Ἐρωτήματα ἀναγνώστου μας
Διάβασα σήμερα στήν «Ρομφαία» (σημ. συντ.: ἱστολόγιο ἐκκλησιαστικῆς ἐνημερώσεως) για τὴν τιμητική εκδήλωση που διοργανώνει ο πατριάρχης μας για τον
ποιητή Καβάφη...
Δεν ήταν ο Καβάφης
ανώμαλος/ομοφυλόφιλος ή μήπως κάνω λάθος και τον μπερδεύω με κάποιον άλλο;
Αν ναί, τότε τι θα πεί αυτή η ενέργεια έκ μέρους του παναγιωτάτου που θα
απαγγέλλει και ποιήματά του;!
Ἀλέξανδρος
Εἶνε ἀλήθεια, ἀγαπητέ μας Ἀλέξανδρε, ὅτι ὁ Καβάφης ἀναγνωρίζεται ἀπὸ τοὺς κοσμικοὺς κύκλους ὡς κορυφαῖος ποιητής.
Εἶνε ἀκόμη ἀλήθεια ὅτι ποιήματά του, ὅπως π.χ. τὸ «Θερμοπύλες»,
προβλήθηκαν, περιελήφθησαν μάλιστα καὶ στὰ σχολικά μας Ἀναγνωστικά.
Εἶνε ὅμως ἐπίσης ἀλήθεια, ὅτι ἡ
ἠθική του ζωὴ δὲν ἦταν ἄψογη.
Δὲν κάνεις λάθος.
Καὶ γιὰ νὰ μὴ
διακινδυνεύσουμε καὶ ποῦμε δικές μας κρίσεις, περιοριζόμαστε νὰ σοῦ
μεταφέρουμε τὶς σχετικὲς ἀναφορὲς –μόνο ἐπὶ τοῦ συγκεκριμένου
σημείου ποὺ ἐρωτᾷς– ἀπὸ τὸ ἐκτενὲς λῆμμα «Καβάφης Κ. Π.» τοῦ Δ.
Δασκαλοπούλου στὴν Ἐγκυκλοπαιδεία Πάπυρος-Larousse-Britannica (τόμ. 26,
σσ.
443-448).
«Ἡ διαμονή του στὴν Πόλη (1882-1885) ἀποδεικνύεται ἀποφασιστικὴ γιὰ τὸν ποιητή.
Ἐδῶ ὁ Καβάφης ἀρχίζει νὰ στιχουργεῖ….
Σύμφωνα, ἐξ ἄλλου, μὲ τὶς ἀνέκδοτες βιογραφικὲς σημειώσεις τῆς Ρίκας Σεγκοπούλου, πρώτης συζύγου τοῦ μετέπειτα
κληρονόμου τοῦ Καβάφη, ἐδῶ ἐκδηλώνεται γιὰ πρώτη φορὰ ἡ ὁμοφυλοφιλία τοῦ ποιητῆ, πιθανότατα μὲ τὸν ἐξάδελφό του Γ. Ψύλλιαρη…
Τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 1885 ἐπιστρέφει στὴν Ἀλεξάνδρεια…
Ἀπὸ στοιχεῖα τῆς ἀλληλογραφίας του μὲ φίλους, προκύπτει ὅτι κατὰ τὴν περίοδο αὐτὴ ὁ Καβάφης δὲν ἦταν ἀποκλειστικὰ ὁμοφυλόφιλος…
Παρὰ τὸν σαφῶς ὁμοφυλοφιλικὸ χαρακτῆρα τοῦ ἐρωτισμοῦ του, διαπιστώνουμε ὅτι σὲ πολλὰ ἐρωτικὰ ποιήματά του δὲν προσδιορίζεται τὸ φῦλο τῶν προσώπων».
Γιατί,
τώρα, ὁ παναγιώτατος προβαίνει σ᾽ αὐτὴ τὴν ἐνέργεια;
Εἶνε μᾶλλον μέσα στὰ πλαίσια τῆς ὅλης ἐκκοσμικεύσεως, ποὺ ἀκολουθεῖ δυστυχῶς τὸ Φανάρι καὶ ὅσοι συντάσσονται μαζί του στὴν τακτικὴ αὐτή.
Νομίζουν, ὅτι ἔτσι ἡ Ἐκκλησία δὲν θὰ εἶνε μακριὰ ἀπὸ τὸν σύγχρονο
ἄνθρωπο ἀλλὰ τὸν πλησιάζει, τὸν κατανοεῖ καὶ τὸν ἐκφράζει.
Ἄλλη ὅμως
εἶνε ἡ δική Της ἀποστολή.
H Ἐκκλησία ὀφείλει νὰ ἐκφράζῃ Ἐκεῖνον ποὺ τὴν
ἵδρυσε καὶ νὰ ἐκπληρώνῃ τὴν ἀποστολὴ ποὺ Ἐκεῖνος τῆς ἀνέθεσε.
Oφείλει,
ἐν μέσῳ τῆς γῆς, νὰ ἐκφράζῃ τὸν Οὐρανό.
Μὲ τὴν τακτικὴ αὐτὴ τὸ Φανάρι
μοιάζει μᾶλλον σὰν νὰ ζητᾷ μία καταξίωσι, σὰν νὰ ψάχνῃ γιὰ κάποια
στηρίγματα,
σὰν νὰ θέλῃ νὰ δείξῃ εὐρύτητα πνεύματος.
Εἶνε πάντως κρίμα ποὺ ταλαντοῦχοι
λογοτέχνες καὶ γενικὰ καλλιτέχνες παρουσιάζουν συχνὰ ἠθικὲς ἀδυναμίες.
Δὲν θεωροῦμε ἄστοχο, ἐπ᾽ εὐκαιρίᾳ, νὰ παραθέσουμε ἐδῶ πιστὰ κάτι
σχετικό, ποὺ δημοσιεύθηκε πρὸ διετίας (περιοδικὸ «Λυχνία Νικοπόλεως» φ.
337/Αὔγ. 2011, σ. 2) γιὰ τὸν θεωρούμενο μεγάλο ποιητὴ Ὀδυσσέα Ἐλύτη.
«Φέτος γιορτάζουμε τὰ 100 χρόνια ἀπὸ τὴν γέννηση τοῦ μεγάλου μας ποιητῆ Ὀδυσσέα Ἐλύτη.
…Ἕνας δημοσιογράφος τὸν ρώτησε:
–Ποῦ ὀφείλεται ἡ ὀργή, ποὺ διαπνέει τὰ τελευταῖα πεζά σας;
Καὶ ὁ Νομπελίστας ποιητής μας ἀπάντησε:
–Στὸ πνευματικὸ κλίμα τῆς ἐποχῆς μας μὲ ἐνοχλεῖ ἡ ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὶς αἰσθήσεις.
Δυστυχῶς ἡ σύγχρονη ποίηση ὑποδουλώθηκε σὲ κομπλεξικὲς καταστάσεις.
Καὶ ἐπηρεάστηκε ἀπὸ τὶς ἐνοχές, ποὺ μᾶς φόρτωσαν τὰ δόγματα (χριστιανισμοί, ἰδεαλισμοί…).
Τὸ ἔργο μου, γιὰ νὰ πραγματοποιηθῆ, ἀπαιτοῦσε μιὰ ζωὴ ἐρωτικὰ ἐλεύθερη.
Ἤμουν πάντοτε “δοσμένος εἰς τὲς ἡδονές”, ποὺ λέει ὁ Καβάφης.
Ὅλη μου τὴν ζωὴ εἶχα σχέσεις μὲ νέα κορίτσια.
Σ᾽ αὐτὰ πέραν τῶν σεξουαλικῶν, ποὺ μὲ τραβοῦσαν, βρῆκα πολὺ μεγάλη κατανόηση.
Ὀφείλω σὲ τέτοιες σχέσεις
πάρα πολλὰ ἔργα μου. Καλὸς ὁ γάμος, ἀλλὰ γιὰ τοὺς ἄλλους• ὄχι γιὰ μένα! Ἀκολούθησα τὴν ἰδιωτική μου ὁδό, ζώντας χωρὶς φραγμούς.
Αὐθεντικά!
Ὅμως δὲν τὸ καταλαβαίνουν αὐτὸ σήμερα.
Δὲν καταλαβαίνουν τὴν ἁγιότητα τῶν αἰσθήσεων!…» (Ἀφιέρωμα στὴν ἐφημ. «Τὰ Νέα» φ. 14-5-2011).
Ὁ Κύριος νὰ μᾶς ἐλεήσῃ ὅλους.
Ἀλλὰ ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δὲν ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ τέτοια στηρίγματα•
Αὐτὴ εἶνε ὁ «στῦλος καὶ ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α΄ Τιμ. 3,15).
Κι ἐγώ, ἀγαπητοί μου, πρό ὀλίγου διάβασα στό ἕτερο ἱστολόγιο ἐκκλησιαστικῆς ἐνημερώσεως, τό "Ἀμήν", περί ἑνός Συμποσίου. Τί σᾶς λέει ἀλήθεια ὁ τίτλος τοῦ Διεθνοῦς αὐτοῦ διαθρησκειακοῦ Συμποσίου;"Ὀρθόδοξη προσέγγιση γιά μιά θεολογία τῶν θρησκειῶν"!!! Διεξάγεται 14 & 15 Ἰουνίου 2013, στή Θεσσαλονίκη. Μοῦ φαίνεται ὅτι τήν σπάσαμε τήν ἅλυσον, τά φορτώσαμε καί ξεφύγαμε τελείως...Μέ τίς εὐλογίες καί τοῦ Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. κ. Ἀνθίμου! Τό πλέον χαρακτηριστικό, μεταξύ ἄλλων, θέμα πρός συζήτησιν στό ἐν λόγῳ Συμπόσιον εἶναι (ὅπως οἱ διοργανωτές τό διατυπώνουν-προσδιορίζουν) "ἡ περίπτωση (σημείωση δική μας:μά τί περίπτωση, δέν λέτε τίποτε, περιπτωσάρα) τοῦ Πατριάρχη Ἀθηναγόρα καί τό ζήτημα τῆς παγκόσμιας ἐν Χριστῶ σωτηρίας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή, μέ δυό λόγια, ὁ διάβολος χορεύει γιά τά καλά ἤ μᾶλλον, ἐάν δέν συνέλθωμε, ὁ διάβολος θά μᾶς πάρει καί θά μᾶς σηκώσει, πού λένε καί στά χωριά!
Υπάρχουν και χειρότερα! Ιερωμένος,κατ αυτάς, εκπροσώπησε τον πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο, σε "εκδήλωση" της Μεγάλης του Γένους Σχολής, προς τιμήν του χυδαίου υβριστή του Θεανθρώπου, αντίχριστου Καζαντζάκη! Αλλά τι περιμένεις, όταν ο αλήστου μνήμης Αθηναγόρας ισχυριζόταν, εντελώς ανίσχυντα, ότι τα κοπρογραφήματα του Καζαντζάκη "κοσμούν την πατριαρχικήν βιβλιοθήκην"! Ο δε μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, παρομοίαζε με "γκρίζους λύκους" τους πιστούς που ακολουθούσαν το γίγαντα και λέοντα της Ορθοδοξίας, μακαριστό και πολύκλαυστο, π.Αυγουστίνο Καντιώτη, στους αντικαζαντζακικούς του αγώνες! Κατόπιν τούτου η Μεγάλη του Γένους Σχολή θα πρέπει να ονομάζεται "Μεγάλη της Αναισχυντίας Σχολή".
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. Αξίζει να υπομνησθεί ότι ο μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου συμμετείχε στη διαμόρφωση του "Χαριστηρίου Τόμου" προς τιμήν του μακαριστού Φλωρίνης Αυγουστίνου! Ουδέν σχόλιον!
Λ.Ν.
Τι ουδέν σχόλιο ρε Λυκούργε; Πολλά σχόλια μπορεί να κάνει κανείς! Είναι να τρελλαίνεσαι δηλαδή! Εκπροσωπούν αυτοί οι άνθρωποι την Εκκλησία του Χριστού ή τα πάθη και τις ιδεοληψίες τους; Που βάζουν τους εαυτούς τους πάνω απ το Χριστό και αρέσουν στον κόσμο; Που προδίδουν την πίστη; Και μετά τους χαρακτηρίζουν κι από πάνω "μεγάλους"!
Διαγραφή"2:05 π.μ και ακόμα δεν έχουμε δει σχόλιο αγανακτισμένου σουπερντουπερ ζηλωτή για την "βλάσφημη" ανάρτηση περί του "δαιμονισμένου" Καζαντζάκη.Τα αντανακλαστικά σας θέλουν φρεσκάρισμα παίδες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΧ.Κ."
Δείτε "επίπεδο" σχολίου στον πατρινό απόπατο που ειρωνεύεται όσους θεωρούν βλάσφημο τον Καζαντζάκη!
Το θέμα δεν είναι οι ανοησίες και οι ειρωνείες του θαμώνα του πατρινού σταύλου Χ.Κ. αλλά το τι έχει γράψει ο Καζαντζάκης.
ΔιαγραφήΥπάρχουν ντοκουμέντα που δεν μπορεί να τα αμφισβητήσει κανείς και που αποδεικνύουν την απύθμενη χυδαιότητά του και την απίθανα διστραμμένη φαντασία του.
Και υπάρχουν "χριστιανοί" που τον εγκωμιάζουν!
Γιατί, ο μητροπολίτης "γέρων" Χαλκηδόνος Μελίτων Χατζής δεν ήταν ομοφυλόφιλος κραγμένος; Και ήταν ο γέροντας του Βαρθολομαίου....
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπω τα νεοορθόδοξα φιλοπατριαρχικά φυντανάκια να ακονίζουν τα ξίφη τους! Προσέβαλες ανώνυμε των 11:53 το "ίνδαλμά" τους! Θα αφρίζουν απ το κακό τους!
ΔιαγραφήTελικά έχουμε επισκόπους ή δεν έχουμε; Το πλοίο φυσικά το οδηγεί ο Χριστός, αλλά μήπως είναι ώρα να τους ρίξουμε στη θάλασσα πριν το βουλιάξουν;
ΑπάντησηΔιαγραφήὉ παπα-Γιάννης ὁ Ρωμανίδης ἔλεγε ὁτι τήν Ὀρθοδοξία τήν ἀπειλεῖ καί ὁ Οἰκουμενισμός ἀλλά καί ὁ κυναιδισμός. Οἱ περισσότεροι τῶν ἐκπροσωπούντων τήν ὀρθοδοξία στούς Διαλόγους μέ τόν Παπισμό εἶναι ἐξ αὐτοῦ τοῦ φυράματος καί γι' αὐτό ἐπείγονται γιά τήν "ἕνωση"... σέ ὅλα τά ἐπίπεδα!...
ΑπάντησηΔιαγραφή