Σελίδες

Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2017

Μη μπερδεύετε τα καζάνια Αρχιμ. Γρηγόριος, Καθηγούμενος Ι.Μ. Δοχειαρίου Αγίου Όρους


Ἄλλο εἶναι τὸ καζάνι γιὰ τὸ φαγητό, ἄλλο εἶναι γιὰ τὰ χόρτα, ἄλλο εἶναι γιὰ τὴν μπουγάδα, ἄλλο τὸ καζάνι τοῦ τυροκομείου – αὐτὸ ἔχει εἰδικὴ κατασκευή· αὐτὸς ποὺ πήγαινε νὰ παραγγείλη καζάνι γιὰ τυροκομεῖο, χαρακτηριστικὰ ζητοῦσε «νὰ εἶναι ἀπὸ κάτω ὅπως ὁ κουμπὲς τῆς ἐκκλησίας»– ἄλλο τὸ καζάνι γιὰ τὸ τσίπουρο –εἶχε κι αὐτὸ εἰδικὴ κατασκευή· τὸ χαρακτηριστικό του ἦταν ὁ λουλᾶς– καὶ ἄλλο τὸ καζάνι ποὺ βράζει τὸ νερὸ γιὰ νὰ βαπτισθοῦμε.
Στὴν πατρίδα μου δὲν πρόσεχαν μόνον τὰ καζάνια. Πρόσεχαν καὶ τοὺς καπνοδόχους. Καὶ λέγαν μεταξύ τους οἱ ἐργάτριες τοῦ καλοῦ: «Πολὺ καπνὸ ἔχει τὸ τζάκι τοῦ γείτονα· σίγουρα θὰ βράζη νερὸ γιὰ μπουγάδα ἢ γιὰ χόρτα». Ὅταν ὅμως ὁ καπνὸς ἐξήρχετο σιγανά-σιγανά, σήμαινε ὅτι κάτι σπουδαῖο μαγειρεύει καὶ ἡ εὐωδιὰ τοῦ φαγητοῦ, στὴν ὁποία μετείχαμε ὅλοι, ἐκάλυπτε ὅλες τὶς μυρωδιὲς τῆς γειτονιᾶς.
Ὅταν ἡ καλὴ μάμμη καβούρντιζε τὸ κρεμμύδι, μόλις ρόδιζε, ἔβαζε λίγο στὸ κουτάλι κι ἔβγαινε στὴν γειτονιά, μήπως ὑπῆρχε καμμία ἔγκυος γυναίκα καὶ τῆς μύρισε τὸ κρεμμύδι. Θεωρούσανε τόσο δυνατὴ τὴν ὀσμὴ αὐτὴν, ποὺ πιστεύανε ὅτι, ἐὰν δὲν δοκίμαζε ἡ ἐγκυμονοῦσα, θά ᾽χανε τὸ παιδί. Γιὰ νὰ μὴ φέρη λοιπὸν κρῖμα, ἐξήρχετο μὲ τὶς τρύπιες παντόφλες, κρατώντας τὸ κουτάλι μὲ τὸ κρεμμύδι. Αὐτὸ εἶναι ἡ ἀκρίβεια τῆς ζωῆς. Μόνον μία εὐαίσθητη ψυχὴ μπορεῖ νὰ καταλάβη τὸ μυστήριο ποὺ ἐπιτελοῦσε αὐτὴ ἡ γιαγιά. Καὶ μάλιστα λέγαν ὅτι οἱ μυρωδιὲς αὐτὲς ἐπηρεάζουν πολὺ περισσότερο τὸ ἀρσενικὸ ἔμβρυο.



Οἱ παλιοὶ αὐτοὶ ἀνθρῶποι ποὺ ἔβλεπαν τὴν γιαγιὰ μὲ τὸ κουτάλι, τῆς ἔλεγαν:
– Πήγαινε, γιαγιά, στὸ σπίτι σου· δὲν κυοφορεῖται πουθενὰ πιὰ παιδί.
– Δὲν ἀκοῦς, γιαγιά, τὶ σοῦ λέει ἡ γειτονιά;
– Παιδί μου, καὶ ἕνα ζῶο νὰ κυοφορῆ, νὰ τοῦ δώσω ἀπ᾽ τὴν μυρωδιὰ τοῦ φαγητοῦ μου, νὰ μὴ χάση τὰ μικρά του.
Ἄλλη μυρωδιὰ εἶχε τὸ φαγητὸ ποὺ γινότανε στὸ ἀλουμίνι καὶ ἄλλη αὐτὸ ποὺ γινότανε στὸ πήλινο τσουκάλι. Ὁ σιγανὸς ἐκεῖνος δαυλὸς δὲν βίαζε τὰ πράγματα καὶ γινόταν τὸ φαγητὸ πιὸ νόστιμο, πιὸ εὐωδιαστό, πιὸ ἐπιθυμητὸ στὸν ὀσφραινόμενο καὶ στὸν γευόμενο.
Αὐτὰ καὶ πολλὰ ἄλλα ἔρχονται στὴν μνήμη μου ἀπὸ τὰ ταπεινὰ χρόνια τῆς παιδικῆς μου ἡλικίας. Σήμερα ὅμως δὲν παρασκευάζονται τὰ φαγητὰ ἔτσι ὅπως πρέπει καὶ στὸ κατάλληλο σκεῦος. Σήμερα δυστυχῶς οὔτε στὴν Ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει αὐτὴ ἡ διάκριση ὅτι ὅσα παρασκευάζει ὁ νοῦς μας δὲν μαγειρεύονται στὸ ἴδιο καζάνι καὶ δὲν σερβίρονται στοὺς ἴδιους συνδαιτυμόνες. Τὸ πιὸ δύσκολο εἶναι νὰ μπορῆς τὴν διδασκαλία τῶν ἁγίων Πατέρων, τοῦ Εὐαγγελίου δηλαδή, νὰ τὴν κάνης στοὺς ἁπλοὺς ἀνθρώπους εὔκολη στὴν κατάποση καὶ στὴν χώνεψη.
– Μάννα, τί εἶπε σήμερα ὁ δεσπότης στὴν ἐκκλησία;
– Πολὺ ὡραῖα πράγματα, παιδί μου.
– Δηλαδή;
– Δὲν κατάλαβα τίποτα. (!)
Γραφίδες πολλὲς γεμίζουν ἀράδες, ἀλλὰ ἐπειδὴ δὲν εἶναι μαγειρεμένες στὸ κατάλληλο καζάνι, δὲν γίνονται κατανοητές. Ὅταν ἀκοῦς κηρύγματα, λὲς ἄθελά σου «Αὐτὸς δίνει φαγητὸ μὲ τὸ κουτάλι τοῦ γλυκοῦ κι ὁ ἄλλος μὲ τὸ κουτάλι τῆς σούπας». Αὐτὸ ἔχει πολλὲς αἰτίες καὶ ἀφορμές, γιατὶ πολλὰ ἀπὸ αὐτὰ ποὺ λένε, ἄλλα εἶναι στὸ καζάνι τῆς Ρώμης, ἄλλα εἶναι στὰ καζάνια τῶν δυτικῶν παραφυάδων καὶ ἄλλα εἶναι στὸ μεγάλο-μεγάλο καζάνι τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἡ ἔρευνα εἶναι δύσκολη· αὐτὸ ἀπὸ ποῦ τὸ πῆρε, ποῦ τὸ μαγείρεψε καὶ τὶ θέλει νὰ μᾶς προσφέρη.
Τὸ καζάνι τῆς ἐρήμου δίνει ἄλλη νοστιμιὰ καὶ ἄλλη θρέψη στὸ φαγητό, τὸ καζάνι τῆς Ἐκκλησίας στὸν κόσμο ἄλλη καὶ ἡ ἀκαδημαϊκὴ θεολογία, ποὺ εἶναι τὶς περισσότερες φορὲς βρασμένη σὲ ἐπικίνδυνα καζάνια, ἄλλα ξεγάνωτα, ἄλλα κακοειργασμένα, ἴσως ἐκεῖ τερματίζεται ἡ θεολογία καὶ ἀρχίζει ἡ ἐπιστήμη. Ἀλλὰ ὁ ἅγιος Συμεὼν ὁ νέος Θεολόγος λέγει ὅτι ὁ Χριστὸς δὲν ἦρθε στὸν κόσμο νὰ κάνη ἐπιστήμη, ἀλλὰ θεολογία. Ἡ ἐπιστήμη οὔτε προσέχει τὸ καζάνι ποὺ θὰ χρησιμοποιήση, ἂν εἶναι τὸ κατάλληλο, οὔτε κἂν θὰ τὸ ξεπλύνη, μήπως σκόνη ἔχει κατακαθίσει στὰ τοιχώματά του.
Στὰ καζάνια τῶν ἐπισκόπων εἶναι σήμερα φοβερὰ δύσκολο νὰ μαγειρέψης, καὶ μάλιστα ὅταν στὴν βράση καὶ στὴν καύση τοῦ λόγου ἀνακατεύωνται καὶ τὰ προσωπικὰ λάθη καὶ θελήματα. Τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ δὲν κάνει σύβραση μὲ τὸ θέλημα τοῦ ἀνθρώπου. Τὸ καζάνι τῆς Ἐκκλησίας πρέπει νὰ εἶναι καθαρό, νὰ μὴ παίρνη μπόχα ἀπὸ μυρωδιὲς ἀπὸ ἄλλα μαγειρέματα, ἀλλὰ μόνον τὴν εὐωδιὰ τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τῶν ἁγίων Πατέρων. Ὅταν μαγειρεύης καὶ ἀναμειγνύης δυτικὲς καὶ προτεσταντικὲς διδασκαλίες καὶ αἱρέσεις, τὸ φαγητὸ γιὰ τὸν ὀρθόδοξο εἶναι σκέτο δηλητήριο. Ὁ ἄνθρωπος στὴν προσπάθειά του νὰ ἐρευνήση τὶ βότανα εἶναι αὐτὰ ποὺ παρασκεύασαν σήμερα αὐτὸ τὸ ἔδεσμα, χάνεται, βουλιάζει, παραπατεῖ καὶ παραπαίει στοὺς δρόμους. Ὅταν συλλογιοῦμαι πόσα τέτοια φαγητὰ ἔφαγα ἀπὸ τὰ παιδικά μου χρόνια μέχρι σήμερα, πόσο στενοχωροῦμαι ποὺ δὲν εἶχα τὴν διάκριση νὰ ξεχωρίσω πατάτες μὲ ἀγκινάρες εἶναι ἢ πατάτες μὲ κρεμμύδια. Ὅλα αὐτὰ ὅταν μαγειρεύωνται, καὶ μάλιστα σὲ καζάνια μαγαρισμένα, δὲν ξεχωρίζεις τὶ εἶναι αὐτὸ ποὺ τρῶς, δὲν ὀσφραίνεσαι ἂν τὰ βότανα αὐτὰ δυσοσμοῦν ἢ εὐωδιάζουν.
Δυστυχῶς καὶ στὸ Ἅγιον Ὄρος ἔχει πολλὰ καζάνια, τόσο σπουδαῖα, ποὺ ἄλλα βράζει τὸ ἕνα κελλὶ καὶ ἄλλα τὸ ἄλλο. Ἄλλα βράζει τὸ κοινόβιο καὶ ἄλλα τὸ ἰδιόρρυθμο. Μάλιστα στὴν ἐποχή μας μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι εἶναι τῶν τελείων νὰ διακρίνουν τὰ δηλητηριώδη ἀπὸ τὰ ἀβλαβῆ. Πάω πολὺ κοντὰ στὰ ζῶα ὅταν τρῶνε καὶ θαυμάζω τὴν διάκριση ποὺ ἔχουν στὸ τὶ θὰ βάλουν μέσα τους. Γιὰ τὸ ἀληθινὸ τοῦ πράγματος, μνημονεύω ἕνα γεγονός:
Κάποτε στὸ πηγάδι τῶν γηρασμένων γονέων μου, ἀπ᾽ ὅπου πίναν νερό, κάποιος καλὸς γείτονας ἔρριξε ἕνα σκυλί. Βρόμισε τὸ σκυλὶ καὶ σκουλήκιασε. Ἔλεγαν τὰ γεροντάκια μεταξύ τους:
– Χάλασε ἡ γεύση τοῦ νεροῦ.
Τὸ ἀνεξήγητο τοὺς τὸ διευκρίνισαν τὰ ζῶα. Τοὺς ἔδιναν νερὸ καὶ δὲν τὸ ἔπιναν. Ἐρεύνησαν τὸ πηγάδι καὶ βρῆκαν ἀποσυντεθειμένο τὸ σκυλί. Ὁ ὄνος, αὐτὸ τὸ εὐλογημένο ζῶο, ποτὲ δὲν πίνει μαγαρισμένο νερό.
Ἄρα ἔχουν τὰ ζῶα ἰσχυρότερες αἰσθήσεις καὶ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Τὸ δὲ φοβερώτερο ἀπ᾽ ὅλα εἶναι ὅτι, ἂν τὸ σκεῦος δὲν εἶναι κατάλληλο, ἂς τοὺς βάλης καὶ τὰ πιὸ θρεπτικὰ φαγητά, πολλὰ θὰ γυρίσουν μὲ τὴν μουσούδα τους τὸ δοχεῖο ἀνάποδα.
Γι᾽ αὐτό, προσέχετε κι ἐμᾶς τοὺς μοναχοὺς ἐκεῖ ποὺ περιοδεύετε τὶ σᾶς σερβίρουμε. Τὸ ψεύτικο καὶ τὸ φτιαχτὸ δὲν βοηθάει. Τὸ παραμύθι εἶναι χαμένη ὥρα καὶ τὸ λαλούμενο κύμβαλον ἀλαλάζον. Προσέχετε τὰ ὁράματα καὶ τὰ θαύματα. Τὶς πιὸ πολλὲς φορὲς δὲν εἶναι ἐξ οὐρανοῦ· εἶναι φαντασιώσεις, πλάνες.
Προσέχετε τοὺς ἱεροκήρυκες. Προσέχετε τοὺς διδασκάλους. Κοιτάξτε τον καλὰ σὲ τὶ καζάνι μαγειρεύει καὶ μετὰ γευθῆτε τὸ φαγητό. Κοιτάξτε πίσω ἀπὸ αὐτὸν ποιοὶ ὑπάρχουνε καὶ ποιοὶ τὸν παρακινοῦνε καὶ ποιοὺς συναναστρέφεται. Νὰ προσέξουμε καὶ ἐμεῖς οἱ κληρικοὶ τὰ σκεύη μας καὶ τὰ ἐδέσματα ποὺ παρασκευάζουμε γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ μᾶς πλησιάζουν. Νὰ πάρουμε πάνω μας τὴν εὐθύνη τῶν λόγων μας. Ρώτησα ἕνα Γέροντα:
– Δίδαξες ποτέ σου; Ὑπέδειξες;
– Ὅχι –μοῦ λέει– γιατὶ φοβᾶμαι τὴν εὐθύνη τῶν λόγων μου.
Δυστυχῶς, τὰ ἐργαστήριά μας δὲν παρασκευάζουν καλὰ σκεύη καὶ τὰ χρησιμοποιοῦμε ἀνεξέλεγκτα. Ἕνας ἱεροκήρυκας στὴν γιορτὴ Πέτρου καὶ Παύλου εἶπε ὅτι σήμερα γιορτάζουμε τὸν πρῶτο μετὰ τὸν Ἕνα.
– Ἅγιε δάσκαλε, κατάλαβες τὶ εἶπες σήμερα;
– Ὄχι –μοῦ λέει.
– Πῆρες μιὰ κουταλιὰ φαγητὸ μέσα ἀπὸ τὸ καζάνι ἑνὸς προτεστάντη διδασκάλου καὶ τὸ σερβίρισες.
– Δὲν καταλαβαίνω τὶ λέτε.
– Εἶπες στὸν κόσμο ὅτι ὁ ἀπόστολος Παῦλος εἶναι ὁ πρῶτος μετὰ τὸν Ἕνα. Δὲν εἶναι ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Εἶναι ἡ Παναγία, καθ᾽ ὅσον τὰ δευτερεῖα τῆς Τριάδος κατέχει.
Ἄχου. Ποιός τολμᾶ νὰ βάλη τὸ χέρι του σ᾽ αὐτὲς τὶς ζεματιστὲς κατσαρόλες; Ποιός μπορεῖ μὲ τὴν κουτάλα του ποὺ θὰ κενώση τὸ φαγητό, νὰ κάνη στὴν ἄκρια τὰ σκουλήκια, ποὺ εἴτε εἰσπήδησαν εἴτε ἐμεῖς τὰ συλλέξαμε;
Ἀδελφοί μου, προσέχετε τὰ σκεύη. Προσέχετε τὴν προπαρασκευὴ τῶν φαγητῶν, γιὰ νὰ μὴ δηλητηριάζουμε τὸν κόσμο καὶ φαρμακώνουμε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι τὰ παιδιά μας.
Μακάρι ὁ μεγάλος Πελεκάνος ποὺ ἔσταξε αἷμα στὰ μικρά του ποὺ τὰ εἶχε δηλητηριάσει ὁ ὄφις, νὰ σταλάξη καὶ στὶς δικές μας καρδιές, γιὰ νὰ ζωοποιηθοῦμε.
Μὴ μπερδεύετε τὰ καζάνια. Δὲν εἶναι ὅλα τὸ ἴδιο.
Ἦταν τόσο σπουδαῖα τὰ καζάνια γιὰ τὴν λειτουργία μιᾶς οἰκογένειας, ποὺ τὰ βρίσκουμε καταγεγραμμένα μέχρι καὶ σήμερα στὰ προικοσύμφωνα, καὶ χρονολογημένα, ὅπως τὶς ἅγιες εἰκόνες. Ὅσοι σεβάστηκαν τὴν παράδοση, τὰ κράτησαν. Οἱ ἄλλοι τὰ πούλησαν στὸν παλιατζῆ καὶ ἔκαναν τὸν παλιατζῆ ἀρχαιολόγο: «Κοίτα το· ἔχει καὶ χρονολογία.» Ἐσὺ ποὺ τὸ πούλησες, δὲν τὴν εἶδες τὴν χρονολογία; «Κοίτα το· ἔχει καὶ ντουρᾶ.» Ἔχει τὴν σφραγίδα τοῦ κατασκευαστῆ. Πουλήσαμε... καὶ τὶ δὲν ξεπουλήσαμε. Τῶν προγόνων μας τὰ καυχήματα.
– Κόρη μου, νὰ τὸ φυλάξης τὸ καζάνι. Τό ᾽χω ἀπὸ τὴν γιαγιά μου.
Ζήτησα τὸ καζάνι τοῦ τυροκομειοῦ τοῦ προπάππου μου, τὸ καθάρισα, τὸ συντήρησα καὶ τὸ ἔβαλα ἐπάνω στὸ τραπέζι, δοχεῖο ἀναμνήσεων καὶ ζωντανῶν παραδόσεων. Προσέχετε τὴν ἀλλοτρίωση. Ἕνας γέροντας ὅταν πῆγα στὸ κελλί του μοῦ εἶπε:
– Πρόσεχε τὴν καρέκλα ποὺ κάθισες· εἶναι τῆς μάμμης μου. Πρόσεχε τὴν στάμνα ποὺ ἔβαλες νερό· εἶναι προικιὸ τῆς μάννας μου.
Ὅλα αὐτὰ μᾶς φέρνουν κοντὰ στὴν μιὰ γενιά, στὴν γενιὰ ποὺ ἀνέθρεψε γενιές. Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι κενά· συνεχίζουν τὶς καλὲς γενιὲς τῶν προγόνων μας.
– Μὴ μοῦ τὴν σπάσης τὴν φρουτιέρα· μοῦ τὴν ἔφερε ὁ παπποῦς μου στὸ τελευταῖο του ταξίδι ἀπὸ τὴν Σμύρνη. Φύγαμε καὶ ἀπὸ πίσω εἴδαμε τὴν φωτιὰ καὶ τὸν χαλασμό.
Εἶναι δυνατὸν ἕνα πολὺ μικρὸ πραγματάκι νὰ ἀναμοχλεύη μέσα μας ὁλόκληρη ἱστορία. Σεβαστῆτε το. Δικό σας εἶναι. Ἀγαπῆστε το. Ἡ ἀνάμνησή του θὰ σᾶς φέρνη ὁλόκληρο κόσμο στὸν νοῦ σας.
Συγχωρέστε με. Πίνακες ζωγραφίζω καὶ σᾶς τοὺς παραδίδω ἀπ᾽ ὅλες τὶς ἐκφάνσεις τῆς ζωῆς τῶν προγόνων μας. Δὲν κάνω ἐπίδειξη. Ἰχνηλατῶ τὴν ζωὴ τῶν πατέρων μας.


Γρηγόριος ὁ Ἀρχιπελαγίτης

9 σχόλια:

  1. Στὶς ἀναμνήσεις τῶν παιδικῶν χρόνων θυμόμαστε τὶς νοικοκυρὲς ποὺ μαγείρευαν νὰ προσφέρουν "μιὰ μυρωδιά" ἀπὸ τὸ φαγητὸ ποὺ μοσχοβολοῦσε στὶς ἐγκύους -καὶ ὄχι μόνον- γειτόνισσες. Στὶς πόλεις μὲ τὶς πολυόροφες πολυκατοικίες, τοὺς ἀπορροφητῆρες, τὶς χῦτρες ταχὐτητος, τὰ ἕτοιμα συσκευασμένα φαγητά, τὶς ἐργαζόμενες γυναῖκες, συνήθως οἱ μυροβόλες εὐωδιάζουσες ὀσμὲς δὲν φτάνουν σὲ γείτονες, οὔτε κἀν οίκείους, ἐκτὸς ἂν κάποιος φιλοτιμηθῇ να προσφέρῃ παραδοσιακὲς γεύσεις, εὐωδίες, τροφές στὸν πλησίον του. Ὡς πρὸς τὰ ὑδατα ποὺ πίνουμε, σεβαστέ μας πάτερ Γρηγόριε, θὰ ἔχετε ἀκούσει στὰ τραγούδια: "Διψάσαμε τὸ μεσημέρι, μὰ τὸ νερὸ γλυφό". "Πἠραμε τὴ ζωή μας λάθος", ἆραγε "ἀλλάξαμε ζωή", βρήκαμε τὸ φρέσκο (νεαρὸ) ζωντανὸ ὕδωρ; Οἱ πνευματικοί μας καθοδηγητές μᾶς κατευθύνουν στὸν Κύριο καὶ τὸ Ὑδωρ τὸ Ζῶν "τό ὕδωρ ὅ δώσω αὐτῷ, γενήσεται ἐν αὐτῷ πηγή ὕδατος ἁλλομένου εἰς ζωήν αἰώνιον" (Ἰωάν.4,14) ἢ τὸ ἀντικατέστησαν μὲ σύγχρονα "ὁράματα καὶ θάματα" μὲ συνέπεια νὰ θεοποιοῦμε τοὺς ἀφηγητές πρωταγωνιστές τους, νὰ διαβάζουμε νυχθημερὸν ὅλα τὰ σχετικὰ βιβλία καὶ θέματα στο διαδίκτυο καὶ νὰ βλέπουμε βίντεο, νὰ θεωροῦμε ὅμως δευτερεύουσας σημασίας ἢ νὰ ἀπαξιοῦμε τὴ Διαθήκη τοῦ Θεοῦ ποὺ δὲν τὴ μελετοῦμε οὔτε κἂν ἀντίστοιχες ὦρες, παρ'ὅλο ποὺ μόνον αὐτὴ ἔχει τὴν ἡμερομηνία, τὴν αὐθεντικὴ σφραγίδα γνησιότητος Κατασκευαστῆ, τὸν "ντουρᾶ". Ἔτσι ὅμως, χάριν τῶν ἰνδαλμάτων μας στη συνείδησί μας ὑποβιβάζουμε τὸν Θεό.

    Πρὸ ἐτῶν, σὲ ὁμιλία του σὲ Ναό, γνωστὸς ἁγιορείτης ὁμιλητὴς, ὅταν ἀπὸ τὸ ἐκκλησίασμα τοῦ ζητήθηκε νὰ πῇ κάποια προφητεία, ὅραμα ἢ γνώμη περὶ τῶν τότε διαδεδομένων παρόμοιων, μᾶς ἱκέτευσε: Μὴ μᾶς βάζετε σὲ πειρασμό, ἐμᾶς τοὺς Ἁγιορεῖτες. Ἄνθρωποι εἴμαστε κι'ἐμεῖς καὶ παρασυρόμεθα. Ὅταν ἐσεῖς ζητᾶτε μόνον προφητεῖες, διοράσεις, θαύματα, καὶ ὅταν διαπιστώνουμε ὅτι ὅταν ἔρχεστε στὸ ὄρος συνεχῶς ἀναζητᾶτε μόνον τοὺς "διορατικούς" καὶ "προφητεύοντες" καὶ ζητᾶτε "ὁράματα" καὶ "θαύματα" καὶ ὅσους αυτὰ διατυπώνουν, καὶ κάπως περιφρονεῖτε τοὺς ὑπόλοιπους πνευματικοὺς Ἁγίους μοναχούς ποὺ δἐν σᾶς λένε τέτοια πράγματα, μᾶς βάζετε σὲ πειρασμό "νὰ λἐμε κι΄ἐμεῖς ὅτι εἴδαμε ὁράματα καὶ νὰ διαδίδουμε προφητεῖες". Σήμερα, ὁ ἴδιος, ἂν δὲν λέει προφητεῖες καὶ ὁράματα δικά του, ὁμιλεῖ γιὰ τὰ ὁράματα ἄλλων. Δόξα τῷ Θεῷ ποὺ ὁ πατέρας Γρηγόριος, μᾶς προσφέρει σήμερα λόγο ἀληθείας.

    Προφανῶς ὁ ἁγιορείτης ποὺ ὀνόμασε τὸν Παῦλο "πρῶτο μετὰ τὸν Ἕνα" ἀντετέθη στὸ δῆθεν "πρωτείο τοῦ Πέτρου" χάριν ἀντιλήψεως ὑποστηρίξεως τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἀλλὰ καὶ κάθε Μαριολατρικὴ ἀντίληψι προέρχεται ἐκ Δυσμῶν (Ἡγούμενος Ἁγιορείτης διατυπώνει ὅτι Θεὰ μετὰ Θεὸν εἶναι ἡ Παναγία). Ἕνας εἶναι ὁ Θεός.

    Συμπερασματικά, ὡραῖο (στὴν ὥρα του, ποὺ εἶναι χρήσιμο) τὸ κείμενο τοῦ σεβαστοῦ ἀρχιμανδρίτου πατέρα Γρηγορίου, ρέουσα κατανοητή ἡ γλῶσσα, λογοτεχνικὴ ἡ ἔκφρασι, χρήσιμες πνευματικῶς οἱ σκέψεις του.
    Εὐχαριστοῦμε θερμά. Τὴν εὐχή σας πάτερ Γρηγόριε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διαβάζω το άρθρο και να την πώ την αμαρτία μου που τρέχει ο λογισμός μου ... ουτε δερβίσης να σουνα ω μοναχέ δεν θα θεολογούσες τόσο με τα καζάνια ...Και τι ωφελούν άραγε τάχα ευσεβείς λογισμοί όταν απλά τροφοδοτούν την φωτιά των καζανιών της κόλασης ?

    Κάθε Γενίτσαρος κατατασσόταν σ’ έναν από τους ορντάδες κάτι σαν τα σημερινά τάγματα, ορκιζόταν στο Ιερό Καζάνι του Ορντά.όπου παρασκευαζόταν το φαγητό και του έδιναν μια κουταλιά πιλάφι να συντρώγει με τους άλλους Γενίτσαρους
    Ό,τι συμβολίζει, σήμερα, η σημαία κάθε κράτους, συμβόλιζε για κάθε Γενίτσαρο το καζάνι του ορντά, όπου ήταν καταταγμένος. Το είχαν για ιερό σύμβολο και το μετέφερε στις πορείες και εκστρατείες επίλεκτη φρουρά του ορντά και πάντοτε προπορευόταν.

    Αλλά και αυτοί οι γενίτσαροι ακόμα που όλη τους η ζωή ήταν γύρω απο το ιερό τους καζάνι κάποτε δεν άντεχαν να τους αδικεί ο αφέντης τους και το ... ανέτρεπαν . Επαναστατούσαν !

    Πλήν όμως φαίνεται οτί εκεί σε σας , ότι και να κάνει ο αυθέντης σας το καζάνι δεν ανατρέπεται ! Λέτε " Ἃς σταματήσει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία νὰ παιανίζει αὐτὸ τὸ πικρὸ τραγούδι τοῦ Οἰκουμενισμοῦ" αλλά φαίνεται οτι το να τρώτε απ το καζάνι με ακριβώς αυτή την μουσική υπόκρουση είναι η επιλογή σας ....

    Ναι , όσο μνημονεύεται Βαρθολομαό αυτό το καζάνι σας τρέφει... ελπίζετε άραγε με αυτό το Καζάν Ντιπι της μνημόνευσης του Βαρθολομαίου του "ιερού κορανιου" να σας πάει στον παράδεισο του πατισαχ με τα καζάνια με το πιλάφι ?

    Γιατί να τρώτε απο το ίδιο καζάνι οι μνημονευτές με τον Αι Κοσμά τον Πρώτο δεν σας βλέπω ...

    Εχει θαρώ και ο Χρυσόστομος μία φαρμακερή ατάκα για την παρθενία των αιρετικών καλογρεών στον νυν και αεί πλήν όμως πολύ φοβάμαι οτι και σε εκείνο του πατισαχ τον τόπο με τα πιλάφια και τις δεν ξέρω πόσες παρθένες αν πάτε ... μάλλον για παρθένες σας βλέπω όχι τίποτα άλλο αλλά να μην πάει στράφι και τόση εξάσκηση στην παρθενία ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στο Αθηναϊκό -Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδἠσεων διαβάσαμε ότι, στην Αγγλία ο μέσος Βρεττανός στέλνει κάθε χρόνο χιλιάδες μηνύματα μἐσω κινητών τηλεφώνων για να επικοινωνήσει με τα μἐλη της οικογενείας του, μέσα στο ίδιο τους το σπίτι! "Το τσάι είναι έτοιμο", "σβήσε το φως", "ὠρα για ύπνο"... Για να αποφύγουν γκρίνιες και καυγάδες, για να νη σηκωθούν από τον καναπέ, επειδή είναι διασκεδαστικό, και έτσι επικοινωνούν αν και βρίσκονται μεταξύ τους σε απόσταση λίγων μέτρων.

    Το κινητό τηλέφωνο έγινε μάλλον προέκταση του εαυτού των συγχρὀνων πολιτών σε όλο τον κόσμο. Πολλοί το χρησιμοποιούν, αν είναι smartphone, και για πρόσβαση στο διαδίκτυο. Από μια ηλικία και κάτω, και στην Ελλάδα ακόμα και μέσα στο σπίτι, τον σύγχρονο νέο και νέα συνοδεύει επί 24ώρου βάσεως ένα smartphone ὠστε παράλληλα με το φαγητό, τη μελέτη, την ξεκούραση να έχει πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα, μηνύματα, περιήγηση στο διαδίκτυο... Η τεχνολογία με καλή χρήση της, είναι και ευλογία, αφού μέσω υπολογιστών, λαπτοπς, smartphones επικοινώνησε με τους Χριστιανούς και όχι μόνο, σε όλο τον κόσμο και μαζί μας και ο π.Γρηγόριος και εμείς σχολιάζουμε το κείμενό του. Αρκεί να έχουμε τη "μύτη" και τη "γεύση" ώστε από τα πολλά καζάνια και τα πηγάδια ή πηγές να επιλέγουμε ποια θα προτιμήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ἔχει ἰδιαίτερη ἀξία ἡ μαρτυρία ἑνὸς ἀθωνίτου ἡγουμένου ὅτι στὴ χερσόνησο τοῦ Άθω ὑπάρχουν πολλά καζάνια ἄχρηστα ξεγάνωτα, ποὺ βράζουν-πλάθουν μύθους καὶ δηλητηριώδη ὁράματα κατά πῶς τὰ θέλουν οἱ κυνηγοὶ μύθων ἐπισκέπτες. Μεγάλη ἀξία, ἐπαναλαμβάνω. Καὶ χρειάζεται προσοχή γιὰ τοὺς ἀνύποπτους ποιό καζάνι πλησιάζουν, προκειμένου νὰ στουπώσουν τὴν πεῖνα τους.Ναρκοπέδιο σὲ ἀνύποπτο καὶ μὴ ἐπισημανθέντα χῶρο, ἂν ἐξαιρέσουμε τὴν ἐσωτερικὴ ἐπισήμανση τοῦ ἡγουμένου. Ἂς ἐλπίσουμε ὅτι ὁ καλοπροαίρετος ἡγούμενος ξέχασε νὰ τονίσει ὅτι κάποτε στὴν προσπάθεια ν'ἀποφύγει κάποιος τὴ σκύλλα ἔπεσε στὴ χάρυβδη. Στόμα θανάτου ἡ μία, στόμα θανάτου καὶ ἡ ἄλλη. Στόμα θανάτου ὁ προτεσταντισμός, στόμα θανάτου καὶ ὁ παπισμός. Γκρεμός ἡ ὑποτίμηση τῆς μητέρας τοῦ Κυρίου, ἀπορρὼξ βράχος καὶ ἡ ὑπερτίμηση. Ρώτησαν τὴν καμήλα. Τί προτιμᾶς ανήφορο ὴ κατήφορο; Καὶ ἡ ἄλαλη ἀπάντησε. Τὸ ἴσιωμα προτιμῶ. Τὸ ἀσφαλὲς καὶ ἀναντικατάστατο ἴσιωμα ἐν προκειμένω είναι ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, στὴ διδασκαλία τοῦ ὁποίου τιμωρεῖται ἀνεπανόρθωτα κάθε ἀκήρυκτη ἀπὸ αὐτὸν προσθήκη στὸ ρόλο καὶ στὶς ὀνομασίες τῆς παρθένου Μαρίας. Στὴν προσπάθεια ν'ἀποφύγει κάποιος ἕνα σκύλλο, ἔπεσε στὶς ρόδες τοῦ αὐτοκινήτου. Ἐπιτρέψτε μου, Γέροντα. Όλοι πρέπει νὰ προσέχουμε.Και οι Ηγούμενοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. http://anemi.lib.uoc.gr/search/?dtab=m&search_type=simple&search_help=detail&display_mode=detail&wf_step=init&show_hidden=0&number=1&keep_number=10&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&search_coll%5Bmetadata%5D=1&&stored_cclquery=creator%3D(%CE%9A%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CF%82%2C+%CE%A7%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%8C%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BF%CF%82.)&skin=&rss=0&lang=el&ioffset=1&offset=2

      Διαγραφή
    2. Αυτό το λινκ που δημοσιεύτηκε, παραπέμπει σε ένα βιβλίο του 1928 πρώην Αρχιγραμματέως της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους Άθω.

      Το σχόλιο 27 Δεκεμβρίου 2017 - 3:00 μ.μ. είναι κορυφαίο. Συγχαρητήρια σε όποιον το συνέγραψε. Αλλά ασφαλώς, με ένα κορυφαἰο σχόλιο και με ένα ακόμα υποδεέστερο και με μια μεμονωμένη τρίτη φωνή, ένα από τα μεγάλα προβλήματα, δεν αντιμετωπίζεται. Και αυτό είναι, όχι μόνο από που εισέρχονται στην Εκκλησία τα άτοπα αλλά, άραγε, γιατί επικρατούν ως υποκατάστατα της Πίστεως, γιατί παίρνουν θέση δόγματος στη συνείδηση των θρησκευομένων ώστε, εύλογα, να τα υπερασπίζονται με ζήλο ου κατ' επίγνωσιν.

      Διαγραφή
  5. Όταν οι μη μνημονεύοντες και οι αποτειχισμένοι αναγνωρίζουν ότι τα μυστήρια τα τελούμενα και υπό φιλενωτικών και υπό αντιοικουμενιστών μνημονευόντων είναι γνήσια τότε ας δικαιολογήσουν και τις παρακάτω σκέψεις.

    Ο ηγούμενος το ξεκαθάρισε σε προηγούμενο άρθρο του. Όταν τελεί λειτουργία, την τελεί ως χειροτονημένος ιερεύς στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και δεν την τελεί στο όνομα Επισκόπου ή Πατριάρχη ή εκ μέρους του Επισκόπου. Μνημονεύει όμως... γιατί; για να δηλώσει όχι με ποιες πρόσκαιρες προσωπικές κακοδοξίες τινων επισκόπων κοινωνεί, διότι ο ίδιος με τις κακοδοξίες δεν κοινωνεί, αφού δήλωσε ότι δεν συμφωνεί με τον οικουμενισμό, οι οποίες εξ άλλου είναι κακοδοξίες πρόσκαιρων ατόμων επί θρόνων και όχι της Εκκλησίας, αλλά μνημονεύει για να αναφέρει ποια Είναι η Εκκλησία που ανήκει, η οποία σήμερα διοικητικώς έχει προϊστάμενο τον Επίσκοπο "τάδε", δηλ, δεν η μνημόνευση είναι μια δήλωση σε ποια Ἑκκλησία, Δόγμα, Ομολογία, ανήκει. Δεν ανήκει στους Παλαιοημερολογίτες, δεν ανήκει στους Εσφιγμενίτες, δεν ανήκει στους Καθολικούς, όχι κ.λπ. κ.λπ. αλλά ανήκει στην Εκκλησία του Χρυσοστόμου, του Κοσμά Αιτωλού, του Χριστού.

    Φυσικά μπορεί ο Ηγούμενος να μη σκέφτεται έτσι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Διαβάζω "Ο ηγούμενος το ξεκαθάρισε ... κτλ"
    Δεν είμαστε καλά !Η μνημόνευση δεν είναι ότι καπνίσει κάθε κουζουλού ...αλλά οτι λέει η αγιοπατερική συνφωνία ότι είναι .

    Η επιστολή τῶν Πατέρων τῶν ἐν τῷ Ἁγίω Ὃρει μαρτυρησάντων ἐπί Πατριάρχου Βέκου λέει τι είναι μνημόνευση. Και η Παναγια είπε τι είναι οι μνημονευτές και η Δεξιά του Κυρίου με τους τυμπανιαίους τό έχει σφραγισμένο .

    Η ερμηνεία που εσύ δίνεις παρεκκλίνει από το νόμο του Θεού , είναι αντίθετο στη την κοινή γνώμη των Αγίων , προκαλεί το κοινό αίσθημα των μαρτύρων .Σκάνδαλο είναι ! Κυριολεκτικά στήνει σατανική παγίδα στόν λαό του Θεού.

    Μια πέτρα λένε οτι είναι μοναχέ στον Αθω απου δεν πιάνει χιόνι
    δές την καλά και λόγιασε τον λόγο του Κυρίου που λέει :
    Ματθ. 18,6 ὃς δ᾿ ἂν σκανδαλίσῃ ἕνα τῶν μικρῶν τούτων τῶν πιστευόντων εἰς ἐμέ, συμφέρει αὐτῷ ἵνα κρεμασθῇ μύλος ὀνικὸς εἰς τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ καταποντισθῇ ἐν τῷ πελάγει τῆς θαλάσσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το σχόλιο 27 Δεκεμβρίου 2017 - 4:53 μ.μ. απηχεί μόνο κάποιες σκέψεις και δεν διεκδικεί το αλάθητο, γράφτηκε όμως υπό την εξής θεώρησι. Όπως προλογίζω, όλοι οι αποτειχισμένοι που δεν μνημονεύουν, ὀπως ομόφωνα διακήρυξαν στη σύναξι του Ωραιοκάστρου, και κυρίως οι πλέον καταρτισμένοι από αυτούς (δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε εκείνους που παντού βλέπουν εξάρια, αντιχρίστους και έσχατες μέρες) αλλά στην πράξι και οι πλέον ζηλωτές, όχι μόνο αναγνωρίζουν ότι είναι έγκυρα τα μυστήρια που τελούνται στους ναούς των μνημονευόντων Αντιοικουμενιστών, αλλά αναγνωρίζουν ότι είναι έγκυρα και τα μυστήρια που τελούνται στους ναούς των μνημομευόντων οικουμενιστών. Και όταν θέλουν να βαπτίσουν ή να κοινωνήσουν παιδί, να κηδέψουν ένα συγγενή, να παντρέψουν τα παιδιά τους, πάλι προστρέχουν σε μνημονεύοντες, κατά προτίμησι βέβαια αντιοικουμενιστές.

    Οι δε σκέψεις μου, έχουν διατυπωθεί βάσει της αδιαπραγμάτευτης αλήθειας ότι κάθε επίσκοπος είναι ο μοναδικός αρμόδιος και ποιμένας της επισκοπής του, όπου δεν μπορεί να παρέμβει πνευματικά και διοικητικά κανένας πατριάρχης, επίσκοπος ή αρχιεπίσκοπος. Ας σκεφτούμε επιπλέον ότι διαφορετικά μνημονεύει ένας επίσκοπος της Κρήτης, διαφορετικά ένας επίσκοπος της Στερεάς Ελλάδος. Η μνημόνευσι είναι θέμα διοικητικής διάρθρωσης και βέβαια τυπική δήλωσι σε ποια Εκκλησία ανήκουμε, των Ν.Η. Ορθοδόξων εκεί που ανήκουν όλοι εκείνοι που μνημονεύει σε κάθε περιοχή έκαστος. Τι να κάνουμε αδελφέ, αποτειχιζόμαστε από την αίρεση, αποτειχισόμαστε από τον αιρετίζοντα αλλά όχι από τη μία Εκκλησία. Παραπάνω δεν γνωρίζω ούτε υποστηρίζω, ούτε καν υποστηρίζω αυτά που γράφω, τα αφήνω στους αρμόδιους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή