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να μάθουν μέσω της ακρόασης και της
κατανόησης.
Στο επίκεντρο είναι ο εκπαιδευτής. Είναι πολύ δραστήριος και
αυτός μόνον μιλά.
Οι εκπαιδευόμενοι είναι πολύ ανενεργοί και αυτοί μόνον ακούν.
Παρά τη δημοτικότητα των διαλέξεων, η έλλειψη ενεργού
συμμετοχής των εκπαιδευόμενων περιορίζει τη χρησιμότητά της ως μέθοδο
διδασκαλίας.
Η διάλεξη συνιστάται για εκπαιδευόμενους με πολύ λίγη γνώσεις
ή περιορισμένες γνώσεις σχετικά με το θέμα.
Είναι επίσης χρήσιμη για την παρουσίαση ενός οργανωμένου
συνόλου νέων πληροφοριών στον εκπαιδευόμενο.
Για να είναι αποτελεσματική στην προώθηση της μάθησης, η
διάλεξη πρέπει να περιλαμβάνει ορισμένες συζητήσεις και περίοδο ερωτήσεων και
απαντήσεων, ώστε να επιτρέπεται στους εκπαιδευόμενους να συμμετέχουν ενεργά.
2 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
Ο διάλογος περιλαμβάνει αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ
εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενων.
Ο εκπαιδευτής ξοδεύει κάποιο χρόνο να ακούει, ενώ οι
εκπαιδευόμενοι ξοδεύουν χρόνο να μιλήσουν.
Ο διάλογος είναι μια πιο ενεργή μαθησιακή εμπειρία για τους
εκπαιδευόμενους παρά η διάλεξη.
Καθώς συμβάλλει στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των
εκπαιδευόμενων στο αντικείμενο της μάθησης, μπορεί να συμβάλει στην επιθυμητή
αλλαγή συμπεριφοράς.
Ο διάλογος μπορεί να χρησιμοποιηθεί με σκοπό την ανάπτυξη του
μαθήματος, κάνοντας τους εκπαιδευόμενους να εφαρμόσουν αυτά που έχουν μάθει, ή
να ελέγξει τη μάθηση των εκπαιδευόμενων μέσω της ανατροφοδότησης (feedback).
β) μαιευτική (σωκρατικός διάλογος – κατευθύνεται από τον
εκπαιδευτή),
γ) ερωταποκρίσεις (ερωτήσεις – απαντήσεις).
3 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΕΙΞΗΣ
Αφορά τις δεξιότητες.
Σημαίνει οποιαδήποτε σχεδιασμένη εκτέλεση μιας επαγγελματικής
δεξιότητας, επιστημονικής αρχής ή πειράματος.
4 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ Η ΜΕΘΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Είναι μέθοδος της αυτο-διδασκαλίας.
5 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ
ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
Είναι η μέθοδος κατά την οποία ο εκπαιδευτής αναθέτει στους
εκπαιδευόμενους την ανάγνωση βιβλίων, περιοδικών, εγγράφων σχεδίων (projects) ή έρευνας (research), ή ασκήσεις για την πρακτική.
5 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ
Είναι η μέθοδος κατά την οποία ο εκπαιδευτής εργάζεται αμέσως
με έναν εκπαιδευόμενο.
6 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Είναι μια μέθοδος φροντιστηρίου, η οποία περιλαμβάνει τον
εκπαιδευτή και τις ομάδες εκπαιδευόμενων, και όχι τον εκπαιδευτή και έναν
εκπαιδευόμενο.
7 - Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΒΟΜΒΟΥ (BUZZGROUP)
Σε μια συνάντηση βόμβου, η ολομέλεια της ομάδας μπορεί να
σπάσει σε υποομάδες για να συζητήσει μια ή δύο συγκεκριμένες ερωτήσεις ή
ζητήματα.
Η αίθουσα σύντομα γεμίζει με θόρυβο χαμηλής συχνότητας και
μικρής ή μεσαίας έντασης (δηλ. με βόμβο), καθώς κάθε υποομάδα «βουϊζει» στη
συζήτηση.
Εάν είναι απαραίτητο, μετά τη συζήτηση στις υποομάδες, ένα
μέλος κάθε υποομάδας μπορεί να αναφέρει τα αναφέρει τα πορίσματά της στην
ολομέλεια.
Οι ομάδες βόμβου μπορούν να είναι σε δυάδες, τριάδες ή πιο
πολυμελείς, ανάλογα με τη δραστηριότητα. Αυτό επιτρέπει σχεδόν σε καθένα
εκπαιδευόμενο να εκφράσει τη γνώμη του.
Ενώ κάνουν βόμβο, οι εκπαιδευόμενοι είναι σε θέση να
ανταλλάξουν ιδέες και να αποκομίσουν όφελος από την ευρεία συλλογική εμπειρία
τους.
Η μέθοδος αυτή μπορεί να προσφέρει μια καλή ευκαιρία στους
εκπαιδευόμενους να προβληματιστούν για το περιεχόμενο μιας διάλεξης.
Μια καλή συνάντηση βόμβου θα δημιουργήσει πολλές ιδέες,
σχόλια, γνώμες, οι περισσότερες από τις οποίες θα ανακοινωθούν στην ολομέλεια
της ομάδας.
8 – Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ
ΚΑΤΑΙΓΙΣΜΟΥ ΙΔΕΩΝ (BRAINSTORMING)
Ο σκοπός μιας συνάντησης καταιγισμού ιδεών είναι να
ανακαλύψει νέες ιδέες και απαντήσεις πολύ γρήγορα.
Διαφέρει από τη συζήτηση των ομάδων βόμβου στα εξής σημεία:
α) Η εστίαση είναι στη δημιουργία, όσο το δυνατόν,
περισσότερων ιδεών, χωρίς αυτές να κρίνονται. Και
β) Μια συνάντηση καταιγισμού ιδεών μπορεί να λειτουργήσει
καλά σε μια μεγάλη ομάδα και συνήθως χρειάζεται λιγότερο χρόνο.
Σε αυτήν την τεχνική, σε
όλες τις ιδέες δίνεται ίση πίστη.
Οι εκπαιδευόμενοι ενθαρρύνονται να αφήνουν τις ιδέες να
κυκλοφορούν ελεύθερα, αξιοποιώντας και βελτιώνοντας τις προηγούμενες ιδέες.
Ακόμη και οι πιο επιφυλακτικοί εκπαιδευόμενοι πρέπει να
αισθάνονται αρκετά τολμηροί για να συνεισφέρουν.
Καμία ιδέα, όσο τρελλή, δεν θα πρέπει να απορριφθεί.
Αυτές οι ιδέες καταχωρούνται ακριβώς όπως εκφράζονται σε ένα
πίνακα ή πίνακα παρουσιάσεων ή γραμμένες σε κομμάτια χαρτιού.
Ο συνδυασμός ιδεών που δημιουργούνται γρήγορα, συνήθως οδηγεί
σε μια πολύ ζωντανή και ενεργητική συνεδρία.
Ο σκοπός της καταγραφής των απαντήσεων είναι να συγκεντρωθούν
οι υπάρχουσες εμπειρίες και σκέψεις.
Μετά από μια συνάντηση καταιγισμού ιδεών, οι ιδέες μπορούν να
συζητηθούν περαιτέρω και να αξιολογηθούν.
Οι ιδέες μπορούν να ομαδοποιηθούν και να αναλυθούν έτσι ώστε
να ανήκουν στην ομάδα και όχι σε άτομα.